کد خبر: ۱۳۹۷
06 تير 1403
08:49

سگ لری یا سگ قهدریجانی؛ سگی که یک انسان را در عرض چند دقیقه تکه تکه می‌کند!

سگ لری یا سگ قهدریجانی؛ سگی که یک انسان را در عرض چند دقیقه تکه تکه می‌کند!
«سگ لری بختیاری» به تعبیری همان سگ «قهدریجانی» یا به قول محلی‌ها «سگ قدرجونی» است که یکی از خطرناک‌ترین سگ‌هایی است که در ایران و به ویژه در مناطق لرنشین زندگی می‌کند.

راز بقا: «سگ لری بختیاری» به تعبیری همان سگ «قهدریجانی» یا به قول محلی‌ها «سگ قدرجونی» است که یکی از خطرناک‌ترین سگ‌هایی است که در ایران و به ویژه در مناطق لرنشین زندگی می‌کند. 

به گزارش راز بقا، البته باید گفت که ریشه این سگ غول‌پیکر به استان لرستان باز نمی‌گردد، اما با توجه به اینکه به وفور در این منطقه یافت می‌شود به سگ لری معروف شده و در برخی از ادبیات به آن سگ لری بختیاری هم می‌گویند. 

سگ لری بختیاری یا سگ قهدریجانی؛ سگ وحشی و رعب‌آور با هوشی بالاتر از «سگ سرابی»

قهدریجان از توابع شهرستان فلاورجان استان اصفهان است و سگ قهدریجانی از نظر جثه و قد یکی از بزرگترین سگ‌های ایران است که تنه به تنه سگ‌هایی مانند پژدر کردستان و سگ سرابی آذربایجان می‌زند. محدوده زیست این سگ اکنون مناطق لرنشین ایران به ویژه لرستان و چهارمحال و بختیاری و سایر استان‌های بختیاری نشین است و به عنوان سگ گله مورد استفاده قرار می‌گیرد. سگ قهدریجانی سگی از نوع ماستیف است. 

ویژگی‌های سگ لری بختیاری یا سگ قهدریجانی

سگ قدرجونی سینه‌ای عضلانی و درشت، پوزه درشت و سیاه و فک پهنی دارد و البته قدرت جنگاوری بالایی نیز دارد.  پوشش بدن سگ‌های قهدریجانی بسیار پر مو و متراکم است و به همین دلیل تحمل شرایط مختلف آب و هوایی را دارد. دم این نژاد بسیار پر مو است. گوش‌های افتاده و چشم‌های قهوه‌ای و سیاه از دیگر ویژگی‌های سگ لری بختیاری یا سگ قهدریجانی است. 

سگ لری بختیاری یا سگ قهدریجانی؛ سگ وحشی و رعب‌آور با هوشی بالاتر از «سگ سرابی»

تصاویر این سگ نشان می‌دهد که جثه بسیار بزرگی دارد و ابعاد آن نیز بزرگ است و به همین دلیل از نژاد سگ‌های غول‌پیکر است. عضلات درشت و بسیار قوی این سگ و البته آرواره‌های قدرتمندش ترس عجیب و هولناکی را به دل هر انسانی می‌اندازد. از آنجایی که این سگ دارای روحیه تهدید و حمله است به راحتی به هر جانور و یا انسان حمله می‌کند و ظرفیت این را دارد که در عرض چند دقیقه یک انسان را از پای درآورد. دلیل اینکه این سگ یک سگ گله بسیار خوب است این است که به راحتی می‌تواند یک گرگ را از بین ببرد. 

سگ لری بختیاری یا سگ قهدریجانی؛ سگ وحشی و رعب‌آور با هوشی بالاتر از «سگ سرابی»

به گزارش راز بقا؛ نکته دیگری که بسیاری به آن اذعان دارند این است که سگ قدرجونی دو ویژگی مهم دارد که آن را تبدیل به یکی از بهترین نژاد‌ها در محافظت از گله می‌کند. اول هوشیاری بالا و دوم شجاع و نترس بودن. طبق گفته کارشناسان و متخصصان محلی سگ اگرچه قطعا سگ سرابی می‌تواند قویتر، تنومندتر و خطرناک‌تر از سگ قدرجونی باشد، اما به لحاظ هوشیاری و شجاع بودن از سگ قدرجونی بالاتر نیست.

به همین دلیل این سگ برای محافظت از گله در «مکان‌های ناشناخته» بسیار مناسب است. تصور کنید که یک گروه ۷ قلاده از سگ‌های قدرجونی از یک گله مراقبت کنند به این ترتیب هیچ مهاجمی حتی جرأت نزدیک شدن به آن گله را نخواهد داشت.

باز هم باید تأکید کرد که به محض دیدن یک سگ قدرجونی حتما باید از آن منطقه دور شد و در صورتی که صاحبش در آن حوالی نباشد که بتواند به او فرمان ایست بدهد اتفاقات قطعا بد و ناخوشایندی برای افراد نزدیک به این سگ خواهد افتاد چرا که اساسا با آدم‌های غریبه میانه خوبی ندارد و هر گونه جسم متحرکی را یک تهدید بالقوه می‌بیند. 

سگ لری بختیاری یا سگ قهدریجانی؛ سگ وحشی و رعب‌آور با هوشی بالاتر از «سگ سرابی»

برای مطالعه بیشتر بخوانید: 

سگ خراسانی یا افغان؛ سگ غول‌پیکری که یک شیر را از پا در می‌آورد! | سگ سراب قوی‌تر است یا سگ خراسان؟

سگ «پِژدَر» یا چوپان آشوری؛ سگ کُردی ۹۰ کیلویی با ۵۰۰۰ سال قدمت که قویترین سگ گله جهان است

سگ چرخان؛ حیوان منقرض شده‌ای که انرژی تمام آشپزخانه‌های بریتانیا را تامین می‌کرد!

قد و وزن سگ لری بختیاری

از آنجا که جثه این سگ در هنگام بلوغ بسیار بزرگ و درشت است توله‌های این سگ نیز وزن و قد بزرگی دارند. توله سگ قدرجونی در هنگام تولد حدود ۳۰ کیلوگرم است. برای اینکه مقایسه کنیم وزن توله این سگ چقدر بزرگ است باید گفت که وزن یک بره در هنگام تولد تنها ۴ کیلوگرم است و سگ قهدریجانی در هنگام تولد حدود ۸ برابر یک بره است. 

سگ لری بختیاری یا سگ قهدریجانی؛ سگ وحشی و رعب‌آور با هوشی بالاتر از «سگ سرابی»

به گزارش راز بقا؛ به طور متوسط یک سگ لری بختیاری بالغ حدود ۶۰ کیلوگرم است، اما سگ‌های نر می‌توانند بسیار بیشتر از ۶۰ کیلوگرم و حتی تا ۷۰ کیلوگرم نیز وزن بگیرند. اما نکته جالب درباره این سگ خطرناک مناطق لرنشین قد آن است. سگ‌های قهدریجانی به طور متوسط حداقل ۷۰ سانتیمتر است و البته قد متوسط و استاندارد این سگ به ۸۰ سانتیمتر نیز می‌رسد. مشاهده شده که سگ‌هایی از این نژاد حتی بیش از ۹۵ سانتیمتر نیز قد داشته‌اند.  نکته جالب دیگر درباره این سگ ظاهر ترسناک آن است که باعث شده در همان نگاه اول هر انسانی دچار رعب و وحشت شود. 

انواع سگ‌های لری بختیاری

سگ‌های لری معمولا با سگ‌های قهدریجانی یکی می‌شوند و باید گفت که اصلی‌ترین تیره سگ لری بختیاری همان سگ قهدریجانی است. اکثر تیره‌های این نژاد تقریبا ویژگی‌های مشابهی دارند و تفاوت آن‌ها احتمالا فقط در رنگ‌های مختلف است. نکته دیگر اینکه اکثر سگ‌های قهدریجانی سیاه هستند، اما با این حال برخی رنگ‌های

سگ لری بختیاری یا سگ قهدریجانی؛ سگ وحشی و رعب‌آور با هوشی بالاتر از «سگ سرابی»

دیگر نیز دیده می‌شود و بر اساس همین رنگ‌ها نیز دسته‌های مختلفی دارند و ویژگی‌هی متفاوتی را نیز پرورش داده‌اند. همچنین به غیر از سگ‌های تماما مشکی قهدریجانی باید گفت که اکثر سگ‌های قدرجونی دارای سینه سفیدرنگ هستند. 

به گزارش راز بقا؛ سگ قهدریجانی سیاه و سفید یکی از شناخته شده‌ترین نوع سگ‌های لری است و با توجه به اسم رنگ آن‌ها ترکیبی از رنگ‌های سیاه و سفید است. ترسناک‌ترین نوع سگ قهدریجانی نیز همین سگ سیاه و سفید است.

سگ لری بختیاری یا سگ قهدریجانی؛ سگ وحشی و رعب‌آور با هوشی بالاتر از «سگ سرابی»

رنگ دیگر سگ‌های قهدریجانی کاملا سیاه‌رنگ است و هیچ نقطه رنگی روی بدن خود ندارند. پوشش این نژاد دولایه است و عایقی در برابر گرما و سرماست. از سگ‌های سیاه قهدریجانی معمولا برای مراقبت از گله‌های بزرگ استفاده می‌شود. 

سگ قهدریجانی خاکستری که بختیاری‌ها به آن «سگ سبز» می‌گویند یکی از سریع‌ترین تیره انواع سگ‌های قهدریجانی به شمار می‌رود. گردن بزرگ و عضلات سینه ورزیده و همچنین سرعت باورنکردنی از مهمترین ویژگی‌های سگ قهدریجانی خاکستری است. همین سرعت خیره‌کننده آن‌ها باعث شده که این سگ برای مراقبت از گله بسیار ایده‌آل باشد. 

سگ لری بختیاری یا سگ قهدریجانی؛ سگ وحشی و رعب‌آور با هوشی بالاتر از «سگ سرابی»

عمر و قیمت سگ لری بختیاری

به گزارش راز بقا؛ سگ لری بختیاری یکی از غول‌پیکرترین سگ‌های ایرانی است و از همان بدو تولد برای محافظت از گله و حمله به مهاجمان پرورش داده می‌شود. به همین دلیل به هیچ عنوان رابطه خوبی در منزل با انسان‌های دیگر ندارد. نکته جالب این سگ این است که اصلا با کودکان رفتار خوبی ندارد و هنگامی که با کودکان سر راه این سگ قرار گرفتید حتما سعی کنید که از محل مورد نظر دور شوید. البته نگهبانی از منزل و کارخانه‌ها و املاک نیز از ویژگی‌های این سگ غول‌پیکر است.

طول عمر متوسط این سگ‌ها حدود ۱۰ سال است، اما گا‌ها تا ۱۵ سال نیز عمر می‌کنند. سگ لری یک سگ وحشی و باید از سن ۲ ماهگی به طور مستمر توسط یک متخصص پرورش داده شود. 

سگ لری بختیاری یا سگ قهدریجانی؛ سگ وحشی و رعب‌آور با هوشی بالاتر از «سگ سرابی»

این سگ یک نکته منفی دارد و آن هم اینکه ثبت جهانی نشده است و به همین دلیل قیمت بالایی ندارد. در حال حاضر قیمت متوسط این سگ بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان است و البته برخی از گونه‌ها هستند که به دلیل برخی ویژگی‌های خاص ممکن است با قیمت‌های بسیار بالاتر به فروش برسند.

برچسب ها :
سگ
خواندنی‌ها
ارسال نظر
نظرات بینندگان
...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۶
0
0
این سگ کرده خواهشا الکی همه چی رو قاطی نکنید نژادی که گفتن صدام حسین هم به خاطر کشتن یکی از این سگ های اصیل کرد توسط سرباز ترکیه ای صدام حسین برای انتقام 7 سرباز ترکیه رو کشت چون این سگای کرد رو که در جهان معروف بودن به سگ عراقی نام می برده
چی بگم‌!
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۹
0
0
این دری وریها رو از کجاتون در میارید !سگ لری و بختیاری چیه !این سگ از قدیم سگ قدرجونی و منطقه ی قهدریجان اصفهان بوده و لرها هم چون گله داشتن از اینجا میخریدند و میبردن لرستان .حالا شما اومدید اسم جدید اختراع میکنید .زادگاه این سگ فقط و فقط همین قدرجون بوده و قدرجون هم از توابع اصفهانه و لر هم نیستند و اگه به کسی در ان منطقه لر بگی یعنی فحش خارو مادرش دادی .حالا هی مزخرف بگید سگ لری !سگ بختیاری !اگرم لرید و میخاهید یه چیزی بنام لران بزنید اقلا دنبال یه چیز بهتر باشید نه سگ ! اونم سگی که سالهاست با نام سگ قدرجونی شناخته میشه.??? همینقدر این سگ سگ لری و بختیاریه که پژو هم بنام ایرانه .
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲
0
0
این سگ معرفه به سگ قدرجونی شما لری بختیاری را ازخودت پیشنهاد دادی
سروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۱
0
0
سگ لری نشنیده بودیم ،قهدرجونی میگن عامو
علم و کیهان