کد خبر: ۷۲۰
15 فروردين 1403
16:16

عجیب‌ترین حیوانات روی زمین؛ از موش حفار لخت تا خوک دریایی!

عجیب‌ترین حیوانات روی زمین؛ از موش حفار لخت تا خوک دریایی!
عجیب‌ترین موجودات جهان چه موجوداتی هستند؟ چه چیز آن‌ها را تا این اندازه خاص می‌کند؟ در این مطلب به ۶ حیوان واقعا عجیب پرداخته‌ایم.

راز بقا: چه چیزی یک حیوان را «عجیب» می‌کند؟ شاید اینکه متفاوت از سایر حیوانات درون خانواده اش باشد، یا اینکه شباهت عجیبی به موجود دیگری در قلمرو حیواناتی داشته باشد که با آن‌ها ارتباط نزدیکی ندارد.

به گزارش راز بقا، در اینجا، نگاهی به برخی از عجیب‌ترین حیوانات جهان خواهیم انداخت و خواهیم فهمید که چه چیزی آن‌ها را بسیار خاص می‌کند.

۱. موش حفار برهنه

موش حفار لخت

ممکن است موش حفار برهنه (Heterocephalus glaber) را به عنوان حیوان خانگی ران، دستیار «کیم پاسیبل» در کارتون معروفی به همین نام در اوایل دهه ۲۰۰۰ بشناسید، اما موش‌های حفار برهنه حیوانات خانگی خوبی نیستند. آن‌ها در کلونی‌های بزرگ زیرزمینی در مناطق نیمه خشک آفریقای شرقی زندگی می‌کنند و به تنهایی در روی سطح زمین رشد نمی‌کنند.

موش‌های حفار برهنه بینایی و شنوایی بسیار محدودی دارند و اگرچه به دلیل نداشتن خز قابل رویت برهنه به نظر برسند، اما بدن آن‌ها در واقع پوشیده از مو‌های ریز است که از آن‌ها برای حس کردن اطراف خود استفاده می‌کنند.

دندان‌های بلند آن‌ها برای حفر تونل‌های ویژه ایجاد شده است. در حین حفاری، از ریشه‌های گیاهی زیرزمینی تغذیه می‌کنند. آن‌ها همچنین مدفوع خود را برای حفظ انرژی می‌خورند. 

اما نکته عجیب‌تری درباره این حیوانات وجود دارد. هنگامی که موش حفار برهنه از اکسیژن محروم می‌شود (که گاهی ممکن است هنگام حفر تونل‌های زیرزمینی اتفاق بیفتد)، می‌تواند از فروکتوز (که گیاهان قندی برای انرژی استفاده می‌کنند) به جای گلوکز (حیوانات قندی استفاده می‌کنند) برای تامین انرژی سلول‌های خود استفاده کند.

۲. آرمادیلو

آماردیلو

آرمادیلو پری‌مانند صورتی (Chlamyphorus truncatus) به دلیل رنگش عجیب است. برخلاف دیگر گونه‌های آرمادیلو که زره قهوه‌ای یا خاکستری دارند، پوسته بیرونی این حیوان پری‌مانند، همانطور که از نامش پیداست، صورتی است.

این حیوان همچنین کوچکترین گونه آرمادیلو است که ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر) طول دارد و وزن آن تا یک چهارم پوند ۰.۱۱ کیلوگرم می‌رسد. این آماردیلو مانند یک پری، گریزان و فرار است. این نوع از آماردیلو در آرژانتین زندگی می‌کند و افرادی که در کنار این آرمادیلو‌ها در استان مندوزای آرژانتین زندگی می‌کنند ممکن است تمام زندگی خود را بدون دیدن حتی یکی از آن‌ها بگذرانند.

۳. خوک دریایی

خوک دریایی

بسیاری از حیواناتی که برای ما انسان‌ها عجیب‌تر به نظر می‌رسند، به سادگی تکامل یافته‌اند تا در محیط‌هایی بسیار متفاوت از ما زندگی کنند، مانند موش‌های حفار برهنه که در زیر زمین زندگی می‌کنند و ماهی‌های درخشان اعماق دریا که نزدیک به کف دریا زندگی می‌کنند. خوک دریایی (Scotoplanes) یکی از این گونه‌های غیر معمول است.

این نوع خوک، مانند خوک‌های خشکی، عاشق خاک هستند. اما «خاک» مورد نظر آن‌ها شن و ماسه کف اقیانوس است. نکته دیگر اینکه آن‌ها خوک نیستند و در واقع خیار دریایی هستند.

خوک‌های دریایی در عمق ۵۵۰ تا ۶۷۰۰ متری زیر سطح دریا زندگی می‌کنند، جایی که از پای لوله‌مانند خود برای یافتن گیاهان مرده و حیواناتی که به کف دریا افتاده اند استفاده می‌کنند.

اگرچه خوک‌های دریایی بسیار کوچکتر از خوک‌های واقعی هستند (۴ تا ۱۵ سانتی متر طول)، اما مانند خوک ها، تقریباً هر چیزی را می‌خورند. به همین خاطر آن‌ها را به خدمه پاکسازی کف اقیانوس معروف شده‌اند. 

۴. ایگوانای گالاپاگوس

ایگوانای گالاپاگوس

جزایر گالاپاگوس آمریکای جنوبی میزبان بسیاری از حیوانات عجیب و غریب است، از بزرگترین لاک پشت جهان گرفته تا باکلان بی‌پر چشم آبی. یکی از حیوانات عجیبی که فقط در جزایر گالاپاگوس یافت می‌شود، ایگوانای گالاپاگوس (Conolophus subcristatus) است.

بیشتر ایگوانا‌ها سبز رنگ هستند، اما ایگوانای گالاپاگوس زرد درخشان است. نکته عجیب درباره ایگوانای گالاپاگوس این است که همیشه فنچ‌ها پشت سر این حیوان هستند و این به عجیب بودن آن می‌افزاید. این دو حیوان یعنی ایگوانای گالاپاگوس و فنچ رابطه متقابلی دارند و فنچ کنه‌ها را از فلس‌های ایگوانا جدا می‌کند.

۵. خرچنگ عنکبوتی ژاپنی

خرچنگ عنکبوتی ژاپنی

خرچنگ عنکبوتی ژاپنی (Macrocheira kaempferi) یکی از عجیب‌ترین حیواناتی است که انسان‌ها واقعا می‌خورند. این خرچنگ با پا‌های بیش از ۴ متر به راحتی بزرگترین خرچنگ جهان است. پا‌های فوق‌العاده بلند آن از بدن بسیار کوچک‌تری بیرون می‌آیند و ظاهری غیرمعمول مانند یک عنکبوت بزرگ به آن می‌دهد. ماهیگیران می‌توانند از فروش این خوراکی خوشمزه فصلی به مردم ژاپن درآمد خوبی کسب کنند. 

۶. پانگولین

پانگولین

پانگولین (Manidae) یک پستاندار پوسته پوسته بومی شرق و جنوب آفریقا است. اگرچه این حیوان شبیه تلاقی بین مورچه خوار و آرمادیلو به نظر می‌رسد، اما پانگولین در واقع بیشتر به سگ و گربه مرتبط است. برخی از گونه‌های پانگولین به دلیل شکار غیرقانونی به شدت در معرض خطر هستند. گروه تخصصی پانگولین تخمین می‌زند که بیش از ۱ میلیون پانگولین در دهه گذشته به صورت غیرقانونی شکار شده اند.

اگر این مطلب را دوست داشتید پیشنهاد می‌کنیم حتما مطلب دیگر درباره عجیب ترین موجودات دریایی جهان را هم بخوانید.

برچسب ها :
دنیای حیوانات
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان