کد خبر: ۱۱۰۸
17 خرداد 1403
15:32

رمزگشایی از یک عادت عجیب گربه‌ها؛ چرا گربه‌ها سطوح نرم را «ورز» می‌دهند؟

رمزگشایی از یک عادت عجیب گربه‌ها؛ چرا گربه‌ها سطوح نرم را «ورز» می‌دهند؟
ورز دادن گربه زمانی است که گربه شما چیزی را با پنجه‌های جلویی یا حتی هر چهار پنجه خود «ورز یا ماساژ» می‌دهد. پنجه‌های جلویی او، به شکل یک در میان کشیده و جمع می‌شوند.

راز بقا: شما روی مبل می‌نشینید تا یک شب بی وقفه سریال مورد علاقه خود را ببینید یا - حتی بهتر از آن - با یک کتاب و یک فنجان چای سر کنید. در اینجا گربه پشمالوی شما با نگاهی غم‌انگیز و خرخری آماده می‌آید.

به گزارش راز بقا، او با خوشحالی پد‌های نرم پنجه‌اش را روی پای شما می‌گذارد و شروع به ورز دادن می‌کند. دوست داشتنی است، حتی اگر گاهی اوقات دردناک باشد. بیشتر به این دلیل که او خیلی خوشحال است. اما چرا؟ چرا گربه‌ها ورز می‌دهند؟ و آیا این فقط گربه شماست یا گربه‌های دیگر هم مشت و مال می‌دهند؟

ورز دادن گربه چیست؟

یک گربه به دلایل متعددی ورز می‌دهد (بیشتر در یک ثانیه)، اما ورز دادن چیست؟ به زبان ساده، ورز دادن گربه زمانی است که گربه شما چیزی را با پنجه‌های جلویی یا حتی هر چهار پنجه خود «ورز یا ماساژ» می‌دهد. پنجه‌های جلویی او، به شکل یک در میان کشیده و جمع می‌شوند.

ورز دادن گربه به دلیل شباهت آن به خمیر ورز دادن نامگذاری شد. احتمالاً گربه خود را دیده اید که در حال ورز دادن است و فکر کرده اید که آیا این یک رفتار رایج است یا نه.

چرا گربه‌ها سطوح نرم را ورز می‌دهند؟ یا بیسکویت درست می‌کنند؟

ما برای ورز دادن به دنیا اومدیم

بچه گربه‌ها با غریزه ورز دادن به دنیا می‌آیند. بچه‌گربه‌ها مثل شیطون بلا‌های کوچولو، شکم مادرشان را در حین شیردهی ورز می‌دهند. این عمل به تحریک تولید شیر برای تغذیه بچه گربه‌ها کمک می‌کند. به این می‌گویند «لگد کردن شیر» که کمتر از اصطلاح رایج‌تر «ساخت بیسکویت» ستایش می‌شود. در حالی که بچه گربه‌ها در برابر پستان مادرشان جمع شده اند، احساس گرما می‌کنند و رضایت دارند. 

حتی بعد از اینکه بچه گربه‌ها از شیر گرفته می‌شوند، وقتی خوشحال هستند به ورز دادن ادامه می‌دهند. (بعضی از گربه‌های بالغ واقعاً وارد آن می‌شوند و با پنجه‌های جلویی و پنجه‌های عقب خود سطوح نرم را ورز می‌دهند)

مردم قبلاً معتقد بودند که رفتار ورز دادن گربه‌های بالغ به این دلیل است که آن‌ها خیلی زود از شیر گرفته شده اند، اما بعید به نظر می‌رسد. تقریباً همه گربه‌ها ورز می‌دهند، مهم نیست چه زمانی از شیر گرفته شده اند. بسیاری از گربه‌ها حتی اگر همراه با مادرشان در یک خانه بزرگ شوند، ورز می‌دهند.

چرا گربه‌ها سطوح نرم را ورز می‌دهند؟ یا بیسکویت درست می‌کنند؟

من قلمرو خودم را مشخص می‌کنم!

دلایل دیگری نیز وجود دارد که چرا گربه‌ها این رفتار جالب را دارند. گربه‌ها غدد بویایی در نزدیکی گونه‌ها، در پایه دم و در بالشتک‌های پنجه‌هایشان دارند. گربه‌ها وقتی روی مبل دراز کشیده‌اید و نت‌فلیکس را تماشا می‌کنید، پتو، بالش یا شکم‌تان را ورز می‌دهند تا ردی از عطر خاص خود باقی بگذارند. به عبارت دیگر، قلمرو خود را مشخص می‌کند. گربه شما و احتمالاً تمام سطوح نرم خانه را به عنوان دارایی خودش مشخص کرده است و اشتباه هم نمی‌کند.

نظریه دیگری در مورد ورز دادن گربه وجود دارد. این نظریه می‌گوید که این عمل از اجداد وحشی آن‌ها می‌آید که در بیرون از خانه زندگی می‌کردند و هیچ بالشی یا مکان مشخصی به نام خودشان برای زندگی نداشتند. آن‌ها ورز می‌دادند تا علف‌های بلند را زیر پا بگذارند و زمین را به اندازه کافی نرم کنند تا بتوانند بخوابند. این مورد شبیه به نظریه چرخیدن سگ‌هاست، بدین معنی که سگ‌ها قبل از خوابیدن به صورت دایره‌ای دور خود می‌چرخند.

چرا گربه‌ها سطوح نرم را ورز می‌دهند؟ یا بیسکویت درست می‌کنند؟

آیا باید جلوی ورز دادن گربه‌ها را گرفت؟

وقتی یک گربه در حالی که اشیاء نرم (مانند کاناپه) شما را ورز می‌دهد از پنجه هایش استفاده می‌کند، مجازات کردن او وسوسه انگیز است. اما گربه‌ها باید ورز دهند. این یک رفتار غریزی است که به این معنی است که او خوشحال است، بنابراین مجازات در اینجا ایده خوبی نیست. درعوض، ببینید که آیا می‌توانید گربه خود را به آرامی به حالت درازکش فشار دهید. احتمالاً به خواب خواهد رفت. اگر ورز دادن او برای روکش مبل یا اثاثه یا لوازم داخلی شما مشکل دارد، ناخن‌هایش را کوتاه کنید یا روی غلاف‌های پلاستیکی پنجه‌ای سرمایه گذاری کنید، اما هرگز او را از ورز دادن منع نکنید.

برچسب ها :
گربه
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان