کد خبر: ۱۴۰۱
09 تير 1403
11:40

قوی‌ترین سگ ایران؛ سرابی، پژدر یا قهدریجانی؟!

قوی‌ترین سگ ایران؛ سرابی، پژدر یا قهدریجانی؟!
سگ‌های غول‌پیکر ایرانی مانند سرابی، پژدر، قهدریجانی، تنها سه نمونه از سگ‌های بومی ایران هستند که به انجام کار‌های سنگین حفاظت از دام و نگهبانی از تاسیسات و املاک بزرگ مشهورند. اگر می‌خواهید بدانید کدام یک از این سگ‌های غول‌پیکر ایرانی هم در جنگاوری و مبارزه و هم در کار حفاظت از دام یا گله و در حالت کلی نگهبانی قوی‌تر است حتما ادامه مطلب را بخوانید.

راز بقا: سگ‌های قدرتمند از زمان‌های قدیم برای انجام کار‌های سنگین به کار گرفته می‌شدند، کار‌هایی که البته نیازمند روحیه جنگاوری و قدرت بدنی بالای سگ‌ها داشته است. مردمان فرهنگ‌های مختلف نیز با توجه به نیاز‌های متفاوت سگ‌ها را در همان راستای نیازهایشان پرورش داده و اصلاح نژادی کرده‌اند. سگ‌های زیادی در دنیا وجود دارد که به خاطر کار‌های خارق العاده‌ای که انجام داده‌اند بسیار شهرت دارند. بعضی از این سگ‌ها شهرت جهانی به خود گرفته‌اند و اکنون جزء معروفترین سگ‌های دنیا هستند. سگ‌هایی از جمله ژرمن شپرد، دوبرمن، ماستیف انگلیسی، روتوایلر، مالینویز بلژیکی، بولداگ آمریکایی و ... 

سگ پژدر

کدام سگ گله قوی‌تر و خطرناک‌تر است؟! سرابی، پژدر یا قهدریجانی؟!

به گزارش راز بقا، در ایران نیز سگ‌های قدرتمندی وجود دارند و اگرچه اکثر آن‌ها ثبت جهانی نشده‌اند، اما بومی ایران محسوب می‌شوند و در مناطق مختلفی از ایران رشد و پرورش پیدا می‌کنند.

سگ‌هایی مانند سرابی، پژدر، قهدریجانی، سگ خراسانی یا افغان تنها چند نمونه از سگ‌های بومی ایران هستند که به انجام کار‌های سنگین حفاظت از دام و نگهبانی از تاسیسات و املاک بزرگ مشهورند.

در این مطلب قصد داریم بگوییم که از بین سه سگ معروف گله ایرانی یعنی سگ سرابی یا مساتیف ایرانی، سگ پژدر یا ماستیف کردی و سگ قهدریجانی در بحث جنگاوری و مبارزه و حفاظت از دام و گله کدام یک قدرتمندتر و خطرناک‌تر است. 

سگ سرابی

کدام سگ گله قوی‌تر و خطرناک‌تر است؟! سرابی، پژدر یا قهدریجانی؟!

ویژگی‌های یک سگ گله قدرتمند

به گزارش راز بقا؛ برای اینکه یک سگ به عنوان یک سگ قدرتمند شناخته شود باید ویژگی‌های خاصی را داشته باشد. ۶ مورد را می‌توان برشمرد که یک سگ را قدرتمند می‌کند و برای محافظت از گله و نگهبانی از املاک و تاسسیسات ایده‌آل می‌سازد. این ۶ ویژگی به شرح زیر هستند: 


- قدرت جسمانی: داشتن ساختار بدنی عضلانی و سینه‌های ستبر و درشت یکی از ویژگی‌های یک سگ قدرتمند است. طبیعتا دست کم در نژاد سگ‌ها هر چه سگ وزن و ارتفاع بالاتری داشته باشد احتمال اینکه سگی قدرتمند شود بسیار زیاد است. سگ‌هایی مانند ماستیف انگلیسی، کنگال ترک و روتوایلر دارای قدرت جسمانی بالایی هستند. 

- قدرت آرواره: هر چه قدرت آرواره‌های یک سگ بیشیتر باشد احتمال آسیب رساندن به مهاجم و زمین زدن آن سریعتر و بیشتر است. به عنوان مثال سگ‌هایی مانند پیت بول تریر، یا بولداگ قدرت آرواره فوق‌العاده‌ای دارند و می‌توانند در عرض چند دقیقه یک مهاجم را از پای درآورند. 

- هوش: سگ اساسا حیوان باهوشی محسوب می‌شود، اما برخی از سگ‌ها هوش بالاتری نسبت به بقیه دارند. به عنوان مثال سگ‌هایی مانند ژرمن شپرد و یا مالینویز بلژیکی به خاطر هوش بالایشان به شدت مشهورند. 

برای مطالعه بیشتر بخوانید: 

سگ لری یا سگ قهدریجانی؛ سگی که یک انسان را در عرض چند دقیقه تکه تکه می‌کند!

سگ «پِژدَر» یا چوپان آشوری؛ سگ کُردی ۹۰ کیلویی با ۵۰۰۰ سال قدمت که قویترین سگ گله جهان است

- سرعت: یک سگ قدرتمند علاوه بر قدرت فیزیکی و توانایی جسمانی باید سرعت بالایی داشته باشد تا بتواند مهاجمان را بترساند و یا آن‌ها را شکار کند. سگ نژاد سالوکی از این لحاظ به شدت مشهور است. 

- قدرت نگهبانی و حفاظت: طبیعتا سگ‌هایی که قدرتمند هستند و سرعت خوبی نیز دارند برای حفاظت نیز مناسبند. اما آن‌ها باید هوش بالایی نیز داشته باشند تا بتوانند کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. در واقع قدرت حفاظت به سه فاکتور مهم قدرت، سرعت و هوش نیاز دارد. روتوایلر و ژرمن شپرد و دوبرمن و ... توانایی بالایی برای حافظت دارند. 

- قدرت کارکرد: این ویژگی نیز برای یک سگ قدرتمند اهمیت دارد و باید بتوانند کارکرد‌های محول شده را به خوبی انجام دهد. برخی سگ‌ها برای مأموریت‌های پلیسی به کار گماشته می‌شوند و برخی دیگر کارکرد‌های امداد و نجات دارند. رتریور و مالینویز و ژرمن شپرد از جمله سگ‌های معروفی هستند که در این زمینه کارکرد‌های فوق‌العاده‌ای دارند. به عنوان مثال سگ مالینویز همان سگی بود که در عملیات جستجوی بن لادن حضور داشت و در عملیات مربوط به رهبر داعش نیز زخمی شد. 

سگ قهدریجانی

کدام سگ گله قوی‌تر و خطرناک‌تر است؟! سرابی، پژدر یا قهدریجانی؟!

کدام سگ ایرانی از همه قویتر است؟!

سگ قهدریجانی، سگ سرابی، سگ پژدر یا ماستیف کردی از جمله نژاد‌های معروف سگ در ایران هستند. البته باید گفت نژاد‌های دیگری مانند سگ خراسانی یا افغان، سگ تازی و یا سگ سنگسر مازندران و یا سگ قفقازی شاهسون نیز در ایران وجود دارند، اما به نظر می‌رسد که این سه سگ ایرانی شهرت بیشتری دارند. 

سگ پژدر یا سگ سرابی؛ کدام قوی‌تر است؟

سگ سرابی یا ماستیف ایرانی تنها سگ ایرانی است که ثبت جهانی شده و البته به نظر می‌رسد که کمیاب شده و به نوعی خطر انقراض این سگ غول‌پیکر ایرانی را تهدید می‌کند. قد این سگ تقریبا تا یک متر و وزن آن‌ها نیز تا ۱۰۰ کیلوگرم نیز می‌رسد و به همین دلیل بزرگترین نژاد سگ ایرانی و البته یکی از قویترین سگ‌های دنیا نیز محسوب می‌شود. 

سگ سرابی

کدام سگ گله قوی‌تر و خطرناک‌تر است؟! سرابی، پژدر یا قهدریجانی؟!

سگ پژدر نیز به لحاظ قد و وزنی تقریبا همرده سگ سرابی محسوب می‌شود و قدرت جنگاوری بالایی دارد. این سگ ذات جنگاوری و نیز حفاظت و نگهبانی دارد. سگ پژدر حتی استقامت بالایی نیز دارد و تا مدت زیادی نیز می‌تواند همچنان مبارزه کند. اما برای اینکه قضاوت کنیم کدام سگ واقعا قوی‌تر است به فاکتور‌های مختلفی بستگی دارد. اما اگر دو سگ سرابی و پژدر با وزن و قد یکسان در برابر هم قرار بگیرند می‌توان گفت قدرت هیچکدام به دیگری نمی‌چربد. چرا که بار‌ها مشاهده شده که سگ پژدر توانسته در رینگ مبارزه سگ‌ها سگ سرابی را شکست بدهد.

سگ پژدر

کدام سگ گله قوی‌تر و خطرناک‌تر است؟! سرابی، پژدر یا قهدریجانی؟!

البته سگ‌های سرابی قدرتمندی وجود دارند که سگ پژدر از پس آن‌ها بر نمی‌آید. اما در این مورد اختلاف نظر زیاد است و برخی بر این باورند که سگ سرابی قدرتمندتر و پیروزتر است و برخی دیگر نیز به سگ پژدر نظر دارند. در هر صورت بر اساس ۶ مورد بالا و با اندکی تسامح می‌توان گفت که سگ سرابی ایران یا همان «ماستیف ایرانی» و سگ پژدر یا ماستیف کردی قدرت برابری دارند و نمی‌توان قطعا گفت کدام سگ همیشه پیروز است. 

سگ سرابی یا سگ قهدریجانی؛ کدام قوی‌تر است؟

از بین سگ سرابی و سگ قهدریجانی باید گفت که به طور متوسط سگ سرابی هم به لحاظ قد و ارتفاع و هم به لحاظ وزن بدن و سینه درشت و پهن از سگ قدریجانی بسیار قویتر است و در اکثر مواقع می‌تواند در رینگ مبارزه این سگ را شکست دهد. اما در مورد نگهبانی چطور؟ از هردو سگ برای نگهبانی استفاده می‌شود، اما نکته‌ای وجود دارد و آن هم اینکه سگ قدریجونی سریعتر نسبتا به مهاجمان واکنش نشان می‌دهد و نسبت به غریبه‌ها حساس‌تر است.

سگ سرابی

کدام سگ گله قوی‌تر و خطرناک‌تر است؟! سرابی، پژدر یا قهدریجانی؟!

به گزارش راز بقا؛ به نظر می‌رسد که در نگهبانی سگ قهدریجانی با توجه به اینکه نسبت به غریبه‌ها و صدا‌های غریبه پرخاشگرتر است سگ بهتری برای نگهبانی به شمار می‌رود. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که کار گروهی سگ قهدریجانی بهتر از بقیه سگ‌هاست و به همین دلیل قدرت آن‌ها در حفاظت از گله و دام در ایران کم‌نظیر است. 

سگ قهدریجانی

کدام سگ گله قوی‌تر و خطرناک‌تر است؟! سرابی، پژدر یا قهدریجانی؟!

سگ پژدر یا سگ قهدریجانی؛ کدام قوی‌تر است؟! 

سگ پژدر با توجه به اینکه قد و وزن بیشتری نسبت به سگ قهدریجانی دارد و در مبارزات انفرادی حتی گا‌ها سگ سرابی را نیز شکست می‌دهد طبیعتا در برابر سگ قهدریجانی در اکثر مواقع پیروز است و می‌تواند او را زمین بزند. قدرت آرواره‌های سگ پژدر بسیار مشهور است و سگ قهدریجانی از این بابت توان مقابله با این ماستیف کردی را ندارد.

پژدر حتی در برابر حیواناتی مانند گراز و خرس نیز می‌تواند پیروز شود. اما همان نکته سگ قهدریجانی در حفاظت و نگهبانی از گله و دام در برابر پژدر نیز صادق است. قهدریجانی به تنهایی نمی‌تواند از پس حیواناتی مانند گراز و خرس بر بیاید و معمولا به صورت گروهی این کار را انجام می‌دهند. اما با توجه به حساسیت فوق‌العاده این سگ نسبت به غریبه‌ها و پرخاشگری بیشتر نسبت به سگ پژدر در حفاظت از گله بهتر عمل می‌کند. 

کدام سگ گله قوی‌تر و خطرناک‌تر است؟! سرابی، پژدر یا قهدریجانی؟!

همچنین این حساسیت باعث شده که سگ قهدریجانی در مکان‌های ناشناخته عملکرد موفق‌تری داشته باشد چرا که در حفاظت از دام در برابر غریبه‌ها حساستر است و سریعا گارد هشدار می‌گیرد و این گارد همراه با پارس زیادی است. 

سگ قهدریجانی

کدام سگ گله قوی‌تر و خطرناک‌تر است؟! سرابی، پژدر یا قهدریجانی؟!

در حالت کلی می‌توان گفت که دو سگ پژدر و سرابی قدرت جنگاوری انفرادی بیشتری نسبت به سگ قهدریجانی دارند چرا که هم قد و هم وزن آن‌ها بیشتر است. سگ قهدریجانی، اما در نگهبانی و حفاظت از دام و گله با توجه به حساسیت بالایش و کار گروهی بهتر عملکرد بهتری دارد. سگ پژدر و سرابی اگر با قد و وزن یکسان در برابر هم قرار گیرند توانایی برابری دارند و گا‌ها سرابی و گا‌ها پژدر پیروز میدان است.

هم سگ سرابی و هم سگ پژدر از قدیمی‌ترین سگ‌های آسیایی محسوب می‌شوند، اما تنها سگ سرابی اخیرا ثبت جهانی شده است و در جهان به عنوان «ماستیف ایرانی» شناخته می‌شود.

برچسب ها :
سگ
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان