کد خبر: ۱۲۸۹
21 خرداد 1403
14:50

کشف یک ستاره نوترونی عجیب و غیرطبیعی با سرعت چرخش آهسته

کشف یک ستاره نوترونی عجیب و غیرطبیعی با سرعت چرخش آهسته
پژوهشگران هرگز انتظار چنین یافته‌ای را نداشتند و می‌گویند که این کشف می‌تواند در مورد چگونگی تولد و مرگ ستارگان اطلاعات جدیدی ارائه دهد.

راز بقا: دانشمندان یک ستاره نوترونی یافته اند که از هر ستاره‌ای که تاکنون مشاهده شده است، کندتر می‌چرخد.

پژوهشگران می‌گویند این جرم کندترین جرم در میان بیش از سه هزار ستاره نوترونی رادیویی است که تاکنون بررسی شده‌اند.

ستاره‌های نوترونی بقایای فوق چگال یک ستاره مرده به شمار می‌روند. زمانی که عمر یک ستاره به پایان می‌رسد، تمام سوختش را مصرف می‌کند، به شکل یک ابرنواختر منفجر می‌شود و یک ستاره نوترونی به جا می‌گذارد که در توپی با جرم ۱.۴ برابر خورشید، اما به شعاع ۱۰ کیلومتر متراکم شده است.

آن‌ها معمولا به طرز شگفت‌آوری سریع می‌چرخند: گاهی اوقات تنها کسری از ثانیه طول می‌کشد تا به طور کامل بچرخند.

اما [در مورد]این جرم جدید ۵۴ دقیقه طول می‌کشد تا یک دور بچرخد. پژوهشگران هرگز انتظار چنین یافته‌ای را نداشتند و می‌گویند که این کشف می‌تواند در مورد چگونگی تولد و مرگ ستارگان اطلاعات جدیدی ارائه دهد. 

بن استپرز از دانشگاه منچستر گفت: «ما در بررسی ستارگان نوترونی گسیل‌کننده رادیویی، به مقدار‌های زیاد عادت کرده‌ایم، اما کشف این ستاره فشرده‌ای که به‌آرامی می‌چرخد ​​و همچنان امواج رادیویی گسیل می‌کند، غیرمنتظره بود.»

«این نشان می‌دهد که با این نسل جدید از تلسکوپ‌های رادیویی، مرز‌های فضای جست‌وجوی ما گسترش می‌یابد و این شگفتی‌هایی را آشکار خواهد کرد که درک ما را به چالش می‌کشد.»

پژوهشگران هنوز کاملا مطمئن نیستند که این سیگنال رادیویی‌ــ که ۱۶هزار سال در راه زمین بود‌ــ قطعا یک ستاره نوترونی است. ماهیت سیگنال رادیویی و تغییر در چرخش آن نشان می‌دهد که چنین است، اما دانشمندان می‌گویند که این سیگنال رادیویی ممکن است چیز دیگری مانند یک کوتوله سفید با میدان مغناطیسی قدرتمند باشد.

محققان امیدوارند که هم برای تایید ماهیت آن و هم برای شناخت بهتر فیزیک این گونه اجرام غیرعادی تحقیق بیشتری انجام دهند. این سیگنال هرچه باشد، احتمالا درک ما را از ستاره‌های نوترونی یا کوتوله‌های سفید به طرز چشمگیری تغییر می‌دهد.

این پژوهش در مقاله جدیدی با عنوان «یک حالت گذرا در حال تغییر با دوره ۵۴ دقیقه» در مقاله‌ای جدید که در مجله «نیچر آسترونومی» (Nature Astronomy) منتشر شد، توضیح داده شده است.

برچسب ها :
نجوم فضا
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان