کد خبر: ۱۱۸۳
07 خرداد 1403
16:36

شرکت باستانی و عجیبی که ۴۰۰۰ سال پیش با سرمایه ۱۵ کیلو طلا تأسیس شد!

شرکت باستانی و عجیبی که ۴۰۰۰ سال پیش با سرمایه ۱۵ کیلو طلا تأسیس شد!
یک لوح ۴۰۰۰ ساله کشف شده در کولتِپه آناتولی (ترکیه امروزی) نشان می‌دهد که اولین شرکت در آناتولی توسط ۱۲ نفر با ۱۵ کیلوگرم طلا تاسیس شد.

راز بقا: حفاری‌های انجام شده در خرابه‌های کولتپه کانیش – کاروم در بزرگراه کایسری – سیواس گذشته تجاری آناتولی را روشن می‌کند.

به گزارش راز بقا، در سال‌های اولیه هزاره دوم، آشوری‌ها شهرک‌های تجاری متعددی در آناتولی تأسیس کردند. در اصطلاح باستان شناسی، دوره مستعمرات آشور، که حدود دو قرن اول هزاره دوم را در بر می‌گیرد، معمولاً به عنوان عصر برنز میانه شناخته می‌شود. در این دوره، آشوری‌ها در تجارت بین المللی و سرمایه گذاری‌های تجاری بسیار فعال بودند. نقطه کانونی عملیات بازرگانی آن‌ها شهر نسا یا کانش (کولتپه که به کانش یا نسا نیز معروف بود) بود.

کولتِپه یکی از قدیمی‌ترین مراکز تجاری آناتولی به شمار می‌رود و قدمتی ۶ هزار ساله دارد. ۷۵ سال است که کاوش‌ها به طور مستمر در این منطقه ادامه دارد و تاکنون بیش از ۲۰ هزار لوح به خط میخی پیدا شده است. این لوح‌ها فعالیت‌های تجاری آن دوره را به تفصیل نشان می‌دهد.

پروفسور «فِکری کولاک اوغلو» رئیس تیم حفاری کولتپه گفت که اولین شرکت در آناتولی ۴ هزار سال پیش توسط ۱۲ نفر با ۱۵ کیلو طلا تاسیس شد.

شرکت باستانی و عجیبی که ۴ هزار سال پیش با سرمایه ۱۵ کیلو طلا تأسیس شد

پروفسور کولاک اوغلو بیان می‌کند که بیشتر لوح‌ها در کولتپه برای اهداف تجاری بوده و انواع تراکنش‌های مالی در آن‌ها ثبت شده است. جزئیات زیادی از مخارج کاروان‌ها گرفته تا روابط اعتباری و بدهکاری در این لوح‌ها گنجانده شده است. این نشان می‌دهد که «کولتپه» در آن زمان یک مرکز تجاری بسیار فعال و بزرگ بوده است.

پروفسور «کولاک اوغلو» اظهار داشت که اطلاعات به دست آمده از لوح‌ها نشان می‌دهد که اولین شرکت در آناتولی با سرمایه ۱۵ کیلوگرم طلا تأسیس شده و ۱۲ شریک دارد. هر یک از شرکا با دادن طلا به نسبت‌های مختلف سهامدار شرکت شدند. سرمایه شرکت به مدت ۱۲ سال توسط تاجری به نام «آمور ایشتر» اداره می‌شد و یک سوم سود آن تقسیم می‌شد. کلیه معاملات مربوط به شرکت با حضور شهود مهر و ثبت می‌شد.

کولاک اوغلو در بخش دیگیری از سخنانش گفت: «اگر بخواهید سهم خود از سرمایه شرکت را قبل از موعد مقرر برداشت کنید، به جای یک کیلو طلا، حدود ۴ کیلو نقره به شما داده می‌شود. اگر سرمایه خود را قبل از سررسید آن برداشت کنید، ضرر می‌کنید. به عبارت دیگر تضمین می‌شود که سرمایه برای مدت طولانی ۱۲ ساله باقی بماند».

شرکت باستانی و عجیبی که ۴ هزار سال پیش با سرمایه ۱۵ کیلو طلا تأسیس شد

الواح یافت شده در اینجا مربوط به دوره پس از دهه ۱۹۵۰ قبل از میلاد است. این دوره‌ای است که برای اولین بار نوشتن در آناتولی آغاز شد. طبیعتا لوح‌ها اولین اظهارنامه‌های اولین شرکت در آناتولی به شمار می‌روند، به یک معنا، سند عملکرد شرکت. این رویه برای اولین بار در آناتولی در اینجا و در همین مکان آشکار می‌شود.

لوح‌های گلی تنها حاوی اطلاعات تجاری نیستند. بسیاری از جزئیات زندگی اجتماعی مانند عقد ازدواج، طلاق، اسناد وراثت و تشریفات سردفتری نیز در این لوح‌ها گنجانده شده است. این نشان می‌دهد که کولتپه منبع خوبی برای درک زندگی اجتماعی و اقتصادی آن دوره است.

خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان