کد خبر: ۵۴
04 ارديبهشت 1403
13:46

موزاییک‌های رومی با نقوش حیوانات در ترکیه کشف شد

موزاییک‌های رومی با نقوش حیوانات در ترکیه کشف شد
باستان شناسانی که حفاری‌های نجات را در سایت «ویلا روستیکا» در ترکیه انجام دادند، موزاییک‌های رومی را کشف کردند که مجسمه‌های حیوانات و موجودات دریایی را نشان می‌دهد.

راز بقا: این کشف در منطقه «کِلا هانما» (قلعه‌ی خانم) واقع در نزدیکی روستای «اوزون‌کایا» در استان ماردین ترکیه انجام شد.

به گزارش راز بقا، «ویلا روستیکا» همان خانه روستایی است که رومی‌ها آن را به این نام می‌خواندند. «ویلا روستیکا» یک سکونتگاه روستایی مربوط به قرن پنجم و هفتم پس از میلاد است که با یک خانه اصلی و باغ‌های اطراف‌اش تعریف شده است. ویلا‌هایی از این نوع، هم به عنوان محل سکونت مالک زمین و خانواده (و خدمتکاران) و هم به عنوان مرکز مدیریت مزرعه و باغ‌ها عمل می‌کنند.

این سایت موضوع حفاری‌های غیرقانونی بوده است که نتیجه آن پروژه نجات توسط محققان موزه ماردین و اداره آزمایشگاه منطقه‌ای مرمت و حفاظت دیاربکر بود. تیم بازرسی منطقه، چندین گودال حفاری غیرمجاز را پیدا کرد که منجر به آسیب قابل توجهی به بقایای معماری و ویژگی‌های باستان‌شناسی شد.

علیرغم آسیب، حفاری‌های نجات یک محوطه بزرگ موزاییکی به مساحت تقریبی ۱۰۰ متر مربع را کشف کرده است که دارای الگو‌های پیچیده‌ای از فلس‌های ماهی، مثلث، شش ضلعی، هشت ضلعی، طاق و همچنین تصاویری از درختان، پرندگان آبزی، اختاپوس، ماهی، صدف، فوک‌ها و گیاهان آبزی بود. 

به گفته عبدالغنی تارکان، مدیر موزه ماردین، موزاییک‌هایی که پیکره‌های حیوانات و موجودات دریایی را به تصویر می‌کشند بومی این منطقه هستند و علیرغم سطح آسیب‌های وارده به سایت، به شکل شگفت‌انگزی در وضعیت خوبی پیدا شده‌اند.

تارگان در ادامه گفت: «این منطقه فقط به ویلای روستایی محدود نمی‌شود. بقایای معماری متفاوتی در دامنه جنوبی و یک منطقه گورستانی نیز وجود دارد». اکنون باستان شناسان قصد دارند موزاییک‌ها را با دقت بالا ببرند و برای نمایش عمومی به موزه ماردین منتقل کنند.

خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان