کد خبر: ۱۳۹
25 بهمن 1402
14:35

چرا گربه‌ها عاشق ماهی تن هستند؟

چرا گربه‌ها عاشق ماهی تن هستند؟
گربه‌سانان در مورد طعم شکر گرایش متضادی دارند؛ یعنی نه طعم شیرین را ترجیح می‌دهند و نه از آن اجتناب می‌کنند. اما چرا گربه‌ها عاشق تن ماهی هستند؟

رازبقا: دانشمندان سرانجام به علت علاقه فراوان گربه‌ها به ماهی تن پی بردند. بنا به گزارش لایو‌ساینس، دلیل علاقه‌مندی گربه‌ها به ماهی تن غلظت بالای مواد شیمیایی در آن است که گیرنده‌های «خوش‌طعمی» یا به اصطلاح «اومامی» را در دهان تحریک می‌کند.

به گزارش رازبقا؛ یک قوطی ماهی تن غذای معرکه گربه‌ها است. حتی گربه‌های اشرافی هم این غذا را دوست دارند. اکنون محققان دلیل این همه اشتیاق گربه‌ها به این غذا را دریافته اند.

در نتیجه پژوهشی که در شماره ماه اوت مجله «کمیکال سنس» منتشر شد، محققان دریافتند گربه‌ها هم مانند انسان گیرنده‌های چشایی مربوط به «خوش‌طعمی» یا «اومامی» دارند. اومامی یکی دیگر از مزه‌ها است که در کنار شیرین، ترش، شور و تلخ قرار می‌گیرد. معمولا این طعم را در گوشت نیم‌پخته یا قارچ می‌توانیم حس کنیم.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که ترجیح طعم‌ها در گربه‌ها متفاوت از انسان است. به‌عنوان مثال، ثابت شده است که گربه‌سانان در مورد طعم شکر گرایش متضادی دارند – یعنی نه آن را ترجیح می‌دهند و نه از آن طعم اجتناب می‌کنند. زیرا به‌دلیل ناکارآمد بودن ژن گیرنده طعم شیرین، قادر به چشیدن این طعم نیستند.

کارشناسان معتقدند آن‌ها توانایی چشیدن کربوهیدرات‌ها و شیرین‌کننده‌ها را ندارند، زیرا این طعم‌های اصلی ضرورتی برای بقای آن‌ها ندارد.

گربه‌ها هم مانند انسان‌ها گیرنده‌های طعم تلخ کمتری دارند. این هم دلیل تکاملی دارد. چراکه دریافت طعم تلخ در گونه‌هایی که همه چیز از جمله گیاهان را می‌خورند به‌وجود آمده است تا گیاهان سمی را تشخیص بدهند و از آن‌ها اجتناب کنند که البته در گربه‌ها چنین امری وجود ندارد.

اسکات مک‌گرن، نویسنده ارشد این مطالعه و کارشناس علوم حسی، در مصاحبه با لایو‌ساینس گفت: «از زمانی که متوجه شدیم گربه‌ها گیرنده طعم شیرین عملکردی ندارند، نمی‌دانیم که در عوض به چه طعمی پاسخ می‌دهند.»

مک‌گرین و همکارانش برای اولین بار نشان دادند که گربه‌ها ژن مربوط به خوش‌طعمی یا اومامی را دارند. آن‌ها با بررسی زبان یک گربه نر شش ساله که به دلایل دیگری کشته شده بود، به این نتیجه دست یافتند.

با این حال، نگاه دقیق‌تر به پروتئین‌های کدگذاری‌شده ژن‌های گربه نشان داد که آن‌ها بسیار متفاوت از ژن‌های انسان‌اند. در گربه، محل اتصال گلوتامیک و اسید آسپارتیک - دو اسید آمینه که بیشترین مسئولیت را برای درک طعم اومامی انسان دارند - جهش یافته است.

مک گران گفت: «ماهی تن همچنین حاوی مقادیر زیادی اسید آمینه ال هیستیدین است که اسید آمینه ضروری برای گربه‌ها و تقویت‌کننده قوی طعم اومامی است. محتوای ال هیستیدین ماهی تن بسیار بالاتر از سایر گونه‌های ماهی و منابع گوشتی است.»

برچسب ها :
گربه
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان