کد خبر: ۱۷۰
10 ارديبهشت 1403
00:03

کشف دستگیره ۴۰۰۰ ساله به شکل مار کبرا؛ مار در جهان باستان نشانه چه بود؟

کشف دستگیره ۴۰۰۰ ساله به شکل مار کبرا؛ مار در جهان باستان نشانه چه بود؟
گروهی از باستان شناسان از دانشگاه ملی «تسینگ هوا» در تایوان یک دستگیره سرامیکی ۴۰۰۰ ساله به شکل مار کبری را در منطقه «گوانین» شهر تائویوان کشف کردند.

راز بقا: دستگیره کشف شده احتمالاً نشان دهنده مار کبرای تایوان است، تنها گونه کبرا از خانواده «الاپیدا» که بومی تایوان است. این گونه یکی از رایج‌ترین مار‌های سمی است که در چین و تایوان یافت می‌شود و منجر به حوادث متعدد مارگزیدگی در انسان می‌شود.

به گزارش راز بقا، هونگ لین چیو، دانشیار موسسه انسان شناسی در تسینگ هوآ، می‌گوید: «مار‌ها اغلب به عنوان حیوانات نمادین در دین، اساطیر و ادبیات در نظر گرفته می‌شوند و پل بین بهشت و انسان محسوب می‌شوند».

یک دستگیره ۴۰۰۰ ساله

تصویر‌های مار‌ها به عنوان نماد‌های اساطیری رایج در جوامع مختلف باستانی برجسته است. به گفته بسیاری از انسان شناسان برجسته، ارتباط با مار‌ها به دلیل ریشه نخستی ما عمیقا در ناخودآگاه ما طنین انداز می‌شود و جنبه‌ای اساسی از میراث تکاملی ما را تشکیل می‌دهد.

این دستگیره در حفاری‌هایی در ساحل شمال غربی تایوان پیدا شد که طبق اعلامیه مطبوعاتی دانشگاه ملی تسینگ هوآ، مربوط به حدود ۴۰۰۰ سال پیش در دوره نوسنگی تایوان است.

به گفته محققان، این دسته ممکن است از ظرفی باشد که شمن‌ها برای مراسم قربانی کردن در جوامع قبیله‌ای استفاده می‌کردند. چیو می‌گوید: «با توجه به توانایی مار‌ها در پوشت‌اندازی، جوامع باستانی در منطقه این حیوانات را با چرخه زندگی و مرگ مرتبط می‌کردند و آن‌ها را نمادی از خلقت و گذار می‌دانستند.»

برچسب ها :
باستان شناسی مار
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان