کد خبر: ۱۴۲۸
14 تير 1403
13:48

گوسفند «آچی پیام»؛ گوسفند سرسخت ترکی که از قرن پانزدهم تاکنون زنده مانده است

گوسفند «آچی پیام»؛ گوسفند سرسخت ترکی که از قرن پانزدهم تاکنون زنده مانده است
گوسفند «آچی پیام» یک نژاد دو منظوره از گوسفندان اهلی است که هم برای تولید گوشت و هم برای تولید پشم پرورش داده می‌شود. منشأ آن ترکیه است و از ترکیب نژاد‌های عساف با میش‌های عواسی و داگلیچ به وجود آمده است.

راز بقا: گوسفند «آچی پیام» یک نژاد دو منظوره از گوسفندان اهلی است که هم برای تولید گوشت و هم برای تولید پشم پرورش داده می‌شود. منشأ آن ترکیه است و از ترکیب نژاد‌های عساف با میش‌های عواسی و داگلیچ به وجود آمده است.

به گزارش راز بقا، این گوسفند‌ها به دلیل ساختار قوی و قاب محکم خود شناخته می‌شوند که به انعطاف پذیری کلی و مناسب بودن آن‌ها برای محیط‌های مختلف کشاورزی کمک می‌کند. 

گوسفند «آچی پیام»؛ گوسفند سرسخت ترکی که از قرن پانزدهم تاکنون زنده مانده است

گفته می‌شود که این نژاد در قرن پانزدهم در منطقه «آچی پیام» وجود داشته و صد‌ها سال است که منبع انواع محصولات برای مردم آن منطقه بوده و تاکنون زنده مانده است. به همین دلیل این گوسفند یک نژاد باستانی محسوب می‌شود. 

امروزه این نژاد عمدتاً در منطقه اژه و در دنیزلی ترکیه یافت می‌شود. در حال حاضر پیشنهاد شده که برنامه‌های اصلاحی انتخابی برای پایدار نگه داشتن جمعیت این گوسفندان اجرا شود، زیرا میزان تولید آن‌ها به طور گسترده‌ای متفاوت است. در حال حاضر این نژاد عمدتاً به عنوان یک گوسفند دو منظوره پرورش داده می‌شود و هم برای تولید گوشت و هم برای تولید پشم خوب است. 

گوسفند «آچی پیام»؛ گوسفند سرسخت ترکی که از قرن پانزدهم تاکنون زنده مانده است

«آچی پیام» در دهه ۱۹۹۰ در دنیزلی، شهری در منطقه دریای اژه ترکیه، در راستای تلاش برای بهبود ویژگی‌های تولید نژاد‌های محلی توسعه یافت. عواسی و داگلیچ به دلیل توانایی‌شان در مقاومت در برابر شرایط محلی و «اوست فرایز» به دلیل مزیت تولید شیر برای ایجاد یک گوسفند منحصر به فرد انتخاب شدند. سهم ژنتیکی هر یک از این نژاد‌ها ۵۰ درصد عواسی، ۲۵ درصد «اوست فرایز» و ۲۵ درصد «داگلیچ» بود.

گوسفند «آچی پیام» یک نژاد ارزشمند ترکی است که هزاران سال است که وجود دارد و در شرایط سختی فلات آناتولی عالی می‌کند. بسیاری از مزارع در این منطقه هنوز به کارایی و انعطاف پذیری و استقامت این گوسفند‌ها برای تولید برخی از بهترین پشم‌های ترکیه متکی هستند. با توجه به استقامت طولانی مدت آنها، جای تعجب نیست که چرا کشاورزان در سراسر جهان نژاد آچی پیام» را به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نژاد‌های دام شناخته شده برای بشر می‌شناسند. 

شکی نیست که گوسفند «آچی پیام» به اندازه سایر نژاد‌های برجسته که در مناطق نیمه خشک در سراسر اروپا و کشور‌های آسیایی دیده می‌شوند شایسته احترام و تحسین است. 

گوسفند «آچی پیام»؛ گوسفند سرسخت ترکی که از قرن پانزدهم تاکنون زنده مانده است

ویژگی‌های گوسفند «آچی پیام»

گوسفند «آچی پیام» گوسفندی با جثه متوسط و ظاهری زیباست. آن‌ها عمدتاً به رنگ سفید هستند و قوچ و میش هر دو دارای پشم سفید و درشت هستند. رنگ صورت هر دو جنس عموماً سفید است. قد متوسط بدن گوسفندان بالغ حدود ۶۱.۴ سانتی‌متر تا شانه است. میانگین وزن بدن زنده قوچ‌های بالغ «آچی پیام» حدود ۶۵ کیلوگرم و وزن میش بالغ به طور متوسط حدود ۶۰ کیلوگرم است.

برای مطالعه بیشتر بخوانید:

«کوتوله کامرونی»؛ گوسفندی که پشم ندارد و پشت سرش را می‌بیند!

اولاد جلال؛ گوسفند دم دراز الجزایری که استاد بیابان‌گردی‌ست و از مروارید گران‌تر است!

گوسفند شکم‌سیاه «باربادوس»؛ گوسفندی شبیه «بز» و بسیار خشن که به سگ‌ها هم حمله می‌کند!

یکی از ویژگی‌های متمایز گوسفند «آچی پیام» پشم سفید درشت آن‌ها است که به دلیل تطبیق پذیری و کاربردی بودن ارزش دارد. این پشم برای اهداف متعددی از جمله نساجی و عایق کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد که آن را به یک دارایی ارزشمند برای کشاورزان و صنعتگران تبدیل می‌کند.

گوسفند «آچی پیام»؛ گوسفند سرسخت ترکی که از قرن پانزدهم تاکنون زنده مانده است

به گزارش رازبقا؛ «آچی پیام» دارای شاخ‌های مارپیچی مشخصی است که در جهت عقربه‌های ساعت می‌پیچند و بالای آن یک یال پرزدار به سمت بیرون قرار می‌گیرد. طبیعت آرام و سازگار این نژاد آن‌ها را برای کشاورزی روستایی ایده آل می‌کند، زیرا ساختار مقاوم آن‌ها به آن‌ها اجازه می‌دهد در هر دو آب و هوای گرم و سرد به راحتی زنده بمانند.

آن‌ها به طور طبیعی ویژگی‌های تولید مثلی قوی دارند. ماده‌ها در هر فصل جفت‌گیری یک تا چهار بره می‌زایند و می‌توانند بدون کمک بره‌ها را حمل کنند.. در نهایت، به دلیل تولید شیر بالا و کیفیت گوشت، این گوسفند‌ها برای کشاورزی در سراسر ترکیه بسیار ارزشمند هستند.

کاربرد گوسفند آچی پیام

گوسفند «آچی پیام» گوسفندانی دو منظوره هستند. آن‌ها هم برای تولید گوشت و هم برای تولید پشم پرورش داده می‌شوند. این گوسفندان به خوبی با محیط بومی خود سازگار هستند و امروزه عمدتاً در منطقه اژه ترکیه یافت می‌شوند.

گوسفند «آچی پیام»؛ گوسفند سرسخت ترکی که از قرن پانزدهم تاکنون زنده مانده است

آن‌ها به خاطر گوشت و پشم بسیار مرغوبشان پرورش داده شده‌اند. بره‌ها نسبتاً سریعتر رشد می‌کنند و زودتر به وزن کشتار می‌رسند. به طور کلی یک گوسفند آچی پیام ۶ ماهه می‌تواند حدود ۲۸ کیلوگرم گوشت تولید کند و یک گوسفند بالغ کامل می‌تواند به وزن بدن ۶۰ تا ۶۵ کیلوگرم برسد.

به طور متوسط، دوره شیردهی میش‌های آچی پیام حدود ۲۰۰ روز طول می‌کشد؛ و مجموع تولید شیر میش در این مدت حدود ۱۷۰.۵ کیلوگرم می‌باشد.

گوسفند «آچی پیام»؛ گوسفند سرسخت ترکی که از قرن پانزدهم تاکنون زنده مانده است

از شیر گرفتن این گوسفند در حدود سن ۴۵ روزگی شروع می‌شود و بره‌ها در سن ۶ ماهگی بالغ می‌شوند و معمولاً برای تولید گوشت آماده می‌شوند. یک بره بالغ ۶ ماهه می‌تواند حدود ۲۸ کیلوگرم گوشت گوسفند تولید کند، در حالی که یک گوسفند بالغ می‌تواند حدود ۶۰ تا ۶۵ کیلوگرم (وزن زنده) تولید کند.

خوراک این نژاد عمدتاً از چرای علفزارها، مزارع کُلَش و مراتع تشکیل می‌شود. رژیم غذایی آن‌ها عمدتاً از علف‌ها و حبوبات تشکیل شده، اما در صورت موجود بودن ممکن است غلاتی مانند گندم یا جو نیز بخورند. این نژاد در مقایسه با سایر نژاد‌ها از نظر طبیعت مقاوم است و هزینه نگهداری آن پایین است، با این حال، آن‌ها به خوراک با کیفیت و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری نیاز دارند تا به دامی سالم و قوی تبدیل شوند و بتوانند فصل به فصل شکوفا شوند.

برچسب ها :
گوسفند
خواندنی‌ها
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۴
0
0
سلام بهتره گوسفندترکیه وبزهندی رووارد کنندونسلشو زیادکنند گوسفندایرانی نه گوشت خوبی داره نه شیردرستی میده وهمیشه لاغرمیمانه خوب رشد نمی کنه بهتره ازنژادهای دیگرهم برای تولیدشیروگوشت استفاده بشه وزیاد کنند بصرفه تره
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۸
0
0
علم و کیهان