کد خبر: ۱۰۲۲
23 ارديبهشت 1403
11:26

کلاغ‌ها از «آمار» برای تصمیم‌گیری آگاهانه استفاده می‌کنند! نتیجه شگفت‌انگیز یک آزمون

کلاغ‌ها از «آمار» برای تصمیم‌گیری آگاهانه استفاده می‌کنند! نتیجه شگفت‌انگیز یک آزمون
کلاغ‌ها خیلی زود بازی آمار را می‌فهمند و می‌توانند حتی یک ماه بعد قوانین را به یاد آوردند. این پرندگان باهوش همچنین می‌توانند چهره‌ها را تشخیص دهند و ابزار بسازند.

راز بقا: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کلاغ‌ها از استنتاج آماری استفاده می‌کنند، که معمولاً یک ویژگی انسانی برای تصمیم‌گیری بر اساس زمینه و تجربه است.

به گزارش راز بقا، ما انسان‌ها هر روز برای تصمیم گیری آگاهانه به تجربیات گذشته خود تکیه می‌کنیم. وقتی در ترافیک گیر می‌کنیم، به سرعت در مورد تغییر مسیر‌ها بحث می‌کنیم و اطلاعات مهمی مانند روز هفته، زمان و شرایط ترافیکی گذشته را به خاطر می‌آوریم. ما از این اطلاعات برای تعیین اینکه کدام مسیر احتمالاً در آن لحظه کمتر شلوغ است، استفاده می‌کنیم.

این فرآیند فکری، نمونه‌ای از «استنتاج آماری» است که در آن بر اساس داده‌های قبلی نتیجه‌گیری می‌کنیم.

دانشمندان زمانی بر این باور بودند که استفاده از استنتاج آماری برای تصمیم‌گیری، یک ویژگی منحصراً انسانی و مشابه زبان است. با این حال، تحقیقات اخیر با نشان دادن اینکه کلاغ‌ها مهارت‌های استدلالی چشمگیری را بر اساس استنتاج آماری نشان می‌دهند، این مفهوم را به چالش می‌کشد.

محققان دانشگاه توبینگن در آلمان نشان می‌دهند که این پرندگان می‌توانند درک کنند که چگونه یک انتخاب ممکن است در یک زمینه بهینه باشد، اما در زمینه دیگری نه؛ کمی شبیه به اینکه چگونه یک مسیر ترافیکی می‌تواند انتخاب اصلی روز دوشنبه باشد.

توانایی عجیب شمارش در کلاغ‌ها

محققان دو کلاغ مردار را آموزش دادند تا ۹ شکل را با احتمال دریافت غذا (از ۱۰٪ تا ۹۰ ٪) مرتبط کنند. هنگامی که تصویر روی صفحه نمایش ظاهر شد و کلاغ با نوک زدن به آن پاسخ داد، محققان با توجه به احتمال مرتبط به کلاغ پاداش دادند.

به عنوان مثال، اگر یک کلاغ به تصویر صلیب که «احتمال ۲۰ درصد» اختصاص داده شده بود نوک زد، محققان ۲۰ درصد مواقع به آن غذا می‌دادند.
سپس، کار پیچیده‌تر شد. به جای یک علامت، دو علامت روی صفحه ظاهر شد. حالا، کلاغ باید انتخاب می‌کرد که به کدام تصویر پاسخ دهد و فقط هشت ثانیه فرصت داشت تا این کار را انجام دهد.

محققان انتظار داشتند که کلاغ‌ها باید شکل با بیشترین احتمال پاداش را نوک بزنند. به عنوان مثال، اگر تصویر متقاطع (به احتمال ۲۰ ٪ اختصاص داده شده) با شکل دیگری (مثل مربع) با احتمال ۵۰ ٪ ظاهر شد، کلاغ باید مربع را انتخاب کند.

با این حال، اگر ضربدر ۲۰ ٪ با شکلی همراه با احتمال ۱۰ ٪ پاداش ظاهر شود، ضربدر انتخاب بهتری است.

محققان انتظار داشتند که اگر کلاغ‌ها به‌طور تصادفی نوک بزنند و آگاهانه تصمیم نگیرند، احتمالا در ۵۰ درصد مواقع انتخاب درستی داشته باشند. در عوض، هر دو کلاغ در ۷۶ درصد مواقع شکل بهینه را انتخاب کردند.

علاوه بر این، به نظر می‌رسید که کلاغ‌ها بلافاصله «بازی» را درک کردند. در طول حدود ۵۰۰۰ آزمایش، عملکرد آن‌ها بهبود یافت. آن‌ها همچنین به راحتی اطلاعات را حفظ کردند. آن‌ها یک ماه بعد، بدون هیچ یادآوری یا آموزش اضافی، عملکرد خود را حفظ کردند.

به گزارش راز بقا، زمانی‎‌که اختلاف احتمالات بین گزینه‌ها بیشتر بود، کلاغ‌ها در انتخاب درست بهتر عمل کردند. به عنوان مثال، زمانی که با یک انتخاب بین ۵۰% و ۱۰% شانس پاداش مواجه می‌شوند، عملکرد بهتری نسبت به زمانی که احتمالات نزدیک‌تر بودند، مانند ۵۰% در مقابل ۴۰% داشتند. این یافته نشان می‌دهد که آن‌ها درک احتمالات شدید را آسان‌تر می‌دانستند.

کلاغ‌ها از «آمار» برای تصمیم‌گیری آگاهانه استفاده می‌کنند! نتیجه شگفت‌انگیز یک آزمون

جادوگران آماری

محققان برای درک چگونگی تصمیم گیری کلاغ‌ها یک گام فراتر رفتند. آن‌ها می‌خواستند بفهمند که آیا کلاغ‌ها به سادگی شکلی را انتخاب می‌کنند که بیشترین بار در طول آزمایش به آن‌ها پاداش داده است، یا در مورد شانس دریافت پاداش در مقایسه با گزینه دیگر (فرکانس نسبی) فکر می‌کنند.

برای کشف این ایده، محققان دو محرک جدید را در آزمایش دوم معرفی کردند: یکی با احتمال ۸۰ درصد دریافت پاداش و دیگری با احتمال ۴۰ درصد.

در طول آموزش، محققان به کلاغ‌ها این انتخاب را با شانس ۴۰ درصد دو برابر بیشتر از انتخاب با شانس ۸۰ درصد نشان دادند. این تنظیم باعث شد که اگر کلاغ‌ها همیشه گزینه ۴۰% را انتخاب می‌کردند، همان تعداد پاداش را دریافت می‌کردند که گویی همیشه گزینه ۸۰% را انتخاب می‌کردند.

در طول آزمایش، هر دو کلاغ به طور مداوم گزینه ۸۰% را انتخاب کردند که نشان دهنده توانایی آن‌ها در مقایسه احتمالات به جای تمرکز صرف بر فراوانی پاداش است.

باهوش‌تر از یک پرنده معمولی

هوش کلاغ‌ها، این به مهارت آماری ختم نمی‌شود. آن‌ها می‌توانند چهره‌ها و دانشمندانی را که در گذشته آن‌ها را برای تحقیق گرفته بودند، تشخیص دهند.

به گزارش راز بقا، کلاغ‌ها همچنین ابزار‌هایی مانند ساختن «قلاب» از چوب برای علوفه و سپس نگهداری‌شان با دقت برای استفاده مجدد بعدی ایجاد می‌کنند.

اینبار یادتان باشد، وقتی کلاغی چشمش را به سمت شما می‌گرداند، صرفاً نگاه نمی‌کند. آن‌هنگام نیز در حال محاسبه است.

برچسب ها :
کلاغ
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان