کد خبر: ۷۵۵
19 فروردين 1403
12:10

با «ماتسوتاکه» گران‌ترین قارچ جهان آشنا شوید

با «ماتسوتاکه» گران‌ترین قارچ جهان آشنا شوید
قارچ ماتسوتاکه (Matsutake) ژاپنی گران‌ترین قارچ دنیاست. با قیمت بالای ۵۰۰ دلار در هر پوند. این قارچ یکی از ارزشمندترین مواد غذایی ژاپنی به حساب می‌آید.

راز بقا: قارچ‌های ماتسوتاکه یا ماتاک در شبه جزیره کره، چین و حتی در ایالات متحده رشد می‌کنند، اما فقط آن‌هایی که در ژاپن، به ویژه در اطراف منطقه کیوتو برداشت می‌شوند، ارزش واقعاً شگفت‌انگیزی دارند. در حالی که ماتسوتاکه وارداتی می‌تواند حدود ۵۰ دلار در انگلیس قیمت داشته باشد، همین قارچ ژاپنی می‌تواند تا ده برابر بیشتر قیمت‌اش باشد.

به گزارش راز بقا، ژاپن برای کمک به خریداران در تشخیص ماتسوتاکه اصل ژاپن، قانونی دارد که طبق آن قارچ‌های وارداتی باید قبل از تجاری‌سازی، شُسته شوند، در حالی که انواع دیگر آن ظاهری خشن و کثیف دارند. ماتسوتاکه ژاپنی به خاطر عطر قوی، بافت گوشتی و طعم دلپذیرش ارزشمند است.

قیمت قارچ ماتسوتاکه ژاپنی تحت تأثیر عوامل مختلفی است.

اول اینکه در مورد این قارچ کمبود وجود دارد. در طول ۷۰ سال گذشته، برداشت سالانه از آن ۹۵% کاهش یافته و آن را به یک غذای نادر تبدیل کرده است. این را با این واقعیت ترکیب کنید که قارچ‌ها فقط یک‌بار در سال (در ماه سپتامبر یا اکتبر) برداشت می‌شوند، یک کرم مهاجم که زیستگاه قارچ را از بین می‌برد آن‌ها را تهدید می‌کند و آن‌گاه شروع به درک قیمت‌های دیوانه کننده‌ای می‌کنید که مردم برای این قارچ‌ها می‌پردازند.

با «ماتسوتاکه» گران‌ترین قارچ جهان آشنا شوید

دوم اینکه کمتر از ۱۰۰۰ تُن ماتسوتاکه در سال یافت می‌شود. آن‌ها روی درختان کاج قرمز رشد می‌کنند و باید در طبیعت توسط افرادی که در واقع متخصص این‌کار هستند، جست‌وجو شوند. قارچ‌های ماتسوتاکه به دلیل رنگ قهوه‌ای‌شان به خوبی در شاخ و برگ‌های پاییزی ترکیب می‌شوند، بنابراین ممکن است درست از کنار آن‌ها عبور کنید و اصلا متوجه آن‌ها نشوید.

به گزارش راز بقا، جالب آن‌که کِشت مصنوعی ماتسوتاکه تاکنون غیرقابل دوام بوده است، زیرا آن‌ها رابطه‌ای واقعی با درختان کاج قرمز دارند. آن‌ها همچنین به تغییرات آب و هوایی بسیار حساس هستند. هوای بیش از حد گرم و هجوم حشرات بر برداشت‌شان تأثیر می‌گذارد. این قارچ‌ها بسیار خشک هستند و به سادگی رشد نمی‌کنند. این امر بازار قارچ ماتسوتاکه را بسیار متزلزل می‌کند و قیمت آن به ۵۰۰ دلار در هر پوند می‌رسد.

بدیهی است که کیفیت قارچ به عنوان یک ماده نیز یک عامل است. ماتسوتاکه ژاپنی در رستوران‌های خوب در سرتاسر ژاپن، در سوپ‌ها، همراه با برنج یا به سادگی روی زغال کبابی و با نمک سرو می‌شود.

با «ماتسوتاکه» گران‌ترین قارچ جهان آشنا شوید

آیا ماتسوتاکه به اندازه قیمت چشمگیرش ارزش دارد؟

پاسخ دادن به این سوال سخت است؛ چراکه سلیقه امری ذهنی است و اگر مردم مایلند برای لذت‌بردن از طعم یک خوراکی که به طور فزاینده‌ای نادر می‌شود، مبلغی را بپردازند، ما کی هستیم که بخواهیم درباره این کار بحث کنیم؟!

قطعا اکثر ما بدمان نمی‌آید یکبار یک ماتسوتاکه ژاپنی را تست کنیم؛ اینطور نیست؟

برچسب ها :
ژاپن قارچ
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان