کد خبر: ۹۵۴
18 ارديبهشت 1403
23:41

چرا سگ‌ها و گربه‌ها مقعد همدیگر را بو می‌کنند؟

چرا سگ‌ها و گربه‌ها مقعد همدیگر را بو می‌کنند؟
وقتی دو سگ با هم ملاقات می‌کنند، اغلب مستقیماً می‌روند تا از پشت سر همدیگر را بو بکشند. این موقعیت برای گربه‌ها نیز صادق است. دلیل این موضوع چیست و حیوانات مختلف از بو کردن مقعد حیوانات دیگر چه چیزی به دست می‌آورند؟

راز بقا: وقتی دو سگ با هم ملاقات می‌کنند، اغلب مستقیماً می‌روند تا از پشت سر همدیگر را بو بکشند. هر کسی که در خانه چند گربه دارد به شما خواهد گفت که گربه‌ها مرتباً بینی خود را زیر دم دیگر گربه‌ها قرار می‌دهند.

به گزارش راز بقا، چرا سگ‌ها مقعد یکدیگر را بو می‌کنند؟ به نظر می‌رسد، دلیل خوبی در پشت این وسواس بوکشیدن مقعد وجود دارد.

«الن فورلونگ»، دانشیار روان‌شناسی دانشگاه ترانسیلوانیای لکسینگتون کنتاکی که در شناخت حیوانات تخصص دارد، گفت: سگ‌ها می‌توانند وضعیت سلامتی و تولیدمثلی [سگ دیگر]را تشخیص دهند، آنچه را که خورده‌اند شناسایی کنند و به طور کلی از «خبرهای» مربوط به بوییدن قسمت‌های عقب یکدیگر مطلع شوند». 

وی همچنین عنوان کرد جفت گیری نیز نقش دارد. «سگ‌های نر احتمالا زمان بیشتری را صرف بو کردن ماده‌ها برای کسب اطلاعات در مورد وضعیت باروری آن‌ها کنند.»

اما چگونه ممکن است سگ‌ها تمام این اطلاعات را از طریق یک بو کشیدن ساده به دست آورند؟ یکی از اولین سرنخ‌ها برای کشف این راز در سال ۱۹۷۶، زمانی که مطالعه‌ای روی سگ‌ها و کایوت‌ها منتشر شد، به دست آمد. این مطالعه نشان داد که دو کیسه کوچک، یکی در دو طرف مقعد سگ - معروف به کیسه‌های مقعدی - ترکیبی از مواد شیمیایی بدبو از جمله تری متیل آمین با بوی ماهی و اسید پروپیونیک تند و اسید بوتیریک آزاد می‌کنند. بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، این ترشحات کیسه مقعدی احتمالاً به عنوان سیگنال‌های ارتباطی شیمیایی بین سگ‌ها عمل می‌کند.

هر ماده شیمیایی آزاد شده توسط یک سگ احتمالا اطلاعات خاصی را به سگ دیگر منتقل می‌کند، اما دانشمندان هنوز این کد رایحه را کشف نکرده اند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۳ منتشر شد، با مقایسه ترشحات کیسه مقعدی سگ‌های نر و ماده، پیشرفت‌هایی در رمزگشایی این زبان شیمیایی ایجاد کرد. این مطالعه نشان داد که برخی از مواد شیمیایی فقط توسط ماده‌ها و برخی دیگر فقط توسط نر‌ها منتشر می‌شود.

محققان همچنین تغییرات زیادی را در مواد شیمیایی آزاد شده و غلظت آن‌ها در بین گونه‌های همجنس ثبت کردند. به گفته محققان، این نشان می‌دهد که پارامتر‌های دیگری غیر از جنسیت بر مشخصات بوی سگ تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین یک سگ ترکیبی از مواد شیمیایی را در سگ دیگر بو می‌کند. سگ‌ها به لطف بینی بسیار قدرتمند خود می‌توانند تک تک بو‌ها را در یک ترکیب شناسایی کرده و آن‌ها را در غلظت‌های بسیار کمتری نسبت به انسان تشخیص دهند. فورلونگ گفت: «حس بویایی سگ ۱۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ برابر بهتر از حس بویایی ماست. سگ‌ها می‌توانند ۱ بخش از یک تریلیون بو را تشخیص دهند که واقعاً شگفت انگیز است.»

گربه‌ها هم این کار را می‌کنند

حس بویایی گربه نیز بسیار بیشتر از حس بویایی انسان است. «کریستین ویتال»، استادیار بهداشت و رفتار حیوانات در دانشگاه «Unity Environmental» مین گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که تشخیص بو در رفتار گربه‌ها و رفاه کلی گربه نقش اساسی دارد.

گربه‌ها مانند سگ‌ها غدد کوچکی دارند که مواد شیمیایی با بو‌های مشخص تولید می‌کنند. ویتال گفت: از بوییدن قسمت عقب گربه دیگر، یک گربه می‌تواند تشخیص دهد که آیا آن فرد برای آن‌ها آشنا یا ناآشناست و همچنین جنسیت گربه و حتی احتمالاً وضعیت تولید مثل او. او افزود: «گربه‌های نر و ماده هر دو از عطر برای شناسایی شرکای اجتماعی و برقراری ارتباط با آن‌ها استفاده می‌کنند.». 

چرا سگ‌ها مقعد همدیگر را بو می‌کنند؟

در سال ۲۰۲۳، محققان دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، با مطالعه روی ۲۳ گربه خانگی، از قطعه دیگری از پازل بوییدن مقعد رونمایی کردند. آن‌ها دریافتند که غدد مقعدی گربه محل تجمع باکتری‌های زیادی است که احتمالاً در تولید ترشحات بدبوی غدد مقعدی نقش دارند. گربه‌های مختلف باکتری‌های متفاوتی در غدد مقعدی داشتند و انواع باکتری‌ها بسته به سن و وزن گربه‌ها متفاوت بود.

تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما نویسندگان مطالعه معتقدند که این باکتری‌ها به گربه‌ها کمک می‌کنند تا ارتباط برقرار کنند. سایر گوشتخواران از جمله سگ‌ها نیز از طریق ترشحات باکتری‌های موجود در غدد ارتباط برقرار می‌کنند. با حمایت از این فرضیه، یک مطالعه روی کفتار‌ها نشان داد باکتری‌هایی که در غدد بویایی آن‌ها وجود دارند، اجزای سیگنال‌های شیمیایی‌ای را تولید می‌کنند که کفتار‌ها برای برقراری ارتباط از آن‌ها استفاده می‌کنند.

برچسب ها :
گربه سگ
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان