کد خبر: ۸۹۸
10 ارديبهشت 1403
10:52

روز جهانی کفتار؛ خنده کفتار چیست؟

روز جهانی کفتار؛ خنده کفتار چیست؟
روز 27 آوریل هر سال روز جهانی کفتار نام‌گذاری شده است. کفتارها یک لاشخور واقعی، مجهز به سیستم ایمنی قابل توجهی که به او این امکان را می دهد تا با خیال راحت گوشت فاسد را مصرف کرده و از شیوع بیماری جلوگیری کند.

راز بقا: کَفتار به هر یک از جانوران عضو خانواده کفتاران گفته می‌شود. در حال حاضر تنها چهار گونه کفتار وجود دارد و این خانواده زیستی، پنجمین خانواده کم‌جمعیت در میان تمامی پستانداران است. این جانوران، از گوشت‌خواران خشکی‌زی و بومی آفریقا و آسیا هستند. کفتار‌ها در فروراسته گربه‌سانان از راسته گوشت‌خوارسانان قرار می‌گیرند.

کفتار‌های خال‌دار به شکل گروهی زندگی می‌کنند و در ۹۵ درصد موارد از جانوران شکارشده توسط خودشان تغذیه می‌کنند. کفتار‌های راه‌راه معمولاً از باقی‌مانده لاشه جانوران مرده یا جانورانی که توسط جانوران دیگر شکار شده‌اند تغذیه می‌کنند. کفتار‌ها به‌طور عادی در طول شب و گاهی ابتدای صبح فعالیت دارند و در طول روز در لانه‌هایشان استراحت می‌کنند.

در بررسی‌های دیرینه‌شناسی و با مشاهده اسکلت‌ها و فسیل‌ها، گونه‌های زیادی از کفتاران در سراسر دنیا شناسایی شده‌اند که اکثر گونه‌ها منقرض شده‌اند. به‌طور کلی کفتار‌ها به دو گروه بزرگ کفتار‌های استخوان‌شکن و کفتار‌های سگ‌مانند، طبقه‌بندی شده‌اند. تنها گونهٔ باقی‌مانده از کفتار‌های سگ‌مانند، گرگ خاکی است که حشره‌خوار بوده و کفتار راه‌راه، کفتار خالدار و کفتار قهوه‌ای از گروه کفتار‌های استخوان‌شکن و همگی گوشت‌خوار هستند.

کفتار

زیستگاه کفتار کجاست؟

به استثنای گونه کفتار راه‌راه که زیستگاه آن قاره‌های آسیا و آفریقا است، سه گونه دیگر یعنی کفتار خال‌دار، کفتار قهوه‌ای و گرگ خاکی فقط در آفریقای جنوب صحرا زندگی می‌کنند.

کفتار‌ها معمولاً در مناطق خشک زندگی می‌کنند. آن‌ها به ندرت به جنگل وارد می‌شوند و از جنگل‌های انبوه دوری می‌کنند. زیستگاه آن‌ها غالباً دشت‌ها، درختزار‌های ساوانا و استپ‌های آفریقا و جنوب و مرکز و غرب آسیا است.

کفتار

تغذیه کفتار

به استثنای گرگ خاکی، همه گونه‌های کفتار مردارخوار و شکارگر هستند. این جانوران در مقایسه با جثه کوچکشان از آرواره‌هایی بسیار قوی برخوردار بوده و سیستم گوارش آن‌ها بسیار قوی است. سیستم گوارش این جانوران دارای مایعات اسیدی مختلفی است که به آن‌ها این امکان را می‌دهد که تمام شکار خود (از جمله پوست، دندان، شاخ، استخوان‌ها و حتی سُم‌ها) را بخورند و گوارش کنند.

کفتار

رفتارشناسی کفتارها

کفتار‌ها در برخی از رفتار‌ها مشابه گربه‌سانان و در برخی رفتار‌ها مشابه سگ‌سانان عمل می‌کنند. همچنین در ساختار بدنی و اسکلت و دندانها، شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با این دو گروه و با یکدیگر دارند. کفتار‌ها جهت تعیین قلمرو از ترشحات غدد مخرجی استفاده می‌کنند. کفتار‌های راه‌راه و قهوه‌ای هنگامی که توسط دیگر جانوران مانند شیر‌ها یا سگ‌ها تهدید شوند، معمولاً خود را به مردن می‌زنند، اما کفتار‌های خال‌دار، با جانور متجاوز مبارزه می‌کنند. همچنین کفتار‌های خال‌دار بسیار پُر سر و صدا هستند و انواع مختلفی از صدا‌ها را تولید می‌کنند، اما کفتار‌های راه‌راه معمولاً ساکت هستند و صدا‌های محدودی ایجاد می‌کنند.

به سر و صدای کفتار‌ها هنگام کار گروهی خندهٔ کفتار گفته می‌شود. امروزه بر دانشمندان جانورشناس آشکار شده است که خنده کفتارها، گونه‌ای ارتباط صدایی برای دادن پیام میان آن‌ها است و با خنده در انسان فرق دارد.

برچسب ها :
کفتار
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان