کد خبر: ۲۱۶
08 اسفند 1402
17:29

قدیمی‌ترین مُهره باستانی جهان کشف شد

قدیمی‌ترین مُهره باستانی جهان کشف شد
باستان شناسان دانشگاه وایومینگ قدیمی‌ترین مهره شناخته شده در قاره آمریکا را در سایت «لا پرل ماموت» در شهر «کانوِرس» وایومینگ ایالات متحده کشف کردند.

راز بقا: سایت «لا پرل ماموت» La Prele Mammoth شامل بقایای حفظ شده یک ماموت کلمبیایی زیر سن بلوغ کشته یا از بین رفته است و البته آثاری از یک اردوگاه شکار و قصابی حیوانات نیز در آنجا کشف شد..

به گزارش راز بقا، در حفاری‌های اخیر، که نتایج آن در مجله معتبر Scientific Reports منتشر شده، یک مهره کلوویس کشف شده است که از استخوان خرگوش ساخته شده است.

طول این مهره ۷ میلی‌متر در ۱.۶ میلی‌متر است و احتمالاً به‌عنوان یک وسیله تزئینی روی لباس قرار می‌گرفت. هر دو انتهای مهره صاف و صیقلی است، در حالی که سطح آن دارای لایه‌ای از خاک سرخ است.

شیار‌هایی که در قسمت بیرونی مهره یافت می‌شوند با ساخته دست انسان، چه با سنگ و چه با دندان‌های حیوانات، مطابقت دارند. برای تعیین منشا مهره استخوان، محققان دانشگاه وایومینگ از کلاژن استخوان برای انجام تجزیه و تحلیل طیف‌سنجی جرمی استفاده کردند.

+ پیشنهاد مطالعه: جد گمشده پستاندارانِ سُم‌دار کشف شد!

نتایج نشان داد که استخوان خرگوشی که مهره باستانی از آن ساخته شده یا از یک قلم دست و پا (استخوان‌هایی که بند‌های انگشتان را به استخوان‌های نزدیک‌تر اندام کناری متصل می‌کند) یا از استخوان بند انگشت (استخوانی که در انگشتان دست و پای انسان و سایر مهره داران وجود دارد) است.

بر اساس این مطالعه: «این یافته نشان‌دهنده اولین شواهد مطمئن برای استفاده از خرگوش‌ها در دوره کلوویس است که به دوران ماقبل تاریخ در آمریکای شمالی، به ویژه در حدود ۱۲۰۰۰ سال پیش، اشاره دارد. نام آن از سایت باستانی کلوویس در نیومکزیکو گرفته شده، جایی که ابزار‌های سنگی متمایزی در آن کشف شد».

برچسب ها :
دنیای باستان
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان