کد خبر: ۱۶۲۴
18 مرداد 1403
18:51

«هرزه‌ خواری»؛ چرا گاو‌ها، ادرار و مدفوع خود را می‌خورند؟

«هرزه‌ خواری»؛ چرا گاو‌ها، ادرار و مدفوع خود را می‌خورند؟
مشاهده شده که برخی از حیوانات به ویژه گاو‌ها در مزرعه اقدام به خوردن ادرار و مدفوع خود می‌کنند که علت آن می‌تواند متفاوت باشد.

راز بقا: مشاهده شده که برخی از حیوانات به ویژه گاو‌ها در مزرعه اقدام به خوردن ادرار و مدفوع خود می‌کنند که علت آن می‌تواند متفاوت باشد. 

به گزارش راز بقا، برخی از گاو‌ها و یا حتی حیوانات دیگر اقدام به خوردن ادرار یا مدفوع خود می‌کنند و این موضوع برخی از گاوداران یا پرورش‌دهندگان سایر حیوانات را نگران می‌کند. این عمل در حیوانات و گا‌ها در انسان‌ها نیز مشاهده می‌شود که به «پایکا» یا همان «هرزه‌خواری» شهرت دارد. اما متخصصان بر این باورند که این اقدام یک اقدام غیرنرمال نیست و برخی از آن‌ها به دلایل مشخصا فیزیکی این کار را انجام می‌دهند.

چرا گاو ادرار و مدفوع خود را می‌خورد؟؛ چرا برخی گاو‌ها روزی ۲ کیلو خاک می‌خورند؟

متخصصان بر این باورند که این موضوع نشانه بیماری نیست. اما سؤال این است که آن‌ها چرا اقدام به این کار می‌کنند و گاو و سایر حیوانات گا‌ها ادرار یا مدفوع خود را می‌خورند؟ 

این اقدام حیوانات مبنی بر خوردن ادرار یا مدفوع پایه فیزیولوژیک یا تغذیه‌ای دارد و ریشه در کمبود نمک و مواد معدنی در طبیعت دارد. گاو‌هایی که که در حین خوردن ادرار خودشان مشاهده شده‌اند معمولا آن‌هایی هستند که نتوانسته‌اند نمک مورد نیاز خود را در طبیعت پیدا کنند. 

از طرف دیگر برخی از گاو‌ها یا حیوانات ممکن است مبتلا به «اسیدوز» شده باشند و به همین دلیل ممکن است چیزی قلیایی را بخورند. اسیدوز حالتی است که مایعات بدن به شکلی غیرطبیعی اسیدی می‌شوند و به همین دلیل نوشیدن یا خوردن مواد قلیایی از این مورد جلوگیری می‌کنند. 

چرا گاو ادرار و مدفوع خود را می‌خورد؟؛ چرا برخی گاو‌ها روزی ۲ کیلو خاک می‌خورند؟

برخی از گاو‌ها این کار را خارج از عادت انجام می‌دهند یعنی حتی اگر علت این امر یعنی اسیدوز یا کمبود نمک برطرف شود باز هم هرزه‌خواری خود را تکرار می‌کنند. 

به گزارش راز بقا برخی دیگر از گاو‌ها اقدام به خوردن خاک می‌کنند. این احتمالا ریشه در کمبود برخی مواد معدنی در بدن دارد. بعد از کمبود نمک در بدن گاو که آن را با خوردن ادرار جبران می‌کنند کمبود برخی مواد معدنی از جمله فسفر در بدن بیشترین شیوع را دارد. این منجر به این می‌شود که گاو اقدام به مصرف خاک کند.

 نکته جالب اینجاست که گاو‌ها می‌توانند تا روزی ۲ کیلوگرم خاک بخورند بدون اینکه بیمار شوند. کمبود فسفر در بدن گاو اثرات بدی روی بدن گاو دارد و می‌تواند حتی تولید شیر گاو را تحت تاثیر قرار دهد. 

چرا گاو ادرار و مدفوع خود را می‌خورد؟؛ چرا برخی گاو‌ها روزی ۲ کیلو خاک می‌خورند؟

همچنین کمبود پتاسیم نیز می‌تواند منجر به «پایکا» یا همان «هرزه‌خواری» در گاو شود و گاو را وادار به خوردن چیز‌های عجیب و غریب کند، اما این موضوع بسیار نادر است چرا که خود علف دارای مقدار زیادی پتاسیم است و گاو می‌تواند با خوردن علف آن را در بدن خود جبران کند.

برچسب ها :
گاو
ارسال نظر
نظرات بینندگان
راضیه امینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵
0
0
افزایش نسل گاوههای سیاه و سفید در ایران از برنامه های اسرائیل در زمان گذشته بود که از بدترین نوع گاوها هستند.گاوههایزرد بهترین شیر را دارند و باید نسل آنها را د کشور ها زیاد کنند.بهترین گاوهای شیرده گاوههای زرد هستند.
علم و کیهان