کد خبر: ۲۶
20 دی 1402
15:51

کشف کاخی افسانه‌ای که تاریخ چین را تغییر می‌دهد

کشف کاخی افسانه‌ای که تاریخ چین را تغییر می‌دهد
باستان‌شناسان در جدیدترین اکتشافات خود در استان مرکزی هِنان در چین از یک کاخ ۴۰۰۰ ساله پرده برداشتند که تصور می‌رود این یافته‌ها بقایای دودمان سلطنتی شیا (Xia) هستند که بسیاری از تاریخ‌دانان آن را تنها یک اسطوره می‌دانند.

راز بقا: باستان‌شناسان در جدیدترین اکتشافات خود در هنان چین، کاخی ۴۰۰۰ ساله همراه با تأسیسات ذخیره غلات یافتند که این کشف در کنار معبد ژوکیو (Zhuqiu) و شهر محصور باستانی شین‌می (Xinmi) شگفتی‌هایی از معماری و کشاورزی اولیه چینیان را آشکار می‌کنند.

به گزارش راز بقا، کاخ مذکور که پی آن از جنس خاک کوبیده‌شده و مساحت آن ۱۸۰۰ مترمربع است و آثاری از یک سازه بلند، تراس‌ها و صومعه‌های اطراف و یک حیاط مرکزی را در خود جای داده، در ساحل شرقی رودخانه ژن‌شویی (Zhenshui) در شهر باستانی محصور قرار دارد. کشفی که باتوجه به نوع چیدمان سازه‌ها در زمین، فهم باستان‌شناسان را از شهرسازی باستانی و معماری سازه‌های دودمان شیا دگرگون می‌کند.

کاخی افسانه‌ای چین

یکی از صد قلم بقایای قابل‌توجه باستانی کشف شده در سایت باستان‌شناسی معبد ژوکیو، ساختمان‌های دایره‌ای ذخیره غلات است که شباهت زیادی به انبار‌های دودمان شیا دارد. اهمیت این ساختمان‌ها در این است که ظرافت‌های تکنیک‌های اولیه کشاورزی غلات و تکنیک‌های ذخیره محصول را آشکار می‌کند.

دودمان شیا به عنوان اولین دودمان در چین که از سال ۲۰۷۰ تا ۱۶۰۰ قبل از میلاد نخستین دودمان سلطنتی چین را شکل داد، درنهایت به‌دست دودمان شانگ (Shang) از بین رفت.

اگرچه برخی اکتشافات مربوط به آن دوره با نقل قول‌های مورخان قدیمی همخوانی داشته و وجود دودمان شیا را تایید می‌کند، اما برخی مورخان معتقدند که دودمان شیا در واقعیت وجود نداشت و ساخته ذهن مورخان دوران پادشاهی ژو بود که با هدف ایجاد یک مدل پیشاتاریخی برای سلطنت موروثی در چین صورت گرفت.

منبع: زی‌سان

برچسب ها :
دنیای باستان
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان