کد خبر: ۱۰۳۳
24 ارديبهشت 1403
13:37

«پاراسراتریوم»؛ بزرگترین پستانداری که تا به حال روی زمین راه رفته است

«پاراسراتریوم»؛ بزرگترین پستانداری که تا به حال روی زمین راه رفته است
از زمان مرگ دایناسورها، پستانداران زیادی روی زمین رشد کرده و بزرگ شده‌اند. جهانِ بدون دایناسورها، باعث شد تعداد آن‌ها به شدت زیاد شود، آن‌ها متنوع و بزرگتر شوند؛ اما چقدر بزرگ؟

راز بقا: ما می‌دانیم که نهنگ آبی بزرگترین پستاندار تاریخ است، همچنین عظیم‌ترین حیوانی است (با اندازه حدود ۳۰ مترو وزن ۲۰۰ تُن) که تا به حال روی زمین زندگی کرده است. اما در مورد پستانداران که روی زمین راه می‌رفتند چطور؟

به گزارش راز بقا، در حال حاضر، فیل آفریقایی بزرگترین پستاندار زنده زمینی در جهان در نظر گرفته می‌شود. این غول‌های موجود با ۷ متر طول و ۳.۷ متر قد، معمولاً ۴ تا ۷ تُن وزن دارند و همچنین دارای سنگین‌ترین مغز و بینی در بین پستانداران زمینی هستند. بد نیست...، اما همچنان آن‌ها رقیب بزرگترین پستاندار خشکی (دست کم تا به امروز) نیستند.

+ پیشنهاد مطالعه: بزرگترین دایناسورهای جهان را بشناسید

مدال طلای بزرگترین پستانداران روی زمین به حیوانی به نام «پاراسراتریوم» “Paraceratherium” که منقرض شده است، می‌رسد. این حیوان یک کرگدن عظیم بدون شاخ با گردنی بلند شبیه زرافه است. این غول‌ها که بیشتر در آسیا؛ چین، مغولستان، قزاقستان و پاکستان در اوایل تا اواخر دوران الیگوسن (۳۴ تا ۲۳ میلیون سال پیش) یافت می‌شوند، بزرگ‌ترین کرگدن امروزی را تشکیل می‌دهند.

تصور می‌شود که طول کلی پاراسراتریوم ۷.۴ متر و ارتفاع شانه‌ها da ۴.۸ متر بوده که آن را به غول‌پیکرترین پستانداری تبدیل می‌کند که تاکنون روی زمین راه رفته است.

همچنین بر اساس تخمین‌های یک اسکلت نیمه بازسازی‌شده در موزه تاریخ طبیعی آمریکا، تصور می‌شود که این جالوت ماقبل تاریخ حدود ۱۷ تُن وزن داشته باشد؛ تقریباً پنج‌برابر همتای خود.

سال ۲۰۲۱ بود که گونه جدیدی از این کرگدن غول‌پیکر منقرض‌شده، در تبت کشف شد. قدمت این فسیل‌ها به ۲۶.۵ میلیون سال پیش برمی‌گشت و شامل یک جمجمه کاملاً حفظ شده و همچنین یک فک پایین و مهره‌های دیگری می‌شد.

دنگ تائو، نویسنده اصلی مطالعه‌ای که این یافته‌ها را ارائه می‌دهد، در آن زمان به CNN گفت: جمجمه بیش از یک متر طول داشت. بسیار نادر بود که جمجمه‌ای به این اندازه حفظ شود.

با این حال، سلطنتِ پاراسراتریوم به عنوان بزرگ‌ترین پستاندار خشکی بی‌رقیب نیست. به دلیل ناقص بودن فسیل‌های کشف‌شده، نمی‌توان به طور قطعی دانست که این کرگدن‌های باستانی چقدر بزرگ شده‌اند و بی‌شک در رقابت سختی با دیگر غول‌های منقرض شده روبه‌رو هستند.

«پاراسراتریوم»؛ بزرگترین پستانداری که تا به حال روی زمین راه رفته است

اندازه پاراسراتریوم در برابر این غول‌ها چگونه است؟

به عنوان مثال، برخی می‌گویند که فیلِ عاج‌صافِ پیلائلاکسدان (Palaeoloxodon) که حدود ۷۰۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ سال پیش می‌زیسته است، حتی بزرگ‌تر از پاراسراتریوم است و وزنش به ۲۲ تُن می‌رسد. البته این نتیجه‌گیری فقط بر اساس یک قطعه از استخوان ران بوده است. تخمین‌های دیگر با استفاده از استخوان‌های کامل‌تر اندام فیل‌های جوان، وزن پیلائلاکسدان را در حدود ۱۳ تا ۱۵ تن می‌دانند.

فیل دیگری به نامِ «ماستودون بورسون» (Borson’s mastodon) وجود دارد که ۵ تا ۲.۵ میلیون سال پیش در بخش‌هایی از اوراسیا زندگی می‌کرد.

صرف نظر از بحث، هیچ یک از این سنگین وزن‌ها به بزرگترین حیوانی که تا به حال روی زمین راه رفته است نزدیک نمی‌شود.

این حیوان به نامِ “Patagotitan mayorum”، اگرچه یک پستاندار نیست، اما به شکل غیرقابل انکاری یک ماموت بود، با طول ۳۷ متر و وزنی معادل ۱۰ فیل آفریقایی!

رکوردی که امثال «پاراسراتریوم» هرگز نتوانستند به آن برسند.

خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان