کد خبر: ۱۲۶۷
19 خرداد 1403
13:58

سگ خراسانی یا افغان؛ سگ غول‌پیکری که یک شیر را از پا در می‌آورد! | سگ سراب قوی‌تر است یا سگ خراسان؟

سگ خراسانی یا افغان؛ سگ غول‌پیکری که یک شیر را از پا در می‌آورد! | سگ سراب قوی‌تر است یا سگ خراسان؟
سگ خراسان بزرگ که از آن به عنوان سگ تایبادی و سگ افغان نیز یاد می‌شود، اصالت طولانی مدت در کشورمان دارد. یکی از قوی‌ترین و قدیمی‌ترین سگ‌های بومی ایران، سگ‌های سراب متعلق به استان آذربایجان شرقی هستند.

راز بقا: سگ خراسانی نامی است که بر روی سگ‌های ناحیه خراسان گذاشته شده‌است. سگ خراسانی بزرگ اندام از نوع ماستیف است. برخی سگ خراسانی را اصلاح نژاد شده سگ کوچی می‌دانند.

به گزارش راز بقا؛ در منابع تاریخی دوره سلجوقیان از سگ‌های ناحیه خراسان در ولایت غور یاد شده‌است و نوشته‌اند: نژاد سگ‌های بسیار خوبی در غور وجود دارند که بسیار قدرتمند هستند و در قدرت هر یک از آن‌ها بر یک شیر منطبق‌اند.

سگ خراسانی یا افغان

ویژگی‌های ظاهری سگ نژاد خراسانی

سگ‌های خراسانی بزرگ اندام که دارای خط پشتی مستقیم و گردن بلند و ضخیم هستند. سر این نژاد به‌صورت افقی یا با زاویه کمی به سمت پایین است، در حالی که چشم‌ها مستقیم به جلو خیره شده‌اند. پوزه خشک و عضلانی دارد. [۴]رنگ‌های پوست در این نژاد اغلب سفید، سیاه و خاکستری راه راه و یا سرخ و قهوه‌ای با لکه سفید بر روی سینه است.

سگ خراسانی یا افغان

بدن سگ‌های خراسانی اغلب با لکه‌های تیره پوشیده شده‌است، اما معمولاً این لکه‌ها با پوششی از مو‌ها پوشیده شده و دیده نمی‌شوند. این لکه‌ها می‌توانند قسمت داخلی دهان، پل بینی و شکم را نیز بپوشانند. قد و وزن

وزن این این نژاد در نر‌ها بین ۵۵ الی ۸۸ کیلوگرم و ماده‌ها ۴۰ تا ۷۰ کیلوگرم است. از این سگ بیشتر به عنوان سگ گله و سگ نگهبان استفاده می‌شود. طول عمر این سگ‌ها به‌طور میانگین ۱۲ سال است.

سگ خراسانی یا افغان

مقایسه سگ سرابی و سگ خراسانی

سگ سرابی به عنوان یک نژاد از سگ اصیل ایرانی با اندامی بزرگ از نوع ماستیف شناخته می‌شود. سگ کانگال و سگ سرابی به خاطر موقعیت نزدیک جغرافیایی، شباهت‌هایی با همدیگر دارند. وزن نژاد سگ‌های نر سراب حدود ۷۰ الی ۱۰۰ کیلوگرم بوده و نوع ماده آن‌ها در حدود ۶۰ الی ۸۰ کیلوگرم وزن دارند. سگ سراب نر، ارتفاعی بین ۷۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر داشته، نوع ماده آن ۶۰ الی ۸۵ سانتی‌متر ارتفاع دارد. زادگاه اصلی این حیوان به عنوان سگ درشت اندام در منطقه آذربایجان شهرستان سراب است. از سگ‌های ایرانی سراب به عنوان سگ‌های گله و نگهبان استفاده فراوان می‌شود.

سگ خراسانی یا افغان

سگ خراسانی در واقع نامی است که بر روی تمامی سگ‌های نواحی استان خراسان گذاشته شده است. سگه‌های درشت اندام خراسانی دارای گردنی ضخیم و بلند بوده و بر روی پشت آن‌ها یک خط مستقیم ایجاد شده است. سر این نژاد از سگ‌ها به شکل افقی با زاویه بسیار کمی به سمت پایین است. چشم‌های آن‌ها به صورت مستقیم به سمت جلو خیره شده و پوزه‌ای کاملاً عضلانی و خشک دارند. رنگ پوست این نژاد از سگ‌ها اغلب خاکستری راه راه، سیاه، سفید، قهوه‌ای و سرخ با لکه‌های سفید رنگ بر روی سینه است.

سگ خراسانی یا افغان

دعوای سگ خراسانی با سرابی

یک گونه اصیل و معروف از سگ‌ها در ایران، سگ سراب است که در کشورمان آوازه و شهرت بسیار زیادی دارد. این نژاد از سگ با نژاد‌های سگ‌های جنگی همانند پشدر و کانگال، شباهت‌های زیادی دارد. سگ‌های سرابی با قیمت تقریبی ۲ الی ۲۰ میلیون تومان با رنگ پوست مشکی، قهوه‌ای تیره و حنایی ملایم به فروش می‌روند. شجاعت، قدرت و جسارت بالای این نژاد از سگ در ایران، موجب محبوبیت آن شده است.

سگ سراب به عنوان خطرناک‌ترین نژاد سگ در کشورمان خصوصیات ظاهری همچون فک بزرگ، سر بزرگ، پا‌های قوی و پنجه‌های قدرتمند دارد. سگ اصیل سرابی با قدرت بدنی بالا و فیزیک سالم در میان ایرانی‌ها و جهانیان مشهور و محبوب است. در شهر‌های شمال غرب و شمال کشورمان از این نوع نژاد سگ برای نگهبانی در برابر گرگ، خرس و دزد استفاده می‌شود. طول عمر سگ‌های نژاد سرابی حدود ۱۲ الی ۱۷ سال است.

سگ خراسانی یا افغان

برای نگهداری سگ‌های خراسانی، بهترین مکان جهت فعالیت و حرکت آنها، فضا‌های بازی همانند باغ‌ها هستند. اگر تمایل دارید از این حیوان در خانه نگهداری کنید، باید فضای کافی را برای تمرین‌ها و حرکات او در نظر بگیرید. برای حفظ سلامت روانی و بدنی سگ‌های نژاد خراسانی لازم است به صورت منظم و روزمره تمرینات ذهنی، پیاده‌روی‌های روزانه و بازی‌های تعاملی را انجام دهند.

برای اینکه پوست و موی این نژاد از سگ‌ها، سالم باقیمانده و ظاهر آن‌ها حفظ شود، لازم است به طور منظم مو‌های آن‌ها را شانه کرده و گره‌های آن را از همدیگر باز کنید. برای رعایت بهداشت پوست این سگ‌ها و جلوگیری از بیماری‌های مختلف، نیاز است هر از گاهی مو‌های آن‌ها به طور مرتب تراشیده شوند. 

انجام تمرینات منظم توسط سگ خراسانی باعث می‌شود تا حیوان به طور کامل انرژی خود را تخلیه کند؛ بنابراین نیاز است در طی روز با این نژاد از سگ برای حفظ سلامت او تمرینات فیزیکی، پیاده‌روی، بازی‌های تعاملی و دویدن انجام شود. این نژاد اصیل سگ ایرانی، مستعد به چاقی بوده، بنابراین باید برای رشد و حفظ سلامت او از تغذیه مناسبی در طول هفته پیروی شود تا وزن حیوان کنترل گردد.

سگ خراسانی یا افغان

سگ خراسانی شاه غلامی

سگ خراسان بزرگ که از آن به عنوان سگ تایبادی و سگ افغان نیز یاد می‌شود، اصالت طولانی مدت در کشورمان دارد. یکی از قوی‌ترین و قدیمی‌ترین سگ‌های بومی ایران، سگ‌های سراب متعلق به استان آذربایجان شرقی هستند. این حیوانات بسیار سگ‌های محافظ، قدرتمند، مستقل، کنترل شده و آرامی بوده و به همین خاطر به عنوان سگ نگهبان برای گله و بسیاری از باغ‌ها و ویلا‌ها پرورش یافته و نگهداری می‌شوند.

سگ سراب

سگ سرابی

سگ سرابی در برابر هرگونه تهدیدی همانند روبرو شدن با موجودات بزرگتر همانند خرس، گراز، پلنگ و گرگ بسیار حیوانی بی باک و شجاع است. سگ‌های نژاد سرابی به عنوان حیوان مطیع و تربیت پذیر، رابطه کاملاً صمیمی و مهربانی با صاحبان خود و خانواده آن‌ها دارند. سگ‌های نژاد سرابی به عنوان حیوانی عضلانی از سن ۱۴ ماهگی به بعد، به سن بلوغ می‌رسند. این نژاد از سگ‌های بسیار هوشیار به خاطر داشتن پوست بسیار کلفت در برابر چنگال و دندان‌های حیواناتی همانند خرس و شرایط آب و هوایی سخت بسیار مقاوم هستند.

سگ سرابی

سگ سرابی

معروف‌ترین نژاد سگ ایرانی یا همان سگ سرابی برای کوچ نشینان و عشایر‌ها استفاده‌های بسیار زیادی دارد. در مناطق مختلف ایران از جمله شمال غربی و شمال و کشور‌هایی همانند آمریکا و انگلیس، برای نگهبانی دام‌ها و اماکن مختلف از این حیوان استفاده می‌شود. سگ غول پیکر سرابی با استخوان‌های سنگین و سر بزرگ، پوزه‌ای پهن و متوسط دارد. لب‌های بالایی این حیوان آویزان بوده و رنگ چشم‌های آن زرد تیره است.

برچسب ها :
سگ
خواندنی‌ها
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
0
0
سگ خراسانی با ۶۰_۷۰ کیلو وزن همانند شیره؟؟ یکم تو نوشته ها اغراق نکنیم. برای بالا نشون دادن چیزی مورد دیگه رو پایین نکشیم. سگ خراسانی نهایتا در برابر گرگ می‌تونه چند دقیقه‌ای دووم بیاره ولی اینکه بگیم برابره شیره.... سگ سگه و شیر شیره...
علم و کیهان