کد خبر: ۱۲۳۹
18 خرداد 1403
12:47

«تیدی»؛ کبوتر پرشی که عبدالرشید پاکستانی آن را به وجود آورد و ایرانی‌ها عاشق آن هستند!

«تیدی»؛ کبوتر پرشی که عبدالرشید پاکستانی آن را به وجود آورد و ایرانی‌ها عاشق آن هستند!
«کبوتر» به گروهی از پرندگان متوسط تا بزرگ جثه از خانواده کبوتران و در راسته کبوترسانان گفته می‌شود که به دو صورت اهلی و وحشی یافت می‌شوند. این پرنده رنگ‌ها و نژاد‌های مختلفی دارد که معروفترین آن‌ها کبوتر خانگی، کبوتر چاهی و کبوتران خانگی وحشی شده هستند.

راز بقا: «کبوتر» به گروهی از پرندگان متوسط تا بزرگ جثه از خانواده کبوتران و در راسته کبوترسانان گفته می‌شود که به دو صورت اهلی و وحشی یافت می‌شوند. این پرنده رنگ‌ها و نژاد‌های مختلفی دارد که معروفترین آن‌ها کبوتر خانگی، کبوتر چاهی و کبوتران خانگی وحشی شده هستند. هر دو واژه کبوتر و کفتر در نوشتار و گفتار پذیرفته شده است به گونه‌ای که کلمه «کفتر» در شاهنامه فردوسی هم آمده است. اما با این حال در نوشتار بیشتر کبوتر به کار برده می‌شود. به این پرنده در زبان عربی «حمام» و در ترکی «گوگرچین» می‌گویند. واژه کبوتر یک واژه فارسی که از دو واژه «کبود» به معنی آبی و «تر» تشکیل شده است. در زبان سانسکریت به کبوتر «کاپوتا» و در زبان پهلوی به آن «کپوتر» گفته می‌شود. 

کبوتر «تیدی» پاکستان؛ کبوتر بلندپروازی که ۱۵ ساعت هم می‌پرد

به گزارش راز بقا، پاکستان یکی از کشور‌هایی است که دارای تنوع زیادی در کبوترهاست و سه نژاد معروف در این کشور بیشتر از بقیه پرورش داده می‌شوند. کبوتر تیدی، سیالکوتی و قصوری سه نوع معروف از کبوتر‌های پاکستان هستند. البته نژاد‌های دیگری نیز در این کشور پرورش داده می‌شوند، اما یا کمترشناخته شده هستند و یا اینکه از خارج وارد این کشور شده‌اند. در این مطلب به بررسی یکی از نژاد‌های معروف کبوتر پاکستانی که در ایران نیز محبوبیت زیادی دارد می‌پردازیم: «کبوتر تیدی» (Teddy). 

کبوتر «تیدی» پاکستان؛ کبوتر بلندپروازی که ۱۵ ساعت هم می‌پرد

تاریخچه کبوتر‌های تیدی

کبوتر‌های تیدی یکی از برترین نژاد‌های مورد علاقه علاقه‌مندان پاکستانی هستند که البته در ایران نیز طرفداران زیادی نیز دارد. عملکرد برجسته و مستمر این نژاد کفتر در پاکستان و خاورمیانه در ۱۰ سال گذشته رکورد‌های بسیاری را به ثبت رسانده است. 

پیشینه کبوتر‌های تیدی نشان می‌دهد که آن‌ها از نژاد‌های تلاقی ماده «جُنسیری» و نر «میسا» هستند. عبدالرشید و برادرش دین از کبوترداران معروف شهرستان قصور، کبوتر ماده «رنگ والی جنسیری» را اسیر کردند و با کفتر‌های «میسا» جفت کردند. نتیجه یک کبوتر قدرتمند و زیبا به نام «تیدی» شد. 

کبوتر «تیدی» پاکستان؛ کبوتر بلندپروازی که ۱۵ ساعت هم می‌پرد

در سال ۱۹۶۳-۱۹۶۴ اولین جوجه تیدی در انبار این خانواده پاکستانی تولید شد. عبدالرشید و برادرش مشاهده کردند که وقتی این پرندگان در خلوص خودشان حفظ می‌شوند، عملکرد پرواز هر بار اندکی کاهش می‌یابد. میانگین زمان پرواز کفتر‌های تیدی به شکل خالص ۹ تا ۱۱ ساعت است. با این حال تلاقی پرندگان تیدی باعث افزایش زمان پرواز به ۱۲ تا ۱۵ ساعت می‌شود. 

در عین حال با مشاهده روند افزایش تقاضای این پرندگان، افراد زیادی به منظور کسب و کار اقدام به پرورش و اصلاح نژادی این کبوتر‌ها می‌کنند و همین عامل نیز باعث شد عملکرد آن‌ها پایین بیاید. 

کبوتر «تیدی» پاکستان؛ کبوتر بلندپروازی که ۱۵ ساعت هم می‌پرد

برای مطالعه بیشتر بخوانید: 

«کفتر چاهی» یا کبوتر کوهی؛ پرنده‌ای که برای نظریه داروین نقش حیاتی داشت!

کبوتر شیپورچی «بخارا»؛ کمیاب‌ترین کبوتر جهان که شبیه «سگ گله» است!

کبوتر پلاکی محبوب‌ترین کبوتر ایران؛ کبوتری از نژاد «اژدها» که تا ۱۰۰۰ کیلومتر پرواز می‌کند!

کبوتر تیدی چگونه به وجود آمد

به گزارش راز بقا؛ متخصصان باتجربه برای حفظ عملکرد بهتر آن‌ها را مجدداً در رده‌های خونی متفاوت قرار دادند و اصلاح نژادی کردند. بعد‌ها تعداد کمی از علاقه‌مندان نیز سیالکوتی «پرندگان علی والی» را در نژاد تیدی اضافه کردند. به این ترتیب تدی به گونه‌ای از ۵ یا ۶ نژاد از جمله میسا، جونسیرای، کاماگار، بانکی و علی والی تبدیل شد. 

کبوتر «تیدی» پاکستان؛ کبوتر بلندپروازی که ۱۵ ساعت هم می‌پرد

علاوه بر موضوع، مشاهده شد که کبوتر‌های تیدی نیز نقش مهمی در تولید نژاد‌های جدید دارند. به عنوان مثال، نژاد کبوتر «لال پری» از تلاقی کبوتر تیدی با کبوتر «داب والی» قصور سیتی ایجاد شد.

رنگ کبوتر‌های تیدی

کبوتر‌های تیدی را می‌توان در سه رنگ یافت:

تیدی جونسیری: پر سیاه روی گردن، رنگ بدن سفید
تیدی کالسیری کالدوما: سر تا گردن سیاه و دم سیاه
تیدی سالاری: هر دو پر اصلی بال‌ها به رنگ مشکی هستند

کبوتر «تیدی» پاکستان؛ کبوتر بلندپروازی که ۱۵ ساعت هم می‌پرد

«کبوتر تیدی» در ایران طرفداران زیادی دارد، اما باید گفت که این گونه در ایران فراوانی زیادی ندارد و به همین دلیل می‌توان گفت به نوعی کمیاب است. کفترباز‌های حرفه‌ای معمولا چند جفت از این نژاد را نگهداری می‌کنند چرا که این کفتر می‌تواند به طور متوسط تا ۱۱ ساعت در روز بپرد و به همین دلیل یک نژاد محبوب به شمار می‌رود. این نکته نیز باید اضافه شود که آب و هوا نیز تاثیر زیادی در میزان پریدن یک کبوتر دارد و به عنوان مثال کبوتری که در آب و هوای گرم تا ۱۱ ساعت می‌پرد در هوای معتدل می‌تواند حتی تا ۱۵ ساعت نیز بپرد.

برچسب ها :
کبوتر
خواندنی‌ها
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
0
0
مشتی کفتراشغالی حیف دونه که کفتربازهای استان فارس دونه گندم جیلواین کفترا نمیریزن حیف دونه هستن واقعا به ای کفتراگولی تهرانی میگن خوراک شاهین هستن فقط
علم و کیهان