کد خبر: ۹۱۰
11 ارديبهشت 1403
11:44

عجیب‌ترین چیزهای جهان که باید حتما از وجودشان با خبر باشید!

عجیب‌ترین چیزهای جهان که باید حتما از وجودشان با خبر باشید!
در اینجا می‌خواهیم چیزهایی که در این سیاره وجود دارند و احتمالاً هیچ تصوری از وجود آن‌ها نداشته‌اید را با شما به اشتراک بگذاریم.

عجیب ترین چیزهای جهان چه هستند؟ زمین به طرز شگفت انگیزی عجیب است. از موجودات کوچکِ گودال‌زی که می‌توانند در فضای بیرونی زنده بمانند گرفته تا رنگ‌هایی تاریک که چشم‌های شما واقعاً نمی‌توانند آن‌ها را ببینند. زمین پر از چیزهای عجیب و باورنکردنی است و حالا حالاها قرار نیست این عجایب تمام شوند و اتفاقا با تغییرات مختلفی که برای زمین رخ می‌دهد، بر تعداد چیزهای عجیب دنیا اضافه هم خواهد شد.

زی‌سان: در اینجا می‌خواهیم چیزهایی که در این سیاره وجود دارند و احتمالاً هیچ تصوری از وجود آن‌ها نداشته‌اید را با شما به اشتراک بگذاریم.

تاریک‌ترین ماده شناخته شده در جهان

عجیب‌ترین چیزهای جهان که باید حتما از وجودشان با خبر باشید!

ماده‌ای به نامِ وانتابلک (Vantablack) نانو-ماده‌ای تیره‌تر از هر ماده دیگری روی زمین و یکی از عجیب ترین چیزهای جهان است. این ماده در سال 2015، توسط “Surrey NanoSystems” در بریتانیا توسعه یافت و در واقع مجموعه‌ای از لوله‌های کربنی عمودی است که روی یک بستر توسعه پیدا می‌کنند.
وانتابلک، 99.98 درصد از نوری را که به سطح خود می‌تابد جذب می‌کند. این بدان معنی است که چشم انسان از نظر فنی وقتی به Vantablack نگاه می‌کند چیزی نمی‌بیند و آن را نزدیک‌ترین چیز به «خیره‌شدن به سیاه‌چاله» می‌کند!

فرشته آبی گوشتخوار

عجیب‌ترین چیزهای جهان که باید حتما از وجودشان با خبر باشید!

چیزهای عجیب و غریب جهان کم نیستند که گلوکوس آتلانکوس (Glaucus Atlanticus) گونه‌ای از حلزون دریایی ملقب به «فرشته آبی» یکی از آن‌هاست. این موجود ماورایی به همان‌اندازه که زیباست کمیاب است و فقط در سواحل آفریقای جنوبی و استرالیا یافت می‌شود. ظاهر مسحورکننده این حلزون ماهیت خطرناکش را پنهان می‌کند.

فرشته آبی گوشتخوار است و از دیگر موجودات دریایی سمّی مانند «مرد جنگ‌جوی پرتغالی» (Portuguese man o' war) تغذیه می‌کند. سم‌اش را از شکارش در کیسه‌های مخصوص جمع آوری می‌کند، آن را غلیظ می‌کند و سپس سم را روی طعمه‌های آینده استفاده می‌کند.

تکه ابرِ هواژل (Airgel) از عجیب ترین چیزهای جهان

عجیب‌ترین چیزهای جهان که باید حتما از وجودشان با خبر باشید!

هواژۀ یک ماده فوق سبک و ساخته‌شده از ژل و گاز است. به دلیل ظاهر اثیری‌اش به آن «دود یخ زده» یا «ابر جامد» لقب داده‌اند.

دانشمندان بیش از دوجین دستورالعمل برای انواع مختلف هواژل ایجاد کرده‌اند، اما همه آن‌ها فرآیند مشابهی دارند: مواد شیمیایی را با هم مخلوط کنید، بگذارید در یک ژل مرطوب ته نشین شوند و سپس تمام مایع را بمکید. نتیجه یک ماده با چگالی بسیار کم است که در واقع 99٪ آن هواست.

از آن‌جا که اساساً از هوا ساخته شده و هوا رسانای گرمایی وحشتناکی است، قرار دادن یک لایه هواژل بین گُل و شعله، گُل را از تخریب محافظت می‌کند.

درختان اکالیپتوسِ رنگین‌کمانی

عجیب‌ترین چیزهای جهان که باید حتما از وجودشان با خبر باشید!

درخت اکالیپتوس رنگین‌کمانی یا “Eucalyptus Deglupta” در‌اندونزی، پاپوآ گینه نو و فیلیپین رشد می‌کند. این درخت منحصربه‌فرد، دارای پوستی چندرنگ که دارای رگه‌های آبی روشن، نارنجی، بنفش، سبز و قهوه‌ای است.

طبق گفته باغ گیاه‌شناسی میسوری، رنگ‌های غیرمعمول یکی از عوارض جانبی ریزش درخت هستند؛ وقتی نوارهایی به شکل پوسته‌پوسته از درخت کنده می‌شوند، پوست سبز روشن درونی درخت آشکار می‌شود. این لایه داخلی به آرامی بالغ می‌شود و طیفی از رنگ‌ها را ایجاد می‌کند.

کلیسای نمکیِ زیرزمینی در کلمبیا

عجیب‌ترین چیزهای جهان که باید حتما از وجودشان با خبر باشید!

کلیسای جامع نمک زیپاکویرا (Zipaquirá) که یک کلیسای کاتولیک رومی زیرزمینی درکلمبیاست یکی از عجیب ترین چیزهای دنیا است. این کلیسا در سال 1954 از یک معدن نمک حفاری شد. زیپاکویرا کاملاً از نمک ساخته شده است و در 180 متری زیر سطح شهر کوچک Zipaquirá قرار دارد.

این کلیسای جامع شامل یک صلیب نمکی غول‌پیکر است و می‌تواند تا 10000 نفر را در خود جای دهد، اگرچه هیچگاه ظرفیت آن پر نشده است.

کوسه‌های گابلین (Goblin sharks)

عجیب‌ترین چیزهای جهان که باید حتما از وجودشان با خبر باشید!

کوسه‌های گابلین گونه نادری از کوسه‌های اعماق دریا هستند که گاهی اوقات به عنوان «فسیل‌های زنده» شناخته می‌شوند. آن‌ها تنها عضو شناخته شده باقی مانده از خانواده کوسه‌های باستانیِ “Mitsukurinidae” هستند.

کوسه‌های گابلین به خاطر آرواره‌های کشیده متمایزشان که با دندان‌های ناخن مانند پر شده، قابل توجه‌ و یکی از جالب ترین چیزهای دنیا هستند. آن‌ها قادر به تشخیص جریان‌های الکتریکی ساطع‌شده توسط حیوانات دیگر هستند و به سرعت فک‌های خود را برای ربودن طعمه دراز می‌کنند.

بدون دیدن فیلمی از حمله یکی از این کوسه‌ها به طعمه خود، نمی‌توان به طور کامل درک کرد که چقدر وحشتناک است.

بیسموت رنگارنگ و زیبا

عجیب‌ترین چیزهای جهان که باید حتما از وجودشان با خبر باشید!

شاید عنصر شیمیایی بیسموت (Bismuth) را از مباحث مربوط به شیمی، به یاد بیاورید، اما احتمالاً نمی‌دانید که ظاهری رنگارنگ و رنگین‌کمانی دارد.

به گفته “Live Science”، بیسموت یک الگوی رشد پله‌پله‌ای منحصربه‌فرد دارد که در آن لبه‌های بیرونی سریع‌تر از نواحی داخلی شکل می‌گیرند. این منجر به یک ساختار کریستالی می‌شود که به نظر می‌رسد از مربع‌های رنگین کمانی به هم پیوسته ساخته شده است.

آتشفشانی با گدازه‌های آبی روشن

عجیب‌ترین چیزهای جهان که باید حتما از وجودشان با خبر باشید!

آتشفشانِ کاوا آیجن (Kawah Ijen) ‌اندونزی، به دلیل تمایل به انتشار امواج تراوش کننده‌ای از گدازه‌های آبی و بنفش قابل توجه است.

از نظر فنی، خود گدازه آبی نیست. به گفته مجله علمی “Smithsonian”، رنگ‌بندی جذاب این گذازه‌ها از مقادیر بالای گاز سولفوریک که همراه با گدازه بیرون می‌آیند، ناشی می‌شود. وقتی این گاز آتش می‌گیرد، با رنگ روشنی می‌سوزد که باعث می‌شود گدازه آبی براق به نظر برسد.

دستنوشته‌های ووینیچ (Voynich)؛ اسرارآمیزترین کتاب جهان و از عجیب ترین چیزهای جهان

عجیب‌ترین چیزهای جهان که باید حتما از وجودشان با خبر باشید!

دست‌نوشته ووینیچ یک کتاب قطورِ قرون وسطایی 240 صفحه‌ای است که به زبانی ناشناخته نوشته شده است. این کتاب سال‌ها دانشمندان و رمزشکنان را گیج کرده است.

اعتقاد بر این است که نسخه خطی بین سال‌های 1404 و 1438 به وجود آمده باشد. ووینیچ پر از تصاویر و نمودارهای مرموز است که همه چیز را از گیاهان غیرمعمول گرفته تا زنانی با شکم‌های متورم در حوضچه‌های سبز نشان می‌دهد. تمام تلاش‌ها برای ترجمه متن کتاب یا شناسایی گیاهان نشان داده شده در آن با شکست مواجه شده است.

در ژانویه 2018، گروهی از دانشمندان کامپیوتر کانادایی اعلام کردند که ممکن است موفقیت محدودی در رمزگشایی بخش‌هایی از نسخه خطی با استفاده از هوش مصنوعی داشته باشند. با این حال، محققان اذعان کردند که به اصلاح بیشتر فرآیند و نظرات دانشمندان نیاز است.

غیرقابل دسترس‌ترین مکان دنیا

عجیب‌ترین چیزهای جهان که باید حتما از وجودشان با خبر باشید!

نقطه نمو (Nemo) دورترین نقطه روی زمین است. این مکان که رسما به عنوان نقطه غیرقابل دسترس اقیانوسی شناخته می‌شود، در مرکز مثلث ساخته شده توسط جزیره دوسی (Ducie)، موتو نوی (Motu Nui) _بخشی از زنجیره جزیره ایستر_ و جزیره ماهر (Maher) در نزدیکی قطب جنوب قرار دارد.

این مکان، آنقدر از خشکی دور است که نزدیک‌ترین انسان‌ها به نقطه نمو معمولاً فضانوردان هستند! ایستگاه فضایی بین‌المللی از فاصله حدود 258 مایلی به دور زمین می‌چرخد، در حالی که نزدیک‌ترین نقطه مسکونی به نقطه نمو بیش از 1670 مایل دورتر است.

فرورفتگی داناکیل (فرورفتگی داناکیل (Danakil Depression) شبیه سطح یک سیاره بیگانه

عجیب‌ترین چیزهای جهان که باید حتما از وجودشان با خبر باشید!

فرورفتگی داناکیل اتیوپی، یکی از عجیب ترین مناظر روی زمین است.

این نقطه سورئال واقع در مثلث آفار (Afar)، پر از حوضچه‌های گدازه‌ای در حال تروق، چشمه‌های آب گرم نئون‌رنگ، و نمک‌های درخشان است. گازهای سمی در اطراف میدان‌های هیدروترمال می‌چرخند و بسیاری از استخرهای این منطقه پر از اسید هستند.

دریاچه‌ها و رودخانه‌های زیر آب

عجیب‌ترین چیزهای جهان که باید حتما از وجودشان با خبر باشید!

دریاچه‌های زیر آب که به عنوان استخرهای آب نمک نیز شناخته می‌شوند، توده‌های آبی هستند که شوری بسیار بالاتری نسبت به اقیانوس اطراف دارند. آب شور از بقیه آب دریا متراکم‌‌تر است که باعث می‌شود دریاچه‌های زیر آب تشکیل شوند که جدا از دریای اطراف به‌نظر می‌رسند.

این دریاچه‌ها امواج مشخصی دارند که در برابر «خط ساحلی» قرار می‌گیرند و زیردریایی‌ها حتی می‌توانند هنگام فرود به کف اقیانوس روی این استخرهای آب‌نمک شناور شوند. متأسفانه، این دریاچه‌ها حاوی مقادیر زیادی متان و سولفید هیدروژن سمی نیز هستند، بنابراین شنا در آن‌ها برای انسان سمّی است.

قارچ عظیم‌الجثه؛ بزرگترین موجود زنده روی زمین

عجیب‌ترین چیزهای جهان که باید حتما از وجودشان با خبر باشید!

نهنگ‌ها، درختان چوب‌سرخ و فیل‌ها همگی بسیار بزرگ هستند، اما از نظر سطح زمین، بزرگ‌ترین موجود زنده روی کره زمین نیستند. «صفت بزرگ‌ترین» با نگاه دقیق، به قارچ «آرمیلاریا اوستویا» ( Armillaria Ostoyae) متعلق به درخت کلونی پاندو (Pando tree colony ) تعلق می‌گیرد که بزرگ‌ترین موجود زنده از نظر جرم است.
این قارچ با نام مستعار قارچ هومونگ در 2385 هکتار از جنگل ملی مالهور در اورگان پخش شده است. دانشمندانی که در سال 2017 این قارچ را کشف کردند از آزمایش DNA برای تعیین اینکه تمام قسمت‌های رشد در واقع بخش‌های مختلف یک ارگانیسم هستند استفاده کردند.
این قارچ غول پیکر احتمالا بین 2400 تا 8650 سال است که رشد می‌کند و گفته می‌شود کلاه‌های آن بسیار خوشمزه هستند.

تاردیگرید یا خرس آبی

عجیب‌ترین چیزهای جهان که باید حتما از وجودشان با خبر باشید!

تاردیگرادها (Tardigrades) که به آن‌ها خرس آبی یا خوک خزه نیز می‌گویند، میکروارگانیسم‌های جذابی هستند که تقریباً در هر جایی می‌توانند زنده بمانند. آن‌ها از عجایب جهان هستند.

آن‌ها ترجیح می‌دهند در مکان‌های مرطوب مانند گِل یا خزه قرار بگیرند، اما به گفته مجله “Smithsonian”، این موجودات می‌توانند در محیط‌هایی با حداقل سرمای ۳۲۸- درجه فارنهایت (۲۰۰- درجه سانتی‌گراد) یا گرمای ۳۰۰ درجه فارنهایت (۱۴۹ درجه) زنده بمانند.

دانشمندان همچنین دریافته‌اند که خرس‌های آبی می‌توانند از تشعشعات، مایعات در حال جوش، فشار بیش از شش برابر عمیق‌ترین بخش اقیانوس و حتی خلاء فضا جان سالم به در ببرند.

غاری پر از کریستال‌های سفید بلند

این غار مسحور کننده که به درستی به نام “Cueva de los Cristales” یا «غار کریستال‌ها» شناخته می‌شود، در سال 2000 به صورت تصادفی کشف شد؛ زمانی‌که دو برادر معدنچی برای انتقال آب معدنی داخل غار به ابعاد حدودا 9*27 متر، مشغول حفر یک تونل جدید بودند.

کریستال‌های درخشان آنقدر خالص هستند که دانشمندان نمی‌توانند با استفاده از تکنیک‌های مرسوم قدمت آن‌ها را تعیین کنند. اما محققان چیزی را کشف کرده‌اند که گمان می‌رود یک نمونه باکتری 50000 ساله در یکی از بلورها باشد.

امیدواریم شما هم مثل ما از این چیزهای عجیب جهان شگفت‌زده شده و لذت برده باشید.

 

منبع: businessinsider

خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان