کد خبر: ۱۱۰۵
28 تير 1403
20:45

کبوتر «لاهور»؛ پرنده‌ای شیرازی که در پاکستان پادشاهی می‌کند!

کبوتر «لاهور»؛ پرنده‌ای شیرازی که در پاکستان پادشاهی می‌کند!
لاهور نژادی از کبوتر‌های فانتزی است که به دلیل اندازه چشمگیر و طبیعت ملایمش شناخته شده است. کفتر لاهور همراه با انواع دیگر کبوتر‌های اهلی، همگی از نوادگان کبوتر صخره‌ای هستند. در پاکستان به این کبوتر «کبوتر شاهی» نیز می‌گویند. 

راز بقا: لاهور نژادی از کبوتر‌های فانتزی است که به دلیل اندازه چشمگیر و طبیعت ملایمش شناخته شده است. کفتر لاهور همراه با انواع دیگر کبوتر‌های اهلی، همگی از نوادگان کبوتر صخره‌ای هستند. در پاکستان به این کبوتر «کبوتر شاهی» نیز می‌گویند. 

به گزارش راز بقا، این پرنده که منشاء آن لاهور است، در منطقه‌ای در محدوده هند و ایران پرورش داده می‌شود. در حدود سال ۱۸۸۰ این پرنده به آلمان وارد شد و در اوایل دهه ۱۹۶۰ در بین علاقه‌مندان به کبوتر محبوب شد. آن‌ها معمولا در منطقه شیراز یافت می‌شوند و از رنگارنگ‌ترین کبوتر‌ها هستند. این کبوتر‌های زینتی ایران باستان، زمانی برای گوشت پرورش داده می‌شدند، اما امروزه به دلیل پر‌های زیبا و نقش‌های رنگارنگ خود پرورش می‌یابند. طبیعت آرام و ملایم آن‌ها نیز آن‌ها را به عنوان حیوانات خانگی ایده آل می‌کند.

کفتر «لاهور» پاکستان؛ کفتر شیرازی و محبوب‌ترین کفتر جهان

لاهور یک کبوتر بزرگ جثه است، تقریباً ۲۶ سانتی متر قد و ۲۹ سانتی متر طول دارد. فاصله شانه تا شانه ۱۴ سانتی متر است. نشانه‌های آن نیز غیرمعمول است: رنگ پا سفید است، همراه با یک رنگ ثانویه که از محل اتصال منقار شروع می‌شود و به صورت کمانی روی چشم‌ها و پشت و بال‌ها گسترش پیدا می‌کند. دنبه و دم این پرنده سفید است، اگرچه در نمایش‌های کبوتر بیشترین توجه به کیفیت نشانه‌های سر، گردن و بال است. 

گردن کفتر لاهور باید پر زیادی داشته باشد و به سینه‌ای با پر زیاد و پهن منتهی شود. گونه‌ها باید چاق و منقار باید «گشاد و بزرگ و در نوک نسبتاً صاف» باشد. پا‌ها به گونه‌ای پر زیاد دارند که انگار پرنده جوراب ضخیم پوشیده است.

لاهور در رنگ‌های مختلف از جمله نوار آبی، شطرنجی، قرمز، آبی، قهوه‌ای و سیاه پرورش داده می‌شود. کفتر لاهور به طور کلی یک کبوتر بسیار مهربان و خجالتی است. آن‌ها خوش اخلاق هستند و می‌توان آن‌ها را به سرعت اهلی کرد.

کفتر «لاهور» پاکستان؛ کفتر شیرازی و محبوب‌ترین کفتر جهان

خاستگاه کبوتر لاهور 

خاستگاه کبوتر لاهوری شهر لاهور است که در پاکستان امروزی قرار دارد. کبوتر لاهوری میراث طولانی و غرور آفرینی دارد که باعث شده آن را به یکی از محبوب‌ترین نژاد‌های کبوتر در جهان تبدیل کند. تاریخچه کبوتر لاهوری تا حدودی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اعتقاد بر این است که این نژاد در شهر لاهور، که در آن زمان بخشی از امپراتوری مغول بود، منشا گرفته است. امپراتوری مغول به خاطر عشق به پرندگان عجیب و غریب معروف بود و گمان می‌رود کبوتر لاهوری در نتیجه این شیفتگی پرورش یافته است. 

مشخصات ظاهری کبوتر لاهور

کبوتر‌های لاهور به راحتی با ظاهر چشمگیرشان شناخته می‌شوند. آن‌ها سر بزرگ و گرد و منقاری کوتاه و پهن دارند. چشمان آن‌ها روشن و هوشیار است و بدنی صاف و چاق با انحنای برازنده تا گردن دارند. کبوتر‌های لاهور یک نژاد کبوتر با جثه نسبتا بزرگ است، طول متوسط ۲۸-۳۳ سانتی متر و طول بال‌ها ۶۱-۶۶ سانتی متر است. وزن آن‌ها نیز بین ۴۰۰-۵۰۰ گرم است که کمی سنگین‌تر از سایر نژاد‌های کبوتر خانگی است.

کفتر «لاهور» پاکستان؛ کفتر شیرازی و محبوب‌ترین کفتر جهان

رفتار لاهور

به گزارش راز بقا؛ کبوتر‌های لاهوری به رفتار آرام و ملایم خود معروف هستند. آن‌ها پرندگان اجتماعی هستند که از بودن در کنار سایر کبوتر‌ها و همچنین انسان‌ها لذت می‌برند. آن‌ها تهاجمی یا سرزمینی نیستند و اغلب در گله‌ها برای اهداف پرورشی و نمایشگاهی نگهداری می‌شوند.

کبوتر‌های لاهوری در دما‌های متوسط رشد می‌کنند، بنابراین باید از قرار دادن انبار در مناطقی که خیلی گرم یا خیلی سرد هستند اجتناب کرد. یک انبار با ابعاد ۱۰ فوت در ۱۰ فوت می‌تواند به راحتی ۲۵ پرنده را در خود جای دهد. زیرخانه همچنین باید حداقل ۶ فوت ارتفاع داشته باشد تا پرندگان بتوانند آزادانه پرواز کنند و در اطراف حرکت کنند. 

کفتر «لاهور» پاکستان؛ کفتر شیرازی و محبوب‌ترین کفتر جهان

پرورش کبوتر لاهوری

مانند بسیاری دیگر از نژاد‌های کبوتر خانگی، این کبوتر‌ها به طور طبیعی تولیدمثل‌کنندگان خوبی هستند. اگر آن‌ها را جفت نگه دارید به راحتی تولید مثل می‌کنند و بچه به دنیا می‌آورند. پس از جفت گیری موفق، یک ماده دو تخم می‌گذارد و شروع به جوجه کشی می‌کند و مانند سایر نژاد‌های کبوتر، تقریباً ۱۷ روز طول می‌کشد تا تخم‌ها بیرون بیایند. یک جفت مولد نیز باید حداقل یک سال سن داشته باشد و سابقه جفت‌گیری خوبی داشته باشد. کبوتر‌های لاهوری در ماه‌های بهار و تابستان از مارس تا آگوست تولید مثل می‌کنند.

جفت‌گیری کبوتر لاهور

به گزارش راز بقا؛ کبوتر‌های لاهوری قبل از زاد و ولد رفتار نامزدگونه دارند. این رفتار شامل پیش کشیدن، غر زدن و چرخیدن دور یکدیگر است. پرنده نر لاهور روی ماده سوار می‌شود و بال هایش را تکان می‌دهد. سپس نر به ماده غذا می‌دهد و این دو تا چند روز در کنار هم می‌مانند. پس از جفت گیری، ماده یک یا دو تخم در لانه می‌گذارد. تخم‌ها بعد از تقریباً ۱۸ روز از تخم خارج می‌شوند و والدین به نوبت تخم‌ها را جوجه کشی می‌کنند. 

پس از بیرون آمدن تخم ها، جوجه‌ها برای غذا و مراقبت کاملاً به والدین خود وابسته خواهند بود. پس از تقریباً چهار هفته، جوجه‌ها آماده خروج از لانه و کشف محیط اطراف خود خواهند بود.

دو کبوتر لاهوری یا شهری یا شیرازی

نمایش کبوتر

یکی از کاربرد‌های اولیه کبوتر لاهور استفاده به عنوان کبوتر نمایشی است. ظاهر متمایز آن، با سر بزرگ و گرد، سینه پُر پر و گردن بلند، آن را به گزینه‌ای محبوب برای نمایش کبوتر تبدیل می‌کند. کبوتر‌های لاهوری اغلب برای طرح‌های رنگی و پر خاصی پرورش داده می‌شوند و مسابقات مختلفی در سراسر جهان برای قضاوت در مورد زیبایی و ظرافت آن‌ها برگزار می‌شود.

کبوتر مسابقه‌ای

یکی دیگر از کاربرد‌های محبوب کبوتر لاهوری به عنوان کبوتر مسابقه‌ای است. این پرندگان برای سرعت و استقامت با توانایی پرواز در مسافت‌های طولانی با سرعت بالا پرورش داده شده اند. کبوتر‌های لاهوری برای قرن‌ها در مسابقات کبوتر پرانی مورد استفاده قرار گرفته اند، به طوری که برخی از پرندگان می‌توانند بیش از ۶۰۰ مایل را در یک مسابقه طی کنند.

از کبوتر‌های لاهوری به عنوان کبوتر پیام رسان در طول تاریخ نیز استفاده شده است. از این پرندگان برای انتقال پیام در فواصل طولانی، اغلب در زمان جنگ یا سایر موقعیت‌های خطرناک که سایر اشکال ارتباطی در دسترس نبود، استفاده می‌شد.

توانایی آن‌ها در جهت یابی با استفاده از میدان‌های مغناطیسی زمین، آن‌ها را به پرنده‌ای قابل اعتماد برای ارتباط تبدیل کرده است.

کبوتر لاهوری یا کبوتر شهری یا کبوتر شیرازی

استفاده نمادین

کبوتر لاهوری همچنین در فرهنگ‌های مختلف در سراسر جهان به صورت نمادین استفاده می‌شود. در هند این پرنده را نماد عشق و صلح می‌دانند و اغلب در مراسم عروسی و دیگر مناسبت‌های فرخنده رها می‌شود. در پاکستان، این پرنده نمادی از اشراف در نظر گرفته می‌شود و اغلب با خانواده سلطنتی و نخبگان مرتبط است.

برچسب ها :
کبوتر
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان