کد خبر: ۹۰۴
10 ارديبهشت 1403
13:53

پرندگان خیابانی نابارور و پرندگان فرودگاه ناشنوا می‌شوند!

پرندگان خیابانی نابارور و پرندگان فرودگاه ناشنوا می‌شوند!
تاثیر سروصدا روی پرندگان انکارنشدنی‌ است، با این‌حال محققان تصور نمی‌کردند که این صداها تا این اندازه روی این موجودات موثر باشد.

راز بقا: تحقیقات نشان داده که آلودگی صوتی ناشی از ترافیک مانع رشد بچه پرنده‌ها می‌شود، حتی زمانی که در داخل تخم هستند.

به گزارش راز بقا، این مطالعه نشان داد پرندگان و جوجه‌هایی که از جوجه در نیامده‌اند و در معرض سر و صدای ترافیک شهری قرار دارند، اثرات منفی طولانی‌مدتی بر سلامت، رشد و تولیدمثل خود دارند.

دکتر مایلین ماریت، کارشناس ارتباطات پرنده در دانشگاه دیکین استرالیا و یکی از نویسندگان این مطالعه که در مجله Science منتشر شده است، می‌گوید: «صدا تأثیر بسیار قوی‌تر و مستقیم‌تری بر رشد پرندگان دارد که قبلاً می‌دانستیم».
تعداد فزاینده‌ای از تحقیقات نشان داده که آلودگی صوتی باعث استرس پرندگان می‌شود و ارتباط را برای‌شان سخت‌تر می‌کند.

تیم تحقیقاتی متوجه شدند که تخم‌های پرندگان در صورت قرارگرفتن در معرض صدای ترافیک تقریباً ۲۰% کمتر از تخم بیرون می‌آیند. جوجه‌هایی که از تخم خارج شدند بیش از ۱۰% کوچک‌تر و تقریباً ۱۵% سبک‌تر از سایر جوجه‌ها بودند.

هنگامی‌که این تیم روی گلبول‌های قرمز خون و تلومر‌های آن‌ها -قطعه‌ای از DNA که با استرس و افزایش سن کوتاه‌تر می‌شود- تجزیه و تحلیل کردند، جوجه‌هایی که تحت آلودگی صوتی قرار داشتند، بیشتر از همتایان خود فرسایش یافته و کوتاه‌تر بودند.

این اثرات حتی پس از اینکه جوجه‌ها دیگر در معرض آلودگی صوتی قرار نگرفتند ادامه یافت و چهار سال بعد به سن باروری آن‌ها منتقل شد. پرندگانی که در مراحل اولیه زندگی خود تحت تاثیر سروصدای خیابان بودند، کمتر از نیمی از همتایان خود فرزند تولید کردند.

ماریت گفت: «ما همیشه انتظار داشتیم که صدای ترافیک اثراتی داشته باشد، اما انتظار نداشتیم تا این حد قوی باشند، به خصوص به این دلیل که قرار گرفتن در معرض آلودگی صوتی نسبتاً ملایم و فقط برای چهار ساعت در روز بود.»

به گزارش گاردین، تحقیقات همچنین نشان داده که پرندگان در فرودگاه‌ها در معرض صدای بلندی قرار دارند که ممکن است تا حدی ناشنوا باشند.

برچسب ها :
پرنده
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان