کد خبر: ۹۳۹
16 ارديبهشت 1403
16:31

یک آزمایش ساده برای فهمیدن چپ یا راست دست بودن حیوان خانگی؛ سگ شما چپ دست است یا راست دست؟!

یک آزمایش ساده برای فهمیدن چپ یا راست دست بودن حیوان خانگی؛ سگ شما چپ دست است یا راست دست؟!
مطالعه جدید انجام شده بر روی حیوانات از جمله سنجاب‌ها نشان می‌دهد که یک سویه بودن یا به تعبیری راست یا چپ دست بودن رابطه معکوسی با قدرت یادگیری حیوانات دارد.

راز بقا: مطالعه‌ای در دانشگاه اکستر در ژانویه ۲۰۲۰ نشان داد سنجاب‌هایی که به شدت به پنجه علاقه دارند - چه راست چه چپ - عملکرد کمتری در یادگیری دارند.

به گزارش راز بقا؛ اولین؟ چگونه محققان کشف کردند که سنجاب‌ها در وهله اول به یک طرف متمایل هستند (یعنی یک جانبه و تک سویه)؟ علاوه بر این، وقتی فهمیدند سنجاب کدام پنجه را ترجیح می‌دهد، چگونه فهمیدند که این اطلاعات شاخصی از هوش یا عملکرد است؟ در نهایت، همه این‌ها به چه معناست؟ آیا محققین واقعاً می‌توانند بین تک‌سویگی و یادگیری در سنجاب‌ها و/یا انسان‌ها نتیجه گیری اساسی کنند؟ اجازه بدید ببینم.

مانند انسان ها، سایر حیوانات نیز اغلب برای انجام کار‌های خاصی از یک طرف بدن خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، اگر از سگ خود بخواهید که دست بدهد، او ممکن است همیشه سمت چپ (یا راست) خود را پیشنهاد دهد. فرکانس پیشنهاد او بسته به درجه یک سویه بودن حیوان متفاوت است.

دکتر «لیزا لیور» مدیر برنامه رفتار حیوانی دانشگاه اکستر است. او می‌گوید برخی از مطالعات نشان می‌دهند که یک‌سویگی مغز را کارآمدتر می‌کند، زیرا هر نیمکره مغز روی وظایف خاصی تمرکز می‌کند.

لیور در یک کنفرانس خبری گفت: «این می‌تواند به زنده ماندن حیوانات کمک کند.». 

او توضیح داد که در ماهی‌ها و پرندگان شواهدی وجود دارد که به شدت یک سویه بودن به معنای عملکرد بهتر مغز است، اما «داده‌های محدودی از مطالعات پستانداران برعکس نشان دهنده یک رابطه ضعیف یا حتی منفی است.». 

لیور و همکارانش به دنبال این بودند که آیا بین یک‌سویگی قوی و عملکرد شناختی ضعیف همبستگی وجود دارد یا خیر. به همین دلیل آن‌ها از سنجاب‌های خاکستری کمپ استریتهام دانشگاه اکستر به عنوان سوژه استفاده کردند تا این رابطه را بسنجند.

در این مطالعه، سنجاب‌ها مجبور شدند بادام زمینی را با حیله از یک لوله شفاف بیرون بیاورند. به طور معمول، سنجاب‌ها غذا را با دهان خود می‌گیرند، اما یک مشکل وجود داشت: لوله برای دهان سنجاب خیلی باریک بود بنابراین باید از پنجه استفاده می‌کردند. محققان بیش از ۳۰ سنجاب را مشاهده کردند و اطلاعات کافی را از ۱۲ مورد برای گزارش خود جمع آوری کردند. آن‌ها می‌خواستند ببینند هر سنجاب با چه سرعتی به مشکل پی برد (ارزیابی یادگیری) و اینکه آیا آن‌ها یک پنجه را بر دیگری ترجیح می‌دهند یا نه (تعیین درجه یک‌سویه شدن).

نتیجه گیری آن‌ها چه بود؟ آن‌ها می‌گویند که سنجاب‌های به تک‌سویه در یادگیری آنقدر‌ها خوب نیستند (که با توجه به مشکلی که سنجاب مجبور به حل آن بود، غیرقابل درک به نظر می‌رسد). جالب اینجاست که برخی تحقیقات همچنین نشان می‌دهند که افراد دوسویه (کسانی که نه دست راست و نه چپ را ترجیح می‌دهند) ممکن است خلاق‌تر باشند. باز هم سنجاب‌ها ممکن است متفاوت باشند.

نکته مهم

محبوب‌ترین راه برای فهمیدن اینکه سگ شما پنجه راست است یا چپ (جانبی) این است که به او تست کونگ بدهید. کونگ یک اسباب بازی لاستیکی توخالی و استوانه‌ای است که با غذا پر شده است. سگ باید در حالی که سعی می‌کند غذا را از اسباب بازی خارج کند، اسباب بازی را ثابت نگه دارد. تعداد دفعاتی را که او با هر پنجه کونگ را لمس می‌کند بشمارید و مقایسه کنید.

برچسب ها :
سنجاب سگ
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان