کد خبر: ۹۶۴
21 ارديبهشت 1403
19:46

کاما؛ حیوان جدیدی که در دبی ساخته شد و والدینش ۳۰ میلیون سال از هم جدا بودند!

کاما؛ حیوان جدیدی که در دبی ساخته شد و والدینش ۳۰ میلیون سال از هم جدا بودند!
کاما ترکیبی بین یک شتر درومدری نر (شتر یک کوهانه عربی) و یک لامای ماده است و از طریق لقاح مصنوعی در مرکز تولید مثل شتر در شهر دبی امارات تولید شده است.

راز بقا: کاما ترکیبی بین یک شتر درومدری نر (شتر یک کوهانه عربی) و یک لامای ماده است و از طریق لقاح مصنوعی در مرکز تولید مثل شتر در شهر دبی امارات تولید شده است. از آنجا که شتر نر یک کوهانه مختص منطقه آسیاست و لاما نیز بومی آمریکای جنوبی است اولین کاما در ۱۴ ژانویه ۱۹۹۸ متولد شد. هدف از این ترکیب انسانی ایجاد حیوانی با توانایی تولید پشمی بالاتر از لاما و اندازه و قدرت شتر یک کوهانه نر و البته و خلق و خوی همکاری شبیه لاما بود. در واقع هدف این بود که با این ترکیب شتری چند منظوره ایجاد شود. این لقاح و جفت‌گیری نامعمول ابتدا توسط مجله Ogdensburg در سال ۱۸۷۱ گزارش شد. 

کاما تنها در دبی یافت می‌شود، جایی که آن‌ها در مرکز تولید مثل شتر محلی پرورش داده می‌شوند، کاما ترکیبی بین یک شتر نر و یک لاما ماده است. کاما‌ها اندازه و قدرت یک شتر را دارند، اما خلق و خوی همکاری آن‌ها بیشتر به لاما شبیه است. آن‌ها همچنین پشم بیشتری نسبت به والدین خود تولید می‌کنند. 

شتر نر درومدری و لاما با وجود تفاوت در اندازه، مورفولوژی و توزیع جغرافیایی، اما خویشاوندان دور به شمار می‌روند. آن‌ها از همان جد گونه‌های شتر که ۳۰ میلیون سال پیش در منطقه کوه‌های راکی در آمریکای شمالی زندگی می‌کردند، تکامل یافته اند. اولین کاما در سال ۱۹۹۸ در امارات متولد شد. ایجاد نوع جدید شتر به دلیل ۳۰ میلیون سال جداسازی ژنتیکی شتر و لاما به عنوان معجزه حیات وحش توصیف می‌شود.

کاما؛ شتر بومی دبی که والدینش ۳۰ میلیون سال از هم جدا بودند

ژنتیک کاما

شتر درومدری دارای ۷۴ کروموزوم دیپلوئیدی است، مانند سایر شترها. اتوزوم‌ها از پنج جفت متاسنتریک و ساب متاسنتریک با اندازه کوچک تا متوسط تشکیل شده اند. کروموزوم X بزرگترین کروموزوم در گروه متاسانتریک و ساب متاسانتریک است. ۳۱ جفت آکروسنتریک وجود دارد. کاریوتایپ یا همان مجموعه کوروموزوم‌های درومدری شبیه به شتر باختری است.

از آنجایی که یک شتر درومدری بالغ می‌تواند تا شش برابر لاما وزن داشته باشد، هیبرید باید با لقاح مصنوعی تولید شود. تلقیح یک لامای ماده با اسپرم شتر نر درومدری تنها ترکیب موفق بوده است. تلقیح یک شتر ماده با اسپرم لاما، فرزندان زنده‌ای تولید نکرد و به نوعی یک تلقیح ناموفق بود. 

اولین کاما علائم بلوغ جنسی را در چهار سالگی نشان داد، زمانی که او تمایل به تولید مثل با یک گواناکوی ماده و یک لاما ماده نشان داد. او همچنین یک ناامیدی رفتاری بود و خلق و خوی بسیار ضعیفی از خود نشان می‌داد. کامای دوم، ماده بود و کامیله نام داشت که با موفقیت در سال ۲۰۰۲ به دنیا آمد. تا آوریل ۲۰۰۸، پنج کاما تولید شده بود.

کاما؛ شتر بومی دبی که والدینش ۳۰ میلیون سال از هم جدا بودند

مانند شتر، کاما‌ها گیاهخوارانی هستند که بوته‌ها و سایر مواد گیاهی را می‌خورند. از آنجایی که آن‌ها می‌توانند مقادیر زیادی آب را در یک زمان بنوشند، کاما‌ها می‌توانند با آب کم یا بدون آب برای مدت طولانی زنده بمانند.

خانواده شتر‌ها از شتر‌های دنیای قدیم (شتر‌های درومدی، شتر‌های باختری و شتر‌های وحشی باختری) و شتر‌های دنیای جدید (لاما، ویکونا، سوری آلپاکا، هوآکایا آلپاکا و گواناکو) تشکیل شده است. اگرچه هیبرید‌های موفق و بارور در هر گروه اصلی شتر‌ها وجود داشته است، کاما اولین نمونه از تلاقی بین این دو گروه یعنی شتر‌های دنیای قدیم و جدید است.

برچسب ها :
شتر
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان