کد خبر: ۱۰۲۳
23 ارديبهشت 1403
11:50

کشف یک گور مربوط به عصر آهن در اردبیل

کشف یک گور مربوط به عصر آهن در اردبیل
این گور از نوع چاله‌ای ساده بوده و به همراه اجساد، چهار ظرف سفالی، یک سوزن مفرغی، چند مهره کوچک از جنس عقیق، صدف و خمیر شیشه یافت شده است.

راز بقا: خبرگزاری ایسنا از کشف یک گور مربوط به «دوره عصر آهن» در استان اردبیل خبر داده است.

مهدی جاهد، سرپرست هئیت باستان‌شناسی گورستان «قلعه اولتان» گفت: «در جریان خاکبرداری برای تعریض جاده پارس‌آباد – سربند، در محوطه‌ای به طول ۷۰ و عرض ۲۵ متر، شواهدی از گور‌های باستانی آشکار شد و عملیات خاکبرداری بلافاصله متوقف شد.»

پس از صدور مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پروژه کاوش اضطراری در محوطه قلعه اولتان (اولتان قالاسی) آغاز شد.

به گفته جاهد این گور از نوع چاله‌ای ساده بوده و به همراه اجساد، چهار ظرف سفالی، یک سوزن مفرغی، چند مهره کوچک از جنس عقیق، صدف و خمیر شیشه یافت شده است.

کشف یک گور مربوط به عصر آهن در اردبیل

آقای جاهد با اشاره به احتمال وجود گور‌های پراکنده دیگر در این محدوده گفت: «کاوش در محوطه تا آزادسازی کامل مسیر جاده و دوربرگردان آن ادامه خواهد داشت.»

تمامی شیشه‌هایی که در مهره‌های ماست فارم استفاده شده بودند راهی طولانی را از محل ساختشان طی کرده بودند – احتمالا جایی در ایران
پیش از این نیز در عملیات راهسازی جاده پارس‌آباد به سربند در سال ۱۴۰۱ در محدوده قلعه تاریخی اولتان تعدادی گور باستانی مربوط به دوره‌های سلجوقی و اشکانی کشف شد.

کشف یک گور مربوط به عصر آهن در اردبیل

میراث فرهنگی استان اردبیل می‌گوید با توجه به شواهد به دست آمده از این گور‌ها به نظر می‌رسد که این گورستان حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ سال مورد استفاده ساکنان این شهر تاریخی بوده است.

برچسب ها :
باستان شناسی
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان