کد خبر: ۹۲۰
11 ارديبهشت 1403
16:12

قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند!

قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند!
دو نوع قارچ به نامِ‌های کوردیسپس (Cordyceps) و اپیکوردیسپس (Ophicordyceps) قارچ‌های زامبی هستند که توسط بازی یا سریالِ آخرین بازمانده (The Last Of Us) معروف شدند.

راز بقا: این دو قارچ مثل کابوس می‌مانند. آن‌ها از خانواده قارچ‌هایی هستند که از حدود ۷۵۰ گونه تشکیل شده‌اند. بسیاری از آن‌ها انگلی هستند و حشرات و سایر بندپایان را با هاگ خود آلوده می‌کنند.

به گزارش راز بقا، پس از عفونت، مقداری از بافت میزبان با میسلیوم قارچ جایگزین می‌شود و منجر به رشد اجسام میوه‌ای از بدن میزبان می‌شود.

قارچ‌ها همچنین باعث ایجاد تغییر در رفتار می‌شوند تا شانس خود را برای انتقال به میزبان‌های جدید به حداکثر برسانند.

این قارچ‌ها در سال‌های اخیر به لطف “The Last Of Us” (مجموعه بازی‌های ویدیویی که اولین‌بار در سال ۲۰۱۳ منتشر شد و اکنون به صورت یک سریال درام درآمده است) و دختری با همه هدایا (رمانی که در سال ۲۰۱۴ منتشر و اقتباس شده است) شهرت پیدا کرده‌اند.

در هر دوی این داستان‌ها، قارچ‌های انگلی برای آلوده‌کردن انسان‌ها سازگار شدند و منجر به بیماری همه‌گیر انسان‌های زامبی‌مانند شدند که دیگران را گاز می‌گیرند تا قارچ‌ها را پخش کنند و منجر به فروپاشی تمدن بشری می‌شود.

آخرین بازمانده درباره قارچی بود که یک گونه نامشخص از “Cordyceps” بود، در حالی که در «دختری با همه هدایا» قارچِ داستان “Ophicordyceps” بود.

قارچ دیگری به نامِ “O. unilateralis” نیز به عنوان قارچ مورچه زامبی شناخته می‌شود، زیرا مورچه‌ها را در قبیله “Camponotini” آلوده می‌کند. این قارچ اولین بار توسط طبیعت شناس بریتانیایی آلفرد راسل والاس در سال ۱۸۵۹ توصیف شد.

پس از آلوده شدن، مورچه توسط قارچ کنترل می‌شود، که باعث می‌شود لانه خود را ترک کند، از ساقه گیاه بالا برود و خودش را تسلیم مرگ کند. به محض رسیدن به آن‌جا، اجسام میوه‌دهی از سر مورچه بیرون می‌آیند و هاگ‌ها روی زمین پایین می‌آیند با هدف این‌که که مورچه‌های بیشتری را آلوده کنند.

قارچ‌های زامبیِ سریال The Last Of Us واقعی هستند!

آیا قارچ‌های کوردیسپس و اپیکوردیسپس می‌توانند انسان را آلوده کند؟

در سریال آخرین بازمانده، دانشمندی با بازی «جان هانا» می‌گوید:

«قارچِ کاندیدا، ارگوت، کوردیپس و آسپرژیلوزیس می‌توانند در مغز ما نفوذ کنند و کنترل میلیون‌ها نفر بلکه میلیارد‌ها نفر از ما را به دست بگیرند.»

هشدار هولناک او که ده‌ها سال قبل در طول یک برنامه تلویزیونی داده شد، زمانی که چالش‌های تغییرات آب و هوایی باعث می‌شود کوردیسپس جهش پیدا کند و بتواند در گرمای بدن انسان زنده بماند، صادق است.

علی‌رغم این و اینکه این قارچ‌ها الهام‌بخشِ «زامبی‌های» آلوده در «آخرین بازمانده» و داستان‌های دیگر هستند، قادر به آلوده کردن انسان نیستند.

دکتر چاریسا دی بیکر (Charissa de Bekker)، میکروبیولوژیستِ دانشگاه اوترخت که بر روی قارچ کوردیپس مطالعه کرده است، به بی‌بی‌سی گفت: «دمای بدن ما برای اکثر قارچ‌ها خیلی زیاد است که این باعث می‌شود آن‌ها نتوانند به خوبی ته‌نشین شوند و رشد کنند - و این در مورد کوردیپس نیز صادق است.

«سیستم عصبی آن‌ها ساده‌تر از سیستم ما است، بنابراین قطعا ربودن مغز یک حشره در مقابل مغز ما آسان‌تر است، همچنین سیستم ایمنی آن‌ها با سیستم ایمنی ما بسیار متفاوت است. برای اینکه این قارچ بتواند از یک حشره به سمت ما بپرد و ایجاد عفونت کند یک جهش بسیار بزرگ لازم است که شدنی نیست.»

قارچ‌های زامبیِ سریال The Last Of Us واقعی هستند!

 

قارچ‌های زامبیِ سریال The Last Of Us واقعی هستند!

 

قارچ‌های زامبیِ سریال The Last Of Us واقعی هستند!

 

قارچ‌های زامبیِ سریال The Last Of Us واقعی هستند!

 

قارچ‌های زامبیِ سریال The Last Of Us واقعی هستند!

آیا قارچ‌های کوردیسپس و اپیکوردیسپس می‌تواند مفید باشد؟

برخی از گونه‌های این قارچ‌ها در طب سنتی چینی استفاده شده است.

برچسب ها :
قارچ زامبی
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان