کد خبر: ۲۲۱
14 ارديبهشت 1403
15:54

اطلاعاتی جالب درباره کمیاب‌ترین گربه بزرگ جهان؛ پلنگ آمور

اطلاعاتی جالب درباره کمیاب‌ترین گربه بزرگ جهان؛ پلنگ آمور
«پلنگ آمور» احتمالا نادرترین گربه بزرگ جهان است که فقط در قسمت کوچکی از سرزمین مشترکی بین روسیه، چین و کره شمالی یافت می‌شود.

راز بقا: «پلنگ آمور» احتمالا نادرترین گربه بزرگ جهان است. این جانور عجیب که فقط در قسمت کوچکی از سرزمین مشترکی بین روسیه، چین و کره شمالی یافت می‌شود، بسیار مرموز و مخفی عمل می‌کند، چرا که معمولا طعمه خود را طوری تعقیب می‌کند که از خود در برابر شکارچیان محافظت کند.

به گزارش راز بقا، درباره این گربه‌های بزرگ در معرض خطر انقراض بیشتر بدانید.

مبانی پلنگ آمور

«پلنگ آمور» که به عنوان پلنگ خاور دور نیز شناخته می‌شود، نادرترین و شمالی‌ترین پلنگ از ۹ زیرگونه شناخته شده پلنگ است. سایر زیرگونه‌های پلنگ در معرض خطر انقراض شامل پلنگ عربی و پلنگ جاوایی است. از آنجایی که زیستگاه پلنگ آمور، تایگای سرد است، این پلنگ‌ها خز ضخیم تری نسبت به گونه‌های دیگر دارند.

پلنگ‌ها حیواناتی قلمرویی و منفرد هستند و پلنگ‌های نر آمور مناطق بزرگ تری نسبت به ماده‌ها را اشغال می‌کنند. توله پلنگ آمور حدود دو سال با مادر خود زندگی می‌کند.

پلنگ آمور چه می‌خورد؟

بر اساس سرزمین پارک ملی پلنگ در روسیه، جایی که اکثر پلنگ‌های آمور وحشی در آن زندگی می‌کنند، پلنگ آمور بیش از ۲۰ گونه را شکار می‌کند. شوکا (نوعی گوزن خاکستری و قهوه‌ای کوچک) و آهوی سیکا اکثر رژیم غذایی آن‌ها را تشکیل می‌دهند، اما این پلنگ‌ها دوزیستان، ماهی، جوندگان و گراز وحشی نیز می‌خورند.

پلنگ آمور کجا زندگی می‌کند؟

بیشتر گونه‌های این حیوان در سرزمین پارک ملی پلنگ در خاور دور و در روسیه زندگی می‌کنند. جمعیت کمتری از آن‌ها در شمال شرقی چین و کره شمالی نیز وجود دارد. زیستگاه مورد علاقه پلنگ آمور، صخره‌های کوهستانی در نزدیکی مرز‌های این کشور‌ها است.

از آنجایی که پلنگ‌ها بسیار گریزان هستند، جمع آوری داده‌های جمعیتی ممکن است دشوار باشد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ سوابق محلی شمال شرقی چین از دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۹۰ را بررسی کرد و «کاهش شدید این گونه‌ها پس از دهه ۱۹۷۰ را گزارش کرد. همچنین کاهش جمعیت این گونه از دشت به کوه و شمال شرقی تا جنوب غربی، که را گزارش داد که نتیجه تأثیر منفی فشار انسانی است». 

تجاوز انسان به قلمرو پلنگ آمور همچنین به کاهش جمعیت در روسیه منجر شد، جایی که این پلنگ به دلیل رقابت با شکارچیان و به خطر انداختن گله‌های گوزن شمالی کشته می‌شد. یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ «دی ان ای» پلنگ آمور را از پوست جمع آوری شده در سرزمین پلنگ مورد بررسی قرار داد. مطالعه رژیم غذایی و فعالیت همراه با ردیابی برف و تله‌های دوربین، می‌تواند تصویر دقیق تری از جمعیت باقیمانده پلنگ آمور ارائه دهد.

چند پلنگ آمور باقی مانده است؟

احتمالاً کمتر از ۲۰۰ پلنگ آمور در حیات وحش باقی مانده است که این احتمالاً نادرترین گربه جهان است. بزرگترین جمعیت پلنگ آمور در سرزمین پلنگ در روسیه ساکن است، جایی که در دسامبر ۲۰۲۳ حدود ۱۲۱ پلنگ آمور وجود داشت. سایر جمعیت‌ها احتمالاً بسیار کوچکتر هستند.

فعالیت‌های انسانی پلنگ آمور را به سمت انقراض سوق داده است. نویسندگان مطالعه سال ۲۰۲۲ در مورد رژیم غذایی و فعالیت پلنگ آمور نوشتند: کاهش سریع جمعیت در قرن بیستم عمدتا به دلیل شکار بیش از حد، کاهش گونه‌های طعمه و به حاشیه راندن منابع زیستگاه بوده است. 

فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت در سال ۲۰۰۸ پلنگ آمور را در معرض خطر انقراض طبقه‌بندی کرد، و اگرچه تلاش‌های حفاظتی منجر به افزایش متوسط جمعیت شده است، این گربه‌های بزرگ هنوز در معرض تهدید هستند.

نویسندگان مطالعه سال ۲۰۱۶ با استفاده از سوابق محلی برای بازسازی داده‌های جمعیت نوشتند: «جمعیت کوچکی که امروزه زنده می‌ماند، به دلیل شکار غیرقانونی، جنگل‌زدایی، همخونی و فشار انسانی به سمت زیستگاه آن‌ها در معرض خطر شدید انقراض قرار دارد».

برچسب ها :
پلنگ
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان