کد خبر: ۲۲۴
13 اسفند 1402
16:42

کشف یک موجود عجیب در اعماق؛ این ماهی راه می‌رود!

کشف یک موجود عجیب در اعماق؛ این ماهی راه می‌رود!
دانشمندان یک گونه عجیب و نوعی ماهی را در اعماق سواحل اقیانوس در کشور شیلی پیدا کرده که قیافه نسبتا تاریکی دارد و به جای شنا کردن برای کاهش مصرف انرژی در آب راه می‌رود.

راز بقا: فیلم‌های علمی تخیلی پر از موجودات بیگانه و عجیب است، اما تعداد کمی از موجودات تخیلی فیلم‌ها به اندازه موجودات اعماق دریا‌های خودمان عجیب و غریب هستند. گروهی در  اقیانوس و در سواحل کشور شیلی به کاوش پرداخته و اخیراً بیش از صد گونه عجیب و غریب را کشف کرده اند که احتمالاً برای علاقه‌مندان به علم، جدید هستند.

به گزارش راز بقا، «خاویر سلانس»، دانشمند ارشد و زیست‌شناس دریایی دانشگاه کاتولیک شمال در شیلی می‌گوید «اگرچه یافتن گونه‌های جدید در این مناطق، در میان دورافتاده‌ترین و ضعیف‌ترین کشف‌شده‌های اقیانوس‌های جهان، غیرمنتظره نیست، اما یافتن ده‌ها گونه از آن‌ها در یک مکان هیجان‌انگیز و الهام‌بخش است». 

دانشمندان اوایل سال ۲۰۲۴ با کشتی تحقیقاتی فالکور «مؤسسه اقیانوس اشمیت» برای کاوش در اعماق جنوب شرقی اقیانوس آرام به آنجا رفتند. آن‌ها یک وسیله رباتیک زیردریایی یا ROV مجهز به چراغ‌ها و دوربین‌ها را تا عمق بیش از 1500 متر برای پخش زنده شگفتی‌های پنهان به زیر امواج فرستادند.

دانشمندان شکلی از حیات را پیدا کردند که شبیه یک صورت فلکی زنده است و مانند یک تابلو در زیر آب حرکت می‌کند. سخت پوستان زرشکی‌رنگ با پا‌های بلند و لاغر پوشیده از خار؛ و ارگانیسم‌های زیادی که شب‌تاب هستند و چشمک می‌زنند. 

یکی از موجوداتی که واقعا متمایز بود، نوعی ماهی «راه‌رونده» (Walking Fish) با چشم‌های گرد و پوست قلاب‌بافی شده بود. این نوعی «وزغ دریایی» است، یک نوع ماهی‌گیر در اعماق دریا که به خاطر قیافه تاریک و طعمه درخشانی که جلوی صورتش آویزان می‌شود تا شکار را جذب کند، مشهور است. پوست روپوش مانند آن از سوزن‌های کوچکی تشکیل شده که احتمالاً نقش محافظتی اندام‌های حسی را دارد.

ماهی راه رونده

سلانس می‌گوید: وزغ دریایی باله‌های اصلاح‌شده‌ای دارد که به او اجازه می‌دهد در بستر دریا راه برود که البته این تا حدی هم یک استراتژی شکار است و هم تا حدودی به این دلیل که نسبت به شنا انرژی کمتری مصرف می‌کند. 

بر اساس اولین گزارش علمی منتشر شده از یک وزغ دریایی در جنوب شرقی اقیانوس آرام، وزغ دریایی احتمالا یک گونه جدید است.

«بروس موندی»، زیست شناس ماهی و بازنشسته اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده که البته بخشی از این سفر دریایی نبود، می‌گوید: «در مورد اکولوژی، رفتار و سایر جنبه‌های زیست شناسی وزغ دریایی یا جنس وزغ دریایی اطلاعات کمی وجود دارد».

به عنوان مثال، او می‌گوید: «تا آنجا که من می‌دانم هیچ مطالعه‌ای در مورد نحوه عملکرد فریب و شکار آن‌ها انجام نشده است». 

واحه‌های دریایی

محققان چهار دریاکوه که قبلا ناشناخته بودند، و همچنین شش کوه قبلاً شناخته شده برای علم را نقشه برداری کردند.

«جان ماکسیمیلیانو گوئرا»، یکی از اعضای تیم تحقیقات، دانشجوی دکترای دانشگاه کاتولیک شمال گفت: «طبیعت منحصر به فرد توپوگرافی کوه‌های دریایی به گونه‌های خاصی اجازه می‌دهد تا زندگی کنند و با سبکی از زندگی سازگار شوند که فقط در آن کوه خاص یافت می‌شود. بنابراین، بیشتر گونه‌هایی که در امتداد این رشته کوه و در کوه‌های دریا می‌یابیم، طبیعتی منحصربه‌فرد دارند و در هیچ کجای دنیا یافت نمی‌شوند.»

سلانس در جای دیگری می‌گوید: «از بسیاری جهات، آن‌ها نوعی واحه در وسط یک صحرای دریایی تشکیل می‌دهند.»

طبق گزارش‌ها احتمالا بیش از ۱۰۰۰۰۰ کوه دریایی در سراسر جهان وجود داشته باشد، اما مردم کمتر از ۰.۱ درصد از آن‌ها را کاوش کرده اند. سلانس می‌گوید خوشبختانه دو کوه زیر آبی که دانشمندان کاوش کردند در حال حاضر بخشی از مناطق حفاظت‌شده دریایی هستند.

برچسب ها :
ماهی حیات وحش
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان