کد خبر: ۵۶
01 اسفند 1402
12:53

آیا ممکن است ماموت‌ها دوباره برگردند؟

آیا ممکن است ماموت‌ها دوباره برگردند؟
ماموت‌های پشمالو جایگاه ویژه‌ای در بخشی از مغز انسان‌هایی دارند که به گونه‌های منقرض شده فکر می‌کنند، جایی که برای فضا و قلمرو با دایناسور‌ها و دودو تنه به تنه همدیگر می‌زدند. شاید کمی تعجب آور باشد، زیرا هیچ کمبودی از فیل‌های منقرض شده شکوهمند وجود ندارد.

راز بقا: ماموت‌های پشمالو جایگاه ویژه‌ای در بخشی از مغز انسان‌هایی دارند که به گونه‌های منقرض شده فکر می‌کنند، جایی که برای فضا و قلمرو با دایناسور‌ها و دودو تنه به تنه همدیگر می‌زدند. 

به گزارش راز بقا، اما فیل‌های امروزی چه تفاوتی با ماموت‌های منقرض شده دارند؟ آیا می‌توان خط پیوندی بین این دو گونه ترسیم کرد؟ آیا ماموت‌ها ممکن است برگردند؟

تفاوت بین ماموت پشمالو و فیل چیست؟

ماموت پشمالو (تن‌ها عضور تیره ماموت‌ها نیست، اما قطعا مشهورترین آنهاست) مطمئناً به اندازه کافی ماموت‌ها را در ذهن ما به تصویر می‌کشد، اما این ماموت بزرگتر از فیل‌هایی نیست که همچنان در دشت‌های آفریقا می‌چرخند. بخش قابل توجهی از جذابیت آن، بدون شک، رنگ پر زرق و برق آن است که به گرم نگه داشتن آن در عصر یخبندان کمک می‌کرد.

در مورد تفاوت ماموت با فیل‌های امروزی،  خوش شانسی وجود دارد، زیرا در مقایسه با بسیاری از حیوانات منقرض شده چیز‌های بیشتری درباره آن وجود دارد. این امر عمدتا به این دلیل است که بسیاری از آن‌ها به خوبی در یخ‌های همیشه منجمد شمال حفظ شده‌اند - نه تنها استخوان‌ها، بلکه گوشت، پوست، خز و البته حتی دی ان ای. 

به عنوان مثال، می‌دانیم که ماموت پشمالو در زیر آن همه مو تقریباً شبیه یک نسخه بزرگتر از فیل آسیایی بود - گوش‌های کوچک و پیشانی قوی - البته با عاج‌های بلندتر و فرفری تر، حالت کمی قوز دار و دمی کوتاه تر. مطالعات ژنتیکی تایید کرده‌اند که ماموت و فیل آسیایی مدرن بیشتر از فیل آفریقایی به یکدیگر مرتبط هستند و بسیاری از ژن‌های منحصربه‌فرد ماموت در اینکه آن‌ها به لحاظ فیزیولوژیکی در برابر سرما مقاوم بودند نقش داشته‌اند. 

این امر منجر به تحقیق درباره امکان قرار دادن ژن‌های ماموت در فیل‌ها برای ایجاد هیبرید‌های سازگار با سرما شده است که به عنوان مثال می‌تواند جایگزین مگافون منقرض شده آمریکای شمالی شود. حتی ممکن است شبیه سازی یک ماموت با وارد کردن ژنوم آن در سلول تخم یک فیل آسیایی امکان پذیر باشد.

چه زمانی ماموت‌ها منقرض شدند؟

در حالی که تصور ماموت‌ها به‌عنوان جانورانی متعلق به گذشته‌های دور - حتی دایناسور‌های افتخاری - آسان است، لازم به یادآوری است که وقتی انسان‌ها زندگی خود را روی دیوار غار‌ها ثبت کردند، همچنان وجود داشتند. گرم شدن آب و هوا و شکار انسان‌ها در حدود ۱۰۰۰۰ سال پیش جمعیت سرزمین اصلی ماموت‌ها را نابود کرد. اما آن‌ها تا ۳۷۰۰ سال پیش در مکان‌های دورافتاده مانند جزیره رانگل روسیه به زندگی خود ادامه دادند؛ و چه کسی می‌داند؟ شاید، یک روز، آن‌ها - یا چیزی بسیار شبیه به آن‌ها - برگردند.

خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان