کد خبر: ۱۴۶۱
19 تير 1403
14:43

«جَگلایِن» و «لیگوار»؛ دو حیوانی که حاصل جفت‌گیری جگوار و شیر هستند

«جَگلایِن» و «لیگوار»؛ دو حیوانی که حاصل جفت‌گیری جگوار و شیر هستند
ترکیب بین دو گونه شامل جگوار نر و شیر ماده «جگلاین» یا «ژاگون» نام دارد و برعکس اگر شیر نر و جگوار ماده با هم جفت‌گیری کنند ترکیب حاصل حیوانی به نام «لیگوار» است که در فارسی به آن «شیگوار» می‌گویند.

راز بقا: حیوانات ترکیبی زیادی از گونه‌های مختلف در جهان وجود دارد و این تعداد گونه‌ها از انگشت‌های یک دست نیز بیشتر است. بیشتر این تلاقی‌های نژادی بین دو حیوان در راستای اصلاح نژادی و تولید یک حیوان با ویژگی‌های مشخصی به کار گرفته می‌شود مانند قاطر که از جفت‌گیری الاغ و اسب به دنیا می‌آید، اما گا‌ها حیوانات عجیب و غریبی در این راستا متولد می‌شوند که هر انسان علاقه‌مند به حیات وحش را متحیر می‌کند. 

به گزارش راز بقا، بیشتر هیبرید‌ها در طبیعت دوام نمی‌آورند، زیرا قلمرو‌های گونه‌های والدین با هم همپوشانی ندارند و نر‌ها معمولاً نابارور هستند. تحقیقات ژنوم میتوکندری نشان داده که هیبرید‌های وحشی در دوران باستان نیز وجود داشته اند. ژنوم میتوکندری پلنگ برفی و شیر بیش از سایر گونه‌های پانترا به یکدیگر شباهت داشت و این نشان می‌دهد که در مقطعی از تاریخ‌شان، نواده‌های ماده اجداد نر پلنگ‌های برفی مدرن و اجداد ماده شیر‌های مدرن با اجداد نر پلنگ‌های برفی مدرن آمیخته شده‌اند. 

«جَگلایِن» و «لیگوار»؛ دو حیوانی که حاصل جفت‌گیری جگوار و شیر هستند

ترکیب نژادی بین پانترا‌ها (گربه‌سانان) نیز به وفور دیده می‌شود و گا‌ها نیز نتایج موفقی از آن‌ها گرفته شده است. هر چند که بیشتر حیوانات هیبریدی معمولا عقیم به دنیا می‌آیند، اما گا‌ها مواردی استثنایی هم دیده شده است. پانترا‌ها شامل پنج گونه هستند: ببر، شیر، جگوار، پلنگ و پلنگ برفی، (گربه‌ها نیز در این دسته جای می‌گیرند). بین این پنج گونه ترکیبات نژادی زیادی اتفاق افتاده که نمونه آن لایگر است که از ترکیب شیر نر و ببر ماده به دنیا می‌آید. یا می‌توان به تایگون اشاره کرد که از ترکیب ببر نر و شیر ماده به دنیا می‌آید. در ایران به این هیبرید عجیب شیببر (لایگر) و ببشیر (تایگون) گفته می‌شود. 

در تئوری، شیر‌ها و ببر‌ها را می‌توان در حیات وحش با هم جفت کرد و فرزندانی به دنیا آورد. در واقعیت احتمالا هیچ تایگون یا لایگر طبیعی در جهان وجود نداشته است، زیرا شیر‌ها و ببر‌ها هم از نظر جغرافیایی و هم به دلیل تفاوت‌های رفتاری کاملا از هم جدا هستند. در انگلستان، شیر‌های آفریقایی و ببر‌های آسیایی با موفقیت جفت گیری شدند و سه توله هیبریدی شیر - ببر در ویندزور در سال ۱۸۲۴ متولد شد که احتمالاً اولین رکورد از لایگر‌های پرورش یافته در اسارت است. سپس سه توله به پادشاه جورج چهارم هدیه داده شدند. 

برای مطالعه بیشتر بخوانید:

«لایگر» و تایگون؛ دو حیوان عجیب حاصل جفت‌گیری شیر و ببر

(تصاویر) لئوپون، پادشاهِ پادشاهان؛ حیوان عجیب و غول‌پیکری که حاصل جفت‌گیری پلنگ و شیر است!

جگلاین و لیگوار

یکی دیگر از ترکیبات بین گونه پانترا‌ها ترکیب نژادی بین جگوار و شیر است. البته باید گفت این ترکیب بسیار نادر است و تنها یک مورد ثبت شده از آن وجود دارد. اگر ترکیب بین این دو گونه شامل جگوار نر و شیر ماده باشد به آن «جگلاین» یا «ژاگون» گفته می‌شود و برعکس اگر شیر نر و جگوار ماده با هم جفت‌گیری کنند ترکیب حاصل حیوانی به نام «لیگوار» است که در فارسی به آن «شیگوار» می‌گویند.

جهزارا (پایین) و سونامی (بالا) در باغ وحش «بیر کریک» کانادا

«جَگلایِن» و «لیگوار»؛ دو حیوانی که حاصل جفت‌گیری جگوار و شیر هستند

در سال ۲۰۰۶ یک جگوار نر سیاه به نام «دیابلو» و یک شیر ماده به نام «لولا» با هم جفت‌گیری کردند که حاصل آن یک جگلاین نر به نام «سونامی» و جگلاین ماده به نام «جَهزارا» بود. اما در سال ۲۰۲۲ سونامی در سن ۱۶ سالگی از دنیا رفت. سونامی با وجود اینکه حاصل یک جفت‌گیری عجیب بود، اما توانست تا ۱۶ سال سالم زندگی کند. 

جهزارا (سیاه) و سونامی (طلایی)

«جَگلایِن» و «لیگوار»؛ دو حیوانی که حاصل جفت‌گیری جگوار و شیر هستند

این دو جگلاین زیبا در باغ وحش «بیر کریک» در شمال تورنتوی کانادا متولد شدند که به نوعی از عجایب حیات وحش بود. احتمالا جفت‌گیری لولا و دیابلو و به دنیا آمدن سونامی و جَهزارا تنها نمونه ثبت شده جفت‌گیری بین جگوار و شیر و تولد جگلاین‌هاست و هنوز نمونه دیگری در جهان ثبت نشده است. البته لولا و دیابلو در سال ۲۰۱۲ و در حالی که فرزندانشان تنها ۶ سال داشتند از هم جدا شدند، اما با این حال جَهزارا و سونامی توانستند تحت مراقبت باغ وحش بیر کریک کانادا سالم و تندرست به زندگی خود ادامه دهند. 

«جَگلایِن» و «لیگوار»؛ دو حیوانی که حاصل جفت‌گیری جگوار و شیر هستند

 البته باید گفت که یک نمونه دیگر نیز در باغ وحش «والتر روچیلد» در موزه تاریخ طبیعی ترینگ در هرتفورد شایر انگلستان نیز وجود داشت. ابتدا تصور می‌شد که این جگلاین حاصل جفت‌گیری یک جگوار نر با یک شیر ماده است، اما بعد‌ها معلوم شد که اینگونه نیست و قضیه پیچیده‌تر است. 

با تحقیقات انجام شده امروزه مشخص شده که احتمالاً این فرزند یک جگلاین نیست بلکه حاصل جفت‌گیری فرزند یک جگوار نر و پلنگ است که سپس با مداخله انسانی با یک شیر ماده جفت‌گیری کرده تا توله‌ای را تولید کند که به عنوان «شیر خالدار کنگو» شناخته می‌شود و در واقع در اصطلاح جانورشناسی به آن «لیگوالِپ» می‌گویند؛ بنابراین آنچه که در باغ وحش والتر روچیلد وجود داشت یک جگلاین نبود بلکه جفت‌گیری فرزند حاصل از یک جگوار نر و پلنگ ماده با یک شیر ماده است. 

«جَگلایِن» و «لیگوار»؛ دو حیوانی که حاصل جفت‌گیری جگوار و شیر هستند

هنگامی که فرزندان بارور شیر نر و جگوار ماده یا همان شیگوار با پلنگ جفت گیری می‌کنند، به فرزندان حاصل «لئولیگوار» می‌گویند.

خواندنی‌ها
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴
0
0
????????
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
0
0
حالا هی جونورای مختلف با هم لقاح بدید تا دوباره مریضی دیگه مثل کرونا ایجاد کنید ...
چرا تو طبیعت دست کاری می کنید
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۹
0
0
اون احتمال که تنها پرنده پستاندار (خفاش) ناقل ویروس جهش یافته ی ماکیان به خودش باشه که با (خوردن جانور) ناقل توسط چینی ها به میزبان اصلی یعنی انسان منتقل شده باشه فرضیه اس است.
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۹
0
0
اون احتمال که تنها پرنده پستاندار (خفاش) ناقل ویروس جهش یافته ی ماکیان به خودش باشه که با (خوردن جانور) ناقل توسط چینی ها به میزبان اصلی یعنی انسان منتقل شده باشه فرضیه اس است. حالا جفتگیری و لقاح چه ربطی...!!
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۹
0
0
آخه برادر ۱۲:۱۰ گوزن چه ربطی داره به شقیقه در بلاد کافرین ،اون احتمال که تنها پرنده پستاندار (خفاش) ناقل ویروس جهش یافته ی ماکیان به خودش باشه که با (خوردن جانور) ناقل توسط چینی ها به میزبان اصلی یعنی انسان منتقل شده باشه فرضیه اس است. حالا جفتگیری و لقاح چه ربطی...!!
علم و کیهان