کد خبر: ۱۱۴۱
02 خرداد 1403
13:23

عجیب‌ترین گل جهان؛ گیاهی خون‌آشام که نه ریشه دارد نه برگ و بوی مدفوع می‌دهد!

عجیب‌ترین گل جهان؛ گیاهی خون‌آشام که نه ریشه دارد نه برگ و بوی مدفوع می‌دهد!
در این نوشته به یکی از عجیب‌ترین گیاهان جهان یعنی «هیدنورا آفریکانا» نگاهی کوتاه می‌اندازیم گیاهی که به زور حشرات را وادار می‌کند گرده‌افشانی کنند.

راز بقا: این گیاه به نظر یک موجود فرازمینی است که روی زمین افتاده است، این گل «هیدنورا آفریکانا» ست که در بیابان‌های جنوب آفریقا می‌روید. این گیاه به دلیل نداشتن ریشه، برگ یا کلروفیل کاملا غیرمعمول و عجیب است و به غیر از گل، کاملاً در زیر زمین زندگی می‌کند. 

به گزارش راز بقا، این گل دقیقا مانند یک خون آشام زیرزمینی رفتار می‌کند و از مکنده‌هایی روی ساقه خود استفاده می‌کند تا آب را از ریشه‌های طعمه‌اش بیرون بکشد. طعمه این گل درختچه‌ای به نام «اوفوربیا موریتانیکا» ست. تنها نشانه حضور این گیاه بالای زمین زمانی است که غنچه گل زمین را شکاف می‌دهد، سپس متورم می‌شود و شکوفه صورتی تکان دهنده و ترسناک خود را باز می‌کند. 

عجیب‌ترین گل جهان؛ این گل نه ریشه دارد و نه برگ و بوی مدفوع می‌دهد

گل این گیاه به عنوان یک تله موقت عمل می‌کند تا سوسک‌ها را برای گرده‌افشانی جذب کند. در شرایط خوب، یک سال طول می‌کشد تا شکوفه از یک جوانه به یک گل بالغ تبدیل شود. سپس رایحه‌ای قوی شبیه گوشت فاسد می‌دهد، که اغلب مردم آن را پیدا می‌کنند.

بوی تعفن و رنگ صورتی روشن گل برای مگس‌های مردار و سوسک‌های سرگین جذاب است که احتمالاً فریب خورده و فکر می‌کنند لاشه حیوان است. این گل همچنین به «غذای شغال» نیز شهرت دارد. با ورود حشرات به محفظه گل، حاشیه‌های مودار اطراف ورودی آن به سمت داخل خم می‌شوند تا از فرار آن‌ها جلوگیری کنند. داخل گل صاف و لغزنده با موم است و حشراتی مانند سوسک‌های کوچک به اطراف می‌لغزند و در داخل آن به دام می‌افتند. تنها زمانی که حشرات گرده افشانی کردند، ورودی گیاه باز می‌شود و به اسیران اجازه فرار می‌دهد.

عجیب‌ترین گل جهان؛ این گل نه ریشه دارد و نه برگ و بوی مدفوع می‌دهد

میوه گیاه «هیدنورا آفریکانا»

«هیدنورا آفریکانا» میوه‌ای تولید می‌کند که در زیر زمین رشد می‌کند و رسیدن کامل آن دو سال طول می‌کشد. این میوه از نظر طعم و بافت شبیه به سیب زمینی است. از دیگر مصارف این میوه، دباغی و نگهداری تور ماهی است، زیرا قابض است. هر میوه حدود بیست هزار دانه تولید می‌کند. قطر میوه ممکن است تا حدود هشت سانتی متر باشد. حیواناتی که از این میوه به عنوان منبع غذایی استفاده می‌کنند شامل پرندگان، بابون ها، شغال، جوجه تیغی و. هستند، اما فقط به آن‌ها محدود نمی‌شود.

میوه این گیاه را می‌توان برداشت کرد و به عنوان غذا، دارو استفاده کرد و منبع خوبی از تانن است. عصاره ریزوم این گیاه به عنوان یک درمان ضد اسهال خونی در آفریقای جنوبی استفاده می‌شود. 

عجیب‌ترین گل جهان؛ این گل نه ریشه دارد و نه برگ و بوی مدفوع می‌دهد

بوی گیاه هیدنورا آفریکانا

این گیاه آفرییقایی بوی بسیار قوی و نامطبوعی دارد. این بو از اسموفور‌ها ایجاد می‌شود که یک ناحیه اسفنجی سفید رنگ در سطح داخلی سرگل‌ها است که در نهایت رنگ آن به خاکستری تغییر می‌کند. اسموفور‌ها اولین بار توسط هارمز «دام طعمه» نامیده شدند. برگر و همکاران به این نتیجه رسیدند که بو از دی متیل دی سولفید و دی متیل تری سولفید تشکیل شده است.

برچسب ها :
گل و گیاه
خواندنی‌ها
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۷
0
0
خدایش ،عجب خدای داریم، چی آفریده،
عبداله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶
0
0
سبحان الاه قدرت خدا را می بینی؟
علم و کیهان