کد خبر: ۱۱۸۱
07 خرداد 1403
16:23

(تصاویر) این ۱۳ موجود زنده در بدن انسان زندگی می‌کنند! چهره آن‎‌ها را ببینید

(تصاویر) این ۱۳ موجود زنده در بدن انسان زندگی می‌کنند! چهره آن‎‌ها را ببینید
حتی وقتی فکر می‌کنید تنها هستید، تنها نیستید! موجودات کوچکی در بدن انسان وجود دارند که در هر ثانیه از روز در بدن شما زندگی می‌کنند.

راز بقا: بدن هر انسان یک اکوسیستم پیچیده است که کاملا منحصر به فرد است. برخی از این موجودات ریز روی پوست هستند، در‌حالی‌که برخی دیگر در گوش، بالای بینی یا در روده.

به گزارش راز بقا، اکثر آن‌ها به قدری کوچکند که برای دیدن‌شان به میکروسکوپ نیاز دارید، اما ما پیشنهاد نمی‌کنیم این کار را انجام دهید، چون برخی از آن‌ها بسیار ترسناک به نظر می‌رسند!

اکثر اوقات این موجودات کوچک هیچ آسیبی به ما نمی‌رسانند. آن‌ها از آنچه بدن ما برای ارائه دارد تغذیه می‌کنند و در عوض به عملکرد طبیعی بدن ما کمک می‌کنند.

همان‌طور که انسان‌ها تکامل یافتند، «مهمانان» بدن ما نیز با ما تکامل یافتند. با این‌حال، گاهی‌اوقات آن‌ها به تعدادی تکثیر می‌شوند که علائمی را ایجاد می‌کنند. بقیه مثل کرم نواری انگل هستند و هیچ کمکی به ما نمی‌کنند! بیایید نگاهی دقیق‌تر به ۱۳ موجود زنده در بدن انسان بیندازیم.

کنه دمودکس روی صورت / Demodex (Face) Mites

دو نوع کنه دمودکس در بدن انسان زندگی می‌کنند؛ Demodex folliculorum و Demodex brevis. شما هرگز آن‌ها را با چشم غیرمسلح نخواهید دید، زیرا فقط ۱.۶۴ اینچ طول دارند.

دمودکس فولیکولوروم شایع‌ترین است و روی بینی، گونه ها، چانه، مژه ها، ابرو‌ها و پوست سر شما دیده می‌شود.

به گزارش راز بقا، دمودکس برویس به احتمال زیاد به ناحیه گردن و قفسه سینه نیز حرکت می‌کند. اکثر مردم آن‌ها را دارند، اما معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کنند. با این حال، ممکن است در برخی افراد باعث خارش و پوسته پوسته شدن پوست شوند. این کنه‌ها با ترشحات پوستی زندگی می‌کنند، اما هرگز مدفوع نمی‌کنند!

این ۱۳ موجود زنده در بدن انسان زندگی می‌کنند!

شپش سر / Head Lice

اگر بچه دارید، احتمالاً در مقطعی مجبور شده‌اید با شپش سر مبارزه کنید. این موجودات مزاحم روی مو، ابرو و مژه انسان زندگی می‌کنند. آن‌ها چندین بار در روز با گاز گرفتن پوست سر تغذیه می‌کنند تا به خون برسند. این همان چیزی است که باعث واکنش آلرژیک و خارش می‌شود.

شپش سر نمی‌تواند بپرد، آن‌ها احتمالاً از طریق لباس یا شانه و حوله از سر یک نفر به سر دیگر می‌خزند. اگر یک نفر به شپش سر مبتلا شود، کل خانواده باید با نسخه یا دارو‌های بدون نسخه درمان شوند.

این ۱۳ موجود زنده در بدن انسان زندگی می‌کنند!

درماتوفیتوز یا کرم حلقوی / Ringworm

شما می‌توانید کرم حلقوی را از سگ‌ها بگیرید. جالب است که بدانید کرم حلقوی در واقع یک کرم نیست، بلکه یک قارچ است. این موجود، روی پوست و روی اشیایی مانند لباس و ملافه زندگی می‌کند. این کرم باعث ایجاد بثورات قرمز، خارش‌دار و حلقوی می‌شود و مستقیماً از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود (احتمالاً با استفاده از حوله مشترک)، اما انسان می‌تواند آن را از حیوانات از جمله سگ، گربه و اسب نیز دریافت کند. معمولاً با یک کرم ضد قارچ درمان می‌شود.

این ۱۳ موجود زنده در بدن انسان زندگی می‌کنند!

گال / Scabies

کنه‌های ریز در پوست باعث ایجاد گال می‌شوند. گال یک بیماری پوستی است که توسط Sarcoptes scabieivar ایجاد می‌شود. آن‌ها در لایه فوقانی پوست جایی که تخم می‌گذارند نقب می‌زنند. این باعث خارش و راش می‌شود. برای ابتلا به گال از شخص دیگری، به تماس طولانی مدت پوست به پوست یا خواب در یک تخت نیاز دارید. بیشتر در موسسات از جمله خوابگاه‌های دانشگاه رایج است. درمان این بیماری با کرم‌ها یا لوسیون‌هاست، اما شما باید تمام ملافه‌ها را بشویید و لباس‌ها را به صورت جدا پاکیزه کنید.

این ۱۳ موجود زنده در بدن انسان زندگی می‌کنند!

کاندیدا / Candida

قارچی به نام کاندیدا در بدن اکثر افراد یافت می‌شود و معمولاً هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. مکان‌هایی که بیشتر دیده می‌شود پوست، داخل دهان، روده و اندام تناسلی است. اگر خارج از کنترل رشد کند یا وارد سایر قسمت‌های بدن شود، می‌تواند باعث خارش و درد شود. این قارچ اگر وارد جریان خون شود می‌تواند باعث تب شود.

این ۱۳ موجود زنده در بدن انسان زندگی می‌کنند!

میکروبیوم روده / Gut Microbiome

یک اکوسیستم پیچیده در داخل روده وجود دارد. همه ارگانیسم‌هایی که با هم در این عضو بدن زندگی می‌کنند، میکروبیوتای روده، میکروبیوم روده یا فلور روده نامیده می‌شوند. آن‌ها شامل ارگانیسم‌های تک‌سلولی، باکتری ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها می‌شوند. تریلیون‌ها از آن‌ها در بدن انسان وجود دارد! این موجودات کوچک به دور از آسیب رساندن به ما، برای شکستن ترکیبات غذایی بالقوه سمی و سنتز بسیاری از مواد مغذی حیاتی هستند. هر یک از ما بیوم بی‌نظیر خود را داریم، پس باید مراقب آن باشیم!

این ۱۳ موجود زنده در بدن انسان زندگی می‌کنند!

کرم پین (Threadworm) / Pinworm

کرم‌های سوزنیِ کوچک، نازک و سفیدی به نام “Enterobius vermicularis” وجود دارند که اغلب در کودکان و افرادی که در موسسات و خوابگاه‌های عمومی زندگی می‌کنند یافت می‌شوند. طول آن‌ها حدود ۰.۰۵ اینچ است، بنابراین شما می‌توانید آن‌ها را با چشم انسان ببینید. برای خلاص شدن از شر آن‌ها می‌توانید از دارو‌های خوراکی استفاده کنید، اما کل خانواده باید تحت درمان قرار گیرند.

این ۱۳ موجود زنده در بدن انسان زندگی می‌کنند!

کرم نواری / Tapeworm

همان‌طور که از نامش پیداست، کرم‌های نواری، کرم‌های روده‌ای دراز و صاف هستند. آن‌ها در حیوانات زندگی می‌کنند، اما برخی از گونه‌هایشان می‌توانند در انسان نیز زندگی کنند؛ از جمله گونهِ “Taenia solium” که از گوشت خوک می‌آید. اگر کرم نواری دارید، ممکن است از حالت‌تهوع، اسهال و ضعف رنج ببرید، اما برخی از افراد حتی نمی‌دانند که آن را دارند.

این ۱۳ موجود زنده در بدن انسان زندگی می‌کنند!

باکتری‌های پوست / Skin Bacteria

پوست ما خانه باکتری‌های بی شماری است. پوست سالم مملو از باکتری است. رایج‌ترین انواع آن استافیلوکوک، کورینه باکتریوم و پروپیونی باکتریوم است. تنها در یک سانتی‌متر مربع یک میلیون باکتری وجود دارد. همه این مهمانان کوچک کمک می‌کنند تا پوستمان سالم بماند و آن‌طور که باید کار کند.

این ۱۳ موجود زنده در بدن انسان زندگی می‌کنند! چهره آن‎‌ها را ببینید

خرچنگ‌ها / Crabs

خرچنگ‌های انسانی که به نام شپش شرمگاهی (Pthirus pubis) شناخته می‌شوند، حشرات کوچکی‌اند که در مو‌های بدن، به‌ویژه اطراف اندام تناسلی زندگی می‌کنند. آن‌ها از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند. آن‌ها می‌توانند لکه‌های کوچک قرمز یا آبی روی پوست ایجاد کنند. درمان، کرم یا شامپو‌های دارویی است.

این ۱۳ موجود زنده در بدن انسان زندگی می‌کنند!

چیگر / Chiggers

چیگر‌ها کنه‌های کوچکی هستند که در خانواده کنه‌ها و عنکبوت‌ها قرار دارند. آن‌ها در همه کشورها، اغلب در مزارع و جنگل‌ها یافت می‌شوند. هنگامی که برای تغذیه از سلول‌های پوست شما گاز می‌گیرند، ممکن است باعث خارش شوند و برای چند روز به پوست بچسبند. پس از سیر شدن، پوست را رها می‌کنند!

این ۱۳ موجود زنده در بدن انسان زندگی می‌کنند!

کرم‌های قلاب‌دار / Hookworms

به گزارش راز بقا، کرم قلابدار از طریق پا وارد بدن می‌شود. این کرم‌ها زمانی در برخی از نقاط رایج بودند، اما اکنون موارد نادری هستند. آن‌ها در خاک زندگی می‌کنند و به پوست پا نفوذ می‌کنند و از آن‌جا به روده‌ها می‌روند. اغلب آن‌ها هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند، اما در برخی از افراد منجر به کم‌خونی می‌شود.

این ۱۳ موجود زنده در بدن انسان زندگی می‌کنند!

کنه‌ها / Ticks

برخلاف بسیاری دیگر از موجودات کوچک بی خطر، کنه‌ها حیوانی هستند که نباید روی بدن خود آن‌ها را حمل کنید. آن‌ها موجوداتی عنکبوت‎مانند هستند که از خون پستانداران -از جمله انسان- تغذیه می‌کنند. گونه‌های مختلفی از کنه‌ها وجود دارند که می‌توانند چندین بیماری بد را به انسان منتقل کنند؛ مانند بیماری لایم و تب عود کننده ناشی از کنه.

این ۱۳ موجود زنده در بدن انسان زندگی می‌کنند!

برچسب ها :
بدن انسان
خواندنی‌ها
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فرهانف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۱
0
0
بسیارمطالب جالبین دمتون گگگگگرررررررررمممممممممم
علم و کیهان