کد خبر: ۲۴
29 فروردين 1403
13:08

(تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام!

(تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام!
برخی از عجیب‌ترین موجودات در عمیق‌ترین و تاریک‌ترین گوشه‌های سیاره پنهان شده‌اند و عمیق‌تر و تاریک‌تر از ته اقیانوس و موجودی غریب‌تر به نام «ماهی مرکب خون‌آشام» وجود ندارد...

راز بقا: دریا مملو از موجودات دریایی عجیب و شگفت‌انگیز است، بنابراین وقتی نوبت به انتخاب لیست عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان می‌رسید، انتخاب کردن از میان آن‌ها سخت نیست؛ از ماهی مرکب خون‌آشام گرفته تا شیطان دریایی ترسناک اقیانوس جانسون.

+ عجیب ترین حیوانات روی زمین

به گزارش راز بقا، عجیب‌ترین موجودات دریایی در این‌جا لیست شده است. پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید.

اختاپوس دامبو (Dumbo Octopus)

اختاپوس دامبو

اختاپوس دامبو یا هشت‌پای گوش‎دراز که نامش براساس نامِ یک فیل کارتونی خاص نام‌گذاری شده، یکی از حیوانات آبزی در تعداد قابل توجهِ جهان ماست که در عمیق‌ترین آب‌ها زندگی می‌کند.

در سال ۲۰۱۹، یک شناور بدون سرنشین در عمق نزدیک به ۷ کیلومتری بستر دریا در گودال جاوای اقیانوس هند، از یکی از آن‌ها فیلمبرداری کرد که عمیق‌ترین رکورد ثبت شده برای این دسته از آبزیان محسوب می‌شود. 

ماهی مرکب خون آشام (Vampire squid)

ماهی مرکب

چیز‌های عجیب و غریب در عمیق‌ترین و تاریک‌ترین گوشه‌های سیاره پنهان شده اند و عمیق‌تر و تاریک‌تر از ته اقیانوس و موجودی غریب‌تر به نام «ماهی مرکب خون‌آشام» وجود ندارد، نوعی ماهی که انگار در جهنم زندگی می‌کند. ماهی مرکب خون آشام علی‌رغم نامش که الهام گرفته از رنگ تیره و تار‌های شنل مانند بین بازوهایش است، نه خون آشام است و نه ماهی مرکب.

+ بیشتر بخوانید:

ماهی‌ها چگونه زیر آب می‌خوابند؟

این ماهی مرکب روی تخم‌هایش می‌خوابد

شیطان دریایی (Sea Devil) پرتگاه جانسون

شیطان دریایی

بعید به نظر می‌رسد چیزی غیر از «شیطان دریایی جانسون» در صفات مهربانی و دوست‌داشتنی امتیاز بالایی کسب کند. اگرچه، انصافاً، این یکی به همان اندازه‌ای که می‌ترساند، ترسناک است. این ماهی شب‌تاب در اعماق دریا که به دندان‌های سوزنی تیز مجهز است، طعمه‌ای بین چشم‌هایش دارد که برای شکار از آن استفاده می‌کند و البته معده‌ای که می‌تواند برای پذیرش طعمه‌های بزرگ‌تر از خودش منبسط شود.

گوسفند برگی (Costasiella kuroshimae)

بید حلزونی

گوسفند‌های زمینی ممکن است گیاهخواران سرسخت باشند، اما در مقایسه با این حیوان دریایی آماتور به نظر می‌رسند. قدرت این حیوان در خوردن گیاهان به حدیست که خودش به بخشی از گیاه تبدیل می‌شود. حلزون دریایی همچنین به دلایل واضح به عنوان «گوسفند برگ» نیز شناخته می‌شود چرا که بیشتر وقت خود را صرف چرا کردن و خوردن جلبک‌های دریایی می‌کند. اما این ماده گیاه را به طور کامل هضم نمی‌کند. به نوعی، کلروپلاست‌ها (اندامک‌های سبز رنگ در سلول‌های گیاه که نور خورشید را به انرژی شیمیایی تبدیل می‌کنند) را از بقیه وعده غذایی جدا می‌کند و آن‌ها را در بافت‌های خود جاسازی می‌کند. این امر این حلزون را به نمونه‌ای نادر از یک حیوان فتوسنتزی تبدیل می‌کند.

میگوی امپراطور (Periclimenes imperator)

میگوی امپراتور

سخت است که بگوییم ترکیب‌های رنگی متضاد روی این موجود را باید زننده به حساب آوریم یا جذاب! دست مثل دنیای مد و فشن! در هر صورت، نادیده گرفتنِ زرق و برق این آبزی بسیار سخت است. یک میگوی امپراتور تمام زندگی خود را بر پشت میزبان خود یعنی حلزون دریایی می‌گذراند. این رابطه دارای منافع متقابل است: میگو خدمات تمیزکاری را انجام می‌دهد در عوض حلزون نیز از میگو دفاع شیمیایی می‌کند!

ایزوپود غول پیکر (Bathynomus)

ایزوپود

یک خَرخاکی غول پیکر به طول یک فوت؟ به نظر می‌رسد موجودی افسانه‌ای از دنیای هری پاتر است، اما آن‌ها وجود دارند. خوشبختانه این موجودات در ۵۰۰ متری اعماق اقیانوس زندگی می‌کنند. اطلاعات زیادی در مورد این بندپایان در دست نیست، اما تصور می‌شود که آن‌ها به اندازه ظاهرشان ترسناک نیستند. آن‌ها هر چیزی را که پیدا کنند، جمع می‌کنند؛ از گوشت خرچنگ گرفته تا کرم‌های دریایی؛ اما در هر حال، در آن عمق اقیانوس انتخاب زیادی وجود ندارد.

خوک دریایی یا اسکوتوپلانس (Scotoplanes)

خوک دریایی

احتمالا در زندگی‌تان موجودی عجیب‌تر از خوک دریایی نبینید. خوک‌های دریایی که به خاطر بدن چاق، رنگ خاص و بدنشان نامگذاری شده‌اند، بسیار فراوان هستند، اما بعید است که به سادگی بتوانید یکی از آن‌ها را ببینید چرا که آن‌ها در اعماق بیش از ۱۲۰۰ تا ۵۰۰۰ متری زندگی می‌کنند. نحوه حرکت آن‌ها یکی از ویژگی‌های عجیب و غریب‌شان است.

آن‌ها با استفاده از «پاهای» لوله‌ای خاص که با آب پر و خالی می‌شوند در کف دریا می‌خزند. این امر همچنین به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در حین حرکت، گِل نرم زیر پایِ خود را جمع کنند و تکه‌هایی از مواد گیاهی و جانوری پوسیده را برای خوردن میان وعده آزاد کنند.

سیفونوفور غول پیکر (Praya dubia)

سینوفور

این موجود یک ماهی، نهنگ یا چتر دریایی نیست، سیفونوفور غول پیکر، غول دنیای زیر آب است. سیفونوفور غول پیکر تا بیش از ۴۰ متر رشد می‌کند و در آب‌های سرد در اعماق ۵۰ تا ۲۰۰ متر زندگی می‌کند. این حیوانات به صورت کولونی زندگی می‌کنند، به این معنی که در واقع یک زنجیره طولانی از افراد است که هر یک نقش اختصاصی دارند، برخی غذا را نیش می‌زنند و می‌گیرند، برخی دیگر غذا را در کولونی هضم و پخش می‌کنند، در حالی که بقیه مسئول تولید مثل هستند. قطعاً این موجود ارزش قرار گرفتن در لیست عجیب‌ترین موجودات دریایی را دارد. 

برهنه آبشش «دوتو گرینامیری»

برهنه آبشش

در نگاه اول به نظر می‌رسد که این موجود بیش از حد لازم چشم دارد! «دوتو گرینامیری» یک حلزون دریایی آبشش برهنه است که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد. طول آن حدود ۱۵ میلی‌متر است. این موجودات چشم‌های ریز و بینایی بسیار ضعیفی دارند؛ آن‌ها تقریباً فقط می‌توانند محیط روشن را از تاریکی تشخیص دهند. این موجود برجستگی‌هایی به نام «سراتا» دارد که از نظر شیمیایی محافظت می‌شوند.‌ این برجستگی‌ها هم نقش سم برای شکارچیان را دارد و هم به عنوان آبشش عمل می‌کند.

کرم چندتار (Polychaetes)

کرم چند تار

اهالی حیات وحش تصور می‌کنند که این موجود شبیه چیزی است که در استودیو‌ها رویاپردازی شده است. اما این کرم دریایی باشکوه به اندازه کافی واقعی است و با خوشحالی در آب‌های گرم اعماق اقیانوس اطلس زندگی می‌کند. این کرم از خانواده کِرمِ مویی است که با بیش از ۱۰۰۰۰ گونه که تاکنون تشریح شده، بخشی از یک طبقه متنوع و خیره کننده را تشکیل می‌دهد.

فرشته‌کوسه (Angelsharks)

کوسه فرشته

به نظر می‌رسد که این کوسه توسط یک غلتک بخار زیر گرفته شده و واقعاً خوب صاف شده است! به نظر می‌رسد که فرشته‌کوسه چیزی است مابین کوسه و پرتوماهی. طول این موجودبه ۲.۴ متر می‌رسد. این موجودات باله‌های بزرگ و متورم در طرفین خود و دو باله پشتی کوچک در بالای دم دارند. برای آن‌ها مفید است که تا حد امکان صاف باشند، زیرا بیشتر وقت خود را در شن‌های کف دریا می‌گذرانند.

کرم بابیت (Bobbit Worm)

کرم بابیت

کرم بابیت یک شکارچی دریایی ترسناک است که در شن‌ها فرو می‌رود و منتظر طعمه‌های بی‌خبر از همه جای خود می‌ماند. این کرم تا سه متر طول دارد و در آب‌های گرم سراسر جهان زندگی می‌کند؛ بخش عمده بدن خودش را در اعماق رسوبات کف اقیانوس پنهان می‌کند و فقط شاخک هایش در معرض دید قرار می‌گیرند. این شکارچی از زائده‌های حسی خود برای تشخیص طعمه در حال عبور استفاده می‌کند. هنگامی که چیزی به اندازه کافی نزدیک می‌شود، مانند فنر پیچ خورده از شن بیرون می‌آید. فک‌هایش را روی قربانیش می‌کوبد، با ضربه‌ای چنان وحشیانه که طعمه اغلب از وسط نصف می‌شود.

خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان