کد خبر: ۱۵۳
04 ارديبهشت 1403
12:41

کشف عجیب و باورنکردنی در دنیای حیوانات؛ خفاش آواز عاشقانه می‌خواند!

کشف عجیب و باورنکردنی در دنیای حیوانات؛ خفاش آواز عاشقانه می‌خواند!
درست در روز ولنتاین، دانشمندان دومین گونه خفاش آمریکای شمالی را کشف کردند که آواز می‌خواند.

راز بقا: خارج از یک معدن متروکه در بریتیش کلمبیای کانادا، صدای عشق در هوا پخش می‌شود اگرچه برای لذت بردن از این صدا باید مجهز به تجهیزات مافوق صوت باشید. 

به گزارش راز بقا؛ خفاش‌ها به تولید صدا‌هایی معروف هستند که به آن‌ها کمک می‌کند تا در آسمان شب جهت یابی کنند و حشرات را برای شکار آن‌ها هدف‌گیری کنند. این‌ها به عنوان اکولوکاسیون یا جهت‌یابی از راه ارسال صدا شناخته می‌شوند.

اما در زمستان ۲۰۱۰، دستگاه‌های ضبط صدا که به عنوان ردیاب خفاش شناخته می‌شوند، نوع جدیدی از نویز را شناسایی کردند، صدایی که قبلاً دست کم برای خفاش‌های مو نقره‌ای ضبط نشده بود.

«کوری لاوزن»، زیست شناس محقق و مدیر حفاظت از حیات وحش کانادا، می‌گوید: «ما شروع به دیدن الگویی از صدا‌ها کردیم که واقعاً نمی‌توانستند صرفا پژواکی برای جهت‌یابی باشند، زیرا آن‌ها بسیار سریع آن را تولید کردند و خفاش‌ها زمانی برای گوش دادن به پژواک‌ها نداشتند. این صدای بسیار الگووار بود و تقریباً هر شب بود». 

لاوزن این الگو را اینگونه توصیف می‌کند که از یک تماس سرنخ تشکیل شده و به دنبال آن یک تماس قطره ای، و در نهایت با یک سری تماس‌های چند صدایی جیرجیرک‌وار به پایان می‌رسد. در حالی که صدا‌ها فرکانس بسیار بالایی دارند و توسط گوش انسان شنیده نمی‌شوند، اما لاوزن با گسترش زمان هر آهنگ، آهنگ‌های خفاش مو نقره‌ای را در محدوده شنوایی انسان آورده است. 

خفاش‌های مو نقره‌ای که به وزن شش کارت هستند یکی از رایج‌ترین گونه‌های خفاش در جنگل‌های کانادا و ایالات متحده هستند. اگرچه دقیقا مشخص نیست که کدام جنس این ترانه‌های عاشقانه را تولید می‌کند، اما لاوزن می‌گوید که تحقیقات انجام شده در سایر گونه‌های خفاش، و همچنین شواهد فیزیکی مبنی بر جفت گیری خفاش ها، نشان می‌دهد که این آهنگ‌ها برای معاشقه استفاده می‌شود. به عبارت دیگر آهنگ‌های عاشقانه خفاش ... 

علاوه بر این، این یافته‌ها می‌توانند دوران جدیدی از درک رفتار جفت‌گیری در میان خفاش‌های آمریکای شمالی باشند و احتمالا در آینده تعداد بیشتری از آهنگ‌های خفاش کشف و واکاوی شوند. در واقع کشف آهنگ‌های خفاش‌ها و نوع آن‌ها خود انقلابی در شناخت خفاش‌ها و حیات وحش به شمار می‌رود. 

کشف عجیب و باورنکردنی در دنیای حیوانات؛ خفاش آواز عاشقانه می‌خواند

آهنگ حیوانات چیست؟ 

ممکن است فکر کنید که طبیعت غرق در موسیقی است از صدای جیرجیرک گرفته تا صدای دم قورباغه بزرگ آمریکایی. اما هر صدایی که در دنیای طبیعی یافت می‌شود تصنیف موسیقایی محسوب نمی‌شود.

«مایک اسموترمن»، زیست شناس متخصص در علوم اعصاب شنوایی در دانشگاه A&M تگزاس می‌گوید: «تفاوت بین یک تماس و یک آهنگ به نوعی مهم است. قورباغه‌ها یک نوع تماس دارند و آن‌ها فقط آن را همیشه تکرار می‌کنند، اما ما واقعا به آن آهنگ نمی‌گوییم.».

اما حیواناتی بسیار نادر هستند که در صدا‌هایی که تولید می‌کنند هجا‌های مختلفی را که هر کدام معانی خاص خود را دارند لایه بندی می‌کنند. انسان‌ها و پرندگان شناخته شده‌ترین نمونه‌هایی از حیوانات هستند که این نوع پیچیدگی را ایجاد می‌کنند.

لاوزن می‌گوید که بسیاری از گونه‌های خفاش‌ها صدا‌های قابل شنیدن تولید می‌کنند. برای مثال، اگر تا به حال یک کلنی خفاش در محل نگهداری خفاش یا اتاق زیر شیروانی خود داشته اید، گاهی اوقات صدای جیر جیر جیر جیر آن‌ها را می‌شنوید.

در مورد آواز خواندن؟ گونه‌های متعددی از خفاش‌ها در اروپا شناخته شده‌اند که با صدای بلند آواز می‌خوانند، اما تاکنون در آمریکای شمالی تنها یک گونه به آن‌ها پیوسته است: خفاش دم آزاد مکزیکی.

اسموترمن که این گونه را مطالعه می‌کند، می‌گوید که آهنگ‌های نر‌ها حاوی یک مجموعه هجا هستند که برای جذب ماده‌ها در نظر گرفته شده است، در حالی که آهنگ با صدای تهاجمی برای دفع نر‌های دیگر ایجاد می‌شود. در عین حال، عناصر دیگری ممکن است باعث شود خفاش‌ها خودشان را از صدا‌های تولید شده توسط گونه‌های دیگر خفاش‌ها متمایز کنند.

اسموترمن که در مطالعه جدید شرکت نداشته، می‌گوید: «بنابراین فکر می‌کنم همه این‌ها را در آنچه که محققان در خفاش‌های مو نقره‌ای ثبت کردند، می‌بینم. آن‌ها قطعا همان چیزی هستند که من آن را آهنگ می‌نامم.». 

کشف عجیب و باورنکردنی در دنیای حیوانات؛ خفاش آواز عاشقانه می‌خواند

آهنگ عاشقانه برای خفاش‌ها

اگرچه این احتمالاً اولین بار است که بسیاری از مردم در مورد آهنگ خفاش می‌شنوند، اما به احتمال زیاد آخرین بار نخواهد بود. اسموترمن می‌گوید: در ۲۰ سال گذشته، ما این فناوری جدید را داشته‌ایم که به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا به میدان بروند و آهنگ‌ها را ضبط و مستند کنند که چه کسی آن‌ها را می‌سازد و چه پس‌زمینه‌ای دارد. من انتظار دارم که شاهد انفجاری از این نوع مشاهدات باشیم و این واقعاً طرز فکر مردم را در مورد خفاش‌ها تغییر خواهد داد.»

لاوزن می‌گوید جدا از اینکه این آهنگ‌ها افزوده‌ای جذاب به ادبیات علمی درباره حیوانات هستند، می‌توانند به طور بالقوه به دانشمندان کمک کنند تا مناطق جدیدی را پیدا کنند که خفاش‌های مو نقره‌ای در آن‌ها زندگی می‌کنند. همچنین می‌توانند تعیین کنند آیا این مناطق برای پروژه‌های انرژی بادی مناسب هستند یا خیر. او می‌گوید توربین‌های بادی برای کشتن خفاش‌های مهاجر آن هم در تعداد ناپایدار شناخته شده‌اند.

سال‌ها پیش، قبل از تغییر پروتکل‌های ایمنی خفاش‌ها، برای دانشمندان امری عادی بود که خفاش‌های نمونه‌برداری شده را قبل از رهاسازی دوباره در طبیعت، آماده‌سازی کنند. بهترین راه برای انجام این کار این بود که آن‌ها را مانند یک نوزاد تازه متولد شده روی پوست خود قرار دهند؛ و به نظر می‌رسد که زیر بغل انسان به ویژه، یک مکان پرورش‌دهنده مؤثر برای خفاش است.

برچسب ها :
حیات وحش خفاش
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان