کد خبر: ۱۲۰۷
09 خرداد 1403
15:25

با خفاش سَرچکُشی آشنا شوید: پرنده‌ای با سر توله‌سگ!

با خفاش سَرچکُشی آشنا شوید: پرنده‌ای با سر توله‌سگ!
شاید شما مخالف باشید، اما این‌گونه از خفاش، یکی از زیباترین خفاش‌های جهان هستند!

راز بقا: بیشتر گونه‌های خفاش‌ها چهره‌های قابل توجه و اغراق‌شده‌ای ندارند، اما خفاش سَرچکُشی لیگ خاص خود قرار دارد! این پستاندار پرنده با ظاهری عجیب، چهره‌ای فوق‌العاده کشیده دارد که بسیاری از کسانی که تصاویر آن را در شبکه‌های اجتماعی می‌بینند، وجود آن را زیر سوال می‌برند و گمان می‌کنند این یک تصویر دست‌کاری‌شده است.

با این‌حال، علی‌رغم ظاهر بزرگ‌تر از حد معمول، این موجود با چهره‌ای منحصربه‌فرد، محصول فتوشاپ یا فولکلور تخیلی نیست؛ کاملا واقعی است.

خفاش سرچکشی چیست؟ معرفی بزرگ‌ترین خفاش آفریقا

خفاش سرچکشی که به عنوان خفاش میوه‌ای سَرچکُشی و خفاش لب‌بزرگ نیز شناخته می‌شود، گونه‌ای مگابات است که در جنگل‌های استوایی آفریقای مرکزی پراکنده شده؛ جایی‌که به عنوان بزرگ‌ترین خفاش در این قاره سلطنت می‌کند.

این خفاش‌ها که در جنگل‌های سرسبز و مرطوب استوایی قرار دارند، در امتداد سواحل رودخانه‌ها و حتی در میان باتلاق‌ها و جنگل‌های حرا، در بالای درختان ساکن هستند.

با خفاش سَرچکُشی آشنا شوید: پرنده‌ای با سر توله‌سگ!

درحالی‌که طول بال‌هایشان تا یک متر می‌رسد، طول بدنشان کم‌تر است. نکته مهم این است که ظاهر عجیب سر این گونه از خفاش‌ها، در میان نر‌ها وجود دارد که با سر‌های اغراق‌آمیزشان نگاه‌ها را به خود می‌دزدند؛ ویژگی‌ای که زنان این گونه فاقد آن هستند.

برخلاف بسیاری از گونه‌های دیگر خفاش‌ها که جدا بودن را انتخاب می‌کنند، خفاش‌های سر چکشی در گروه‌های مختلط رشد می‌کنند. از کوارتت‌های دنج گرفته تا گروه‌های شلوغ بیست‌وپنج نفره؛ این خفاش‌ها هماهنگی را انتخاب می‌کنند.

اما وقتی نوبت به جست‌وجوی غذا می‌رسد، استراتژی آن‌ها متفاوت است. در حالی که ماده‌ها به مسیر‌های آشنا با منابع غذایی مطمئن، اما شاید با کیفیت پایین‌تر پایبند هستند، نر‌ها هیجان‌های ناشناخته را در آغوش می‌گیرند.

نر‌ها با جسارت ۶ مایل در جستجوی بهترین تکه‌های غذایی، مسیر‌های پرمخاطره‌تری را برای جست‌و‌جوی تکه‌های غذایی بهتر، طی می‌کنند.

با آمدن فصل تولید مثل، آسمانِ جنگل با صدا‌های عجیب‌وغریب پر می‌شود؛ زیرا نر‌ها در نمایش‌های مفصل معاشقه شرکت می‌کنند؛ به این امید که ماده‌های مناسب را جذب کنند. این رقص جذاب، معروف به لکینگ (Lekking)، این نر‌های دماغ‌دراز را در پرشورترین حالت خود به نمایش می‌گذارد.

با خفاش سَرچکُشی آشنا شوید: پرنده‌ای با سر توله‌سگ!

چهره یک پستاندارِ ناز، اما زشت!

چهره خفاش‌های سرچکشی (Hypsignathus monstrosus) شگفت‌زده‌کننده است. نمای نزدیک هر ویژگی خاص آن‌ها مانند چشم، خز، بینی، گوش، بال یا پا، فوق‌العاده است.

به گزارش راز بقا، سبیل‌های این گونه از خفاش ظاهراً برای هر کدام از آن‌ها منحصر به فرد است و چین‌های بینی و لب‌های نر‌های بالغ، مانند آنچه نشان داده شده است، ظاهری مجسمه شکل به ظاهر کلی سرشان می‌دهد.

برخی‌ها معتقدند این حیوان زشت است و برخی دیگر می‌گویند او واقعا یک خفاش زیباست!

زمانی که دانشمندان این گونه را برای تحقیق جمع می‌کنند، آن‌ها رفتار‌های متمایزی از خود نشان می‌دهند؛ از مطیع‌بودن تا گاز گرفتن!

با خفاش سَرچکُشی آشنا شوید: پرنده‌ای با سر توله‌سگ!اولسون و همکارانش چندین سال است که این خفاش‌های نسبتاً گریزان را مطالعه کرده‌اند تا اکولوژی و رفتار آن‌ها را بهتر درک کنند.

این امر احتمالا در آینده بسیار مهم باشد؛ چراکه با در نظر گرفتن همه سختی‌های ناشی از همه‌گیری (ناشی از ویروسی که تصور می‌شود ابتدا در خفاش‌ها ظاهر شده) این کار موثری است.

 

خفاش سرچکُشی تنها یکی از سه‌گونه خفاش  آفریقایی است که می‌تواند بدون علامت به ویروس مخوف ابولا آلوده شود، اگرچه دانشمندان هنوز مشخص نکرده‌اند که آیا این گونه میزبان این ویروس است یا مخزن آن.

این ویروس کشنده علاوه بر تهدیدی برای سلامت انسان، کاهش گسترده جمعیت گوریل‌های دشت غربی در کنگو و گابن را منجر شده است.

کار دانشمندان یافتن راهی برای جلوگیری از شیوع ابولا و کمک به حفظ این خفاش‌ها برای نسل‌های آینده در عینِ کنترل آن‌هاست.

برچسب ها :
خفاش
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان