کد خبر: ۱۳۱۷
24 خرداد 1403
16:22

گوسفند «نجدی»؛ گوسفند عربستانی که نیم میلیارد قیمت دارد و مخصوص پختن «مریق» و «حمیس» است

گوسفند «نجدی»؛ گوسفند عربستانی که نیم میلیارد قیمت دارد و مخصوص پختن «مریق» و «حمیس» است
نَجدی یا نِجدی نژادی از گوسفندان اهلی است که عمدتاً در منطقه نجد در شبه جزیره عربستان یافت می‌شود. اگرچه گوسفند نجدی عمدتاً در عربستان سعودی پرورش می‌یابد، اما در کویت، اردن و عمان نیز وجود دارد.

راز بقا: نَجدی یا نِجدی نژادی از گوسفندان اهلی است که عمدتاً در منطقه نجد در شبه جزیره عربستان یافت می‌شود. اگرچه گوسفند نجدی عمدتاً در عربستان سعودی پرورش می‌یابد، اما در کویت، اردن و عمان نیز وجود دارد. البته این نکته نیز هست که آن‌ها همچنین ممکن است در بسیاری از مکان‌های دیگر، از جمله جده عربستان، یافت شوند.

گوسفند «نجدی»؛ گوسفند عربستانی ۱۲۰ کیلویی که ۱۰ هزار دلار قیمت دارد

به گزارش راز بقا، نجدی ظاهری متمایز دارد که حتی در «مسابقات زیبایی گوسفندان» عربستان سعودی تجلیل شده است. این مراسم و مسابقات بی شباهت به نمایش‌های دامپروری و نیز حراجی‌های فروش گوسفند در غرب نیست. آن‌ها یک نژاد بسیار بلند قامت هستند که به طور متوسط ۷۶-۸۶ سانتی متر تا کتف قد دارند. این نژاد گوسفند صورت‌های بینی‌مانند بلند و رومی با گوش‌های افتاده دارند. میش‌ها معمولا بدون شاخ هستند و قوچ‌ها شاخدارند، اما ممکن است شاخ بریده یا خراشیده شود. آن‌ها به طور کلی سیاه با صورت و پا‌ها و دم سفید هستند.

میش‌های برتر نجدی می‌توانند به قیمت ۲۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ ریال سعودی (۵۳۰۰ -۱۰۰۰۰ دلار آمریکا) به فروش برسند، در حالی که قوچ‌هایی که می‌توانند بیشتر جفت‌گیری کنند می‌توانند هزاران دلار قیمت داشته باشند. 

نجدی‌ها به شدت برای زندگی در شرایط بیابانی سازگار هستند، اگرچه نسبت به برخی از نژاد‌ها مانند عواسی در برابر خشکسالی کمتر مقاوم هستند. اگرچه گوشت آن ممکن است به صورت محلی مصرف شود، اما این گوسفند شگفت‌انگیز به ویژه به دلیل شیر، گوشت و پشم بلند و صاف آن بسیار ارزشمند است. به این ترتیب گوسفند نجدی یک گوسفند چندمنظوره است که هم برای گوشت، هم شیر و پشم پرورش داده می‌شود. 

گوسفند «نجدی»؛ گوسفند عربستانی ۱۲۰ کیلویی که ۱۰ هزار دلار قیمت دارد

بر اساس آماری که منتشر شده افزایش وزن روزانه گوسفند نجدی ۳۶۰ تا ۳۷۰ گرم است و به طور متوسط در هر سه روز یک کیلو وزن اضافه می‌کنند. میانگین وزنی یک میش بالغ به طور متوسط ۸۰ تا ۹۰ کیلوگرم و وزن متوسط هر قوچ نجدی تا ۱۲۰ کیلوگرم هم می‌رسد. 

بر اساس گفته‌های پرورش‌دهندگان گوسفند نجدی در عربستان، گوسفند‌های نجدی امروزه بسیار زیباتر از گوسفند‌های ۱۰ سال پیش هستند. در سال‌های گذشته مسابقات زیبایی برای شتر و بز و حتی گوسفند انجام می‌شده چرا این موضوع یکی از سنت‌های قدیمی پادهشاهی عربستان محسوب می‌شود. در حال حاضر همین مسابقه گا‌ها به دلیل پیروزی برخی قبایل در پرورش گوسفند منجر به نفاق و کینه توزی می‌شود. 

برای مطالعه بیشتر بخوانید:

گوسفند «راکا»؛ گوسفندی مجارستانی که عجیب‌ترین شاخ جهان را دارد

گوسفند «دم‌دراز»؛ گوسفندی عجیبی که چند سال پیش ایران را به هم ریخت!

گوسفند دشت مغان؛ گوسفند اردبیلی که جهانی شده است!

گوسفند «عواسی»؛ گوسفند مشهور عراقی که بزرگترین گوسفند «شیرده» خاورمیانه است

قوچ‌ها معمولا گران‌تر از میش‌ها هستند، زیرا می‌توانند سالانه ۱۰۰ رأس گوسفند تولید کنند در حالی که یک میش می‌تواند یک جفت یا بیشتر تولید کند. 

با توجه به هیبت و سنگینی وزن این گوسفند خیره‌کننده و زیبا این گوسفند طرفداران زیادی دارد و هم برای کسانی که می‌خواهند این گوسفند را به خاطر محصولاتش پرورش دهند و هم برای کسانی که به زیبایی و زینت گوسفندان اهمیت می‌دهند می‌تواند یک گزینه ایده‌آل باشد. 

گوسفند «نجدی»؛ گوسفند عربستانی ۱۲۰ کیلویی که ۱۰ هزار دلار قیمت دارد

گردن بلند و قد بسیار زیاد این گوسفند باعث شده که اکنون وزن این گوسفند زیبا به ۱۲۰ کیلوگرم برسد. گوشت این گوسفند در برخی از قبایل عربستانی طرفداران بسیاری دارد و گا‌ها حتی برخی از غذا‌های قبایل عربی فقط با گوشت این گوسفند پخته می‌شوند. به عنوان مثال غذا‌هایی مانند «مریق» و «حمیس» فقط با گوشت گوسفند نجدی پخته می‌شوند. 

گوسفند «نجدی»؛ گوسفند عربستانی ۱۲۰ کیلویی که ۱۰ هزار دلار قیمت دارد

وزن هر بره گوسفند نجدی در سن یک سالگی به رقم خیره‌کننده‌ای می‌رسد. وزن هر قوچ یک ساله ۵۶ کیلوگرم و وزن هر میش یک ساله نیز ۴۵ کیلوگرم است.

برچسب ها :
گوسفند
خواندنی‌ها
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رسام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
0
0
سلام ، نژاد نجدی مرتبط با بز است و گوسفند نجدی نداریم
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۷
0
0
گوسفند نیم میلیاردی، با این اخبار اباطیل قصد شیطانیت کردید قیمت گوسفند رو ببرید نیم میلیارد ،لعنت بر قلم فاسد شما شیاطین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۸
0
0
بزه،مخلوط هست،،بعدم چرا میان گوسفند از ما قاچاق میکنن اگر نیم ملیارد هم قیمت بن سلمان هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۳
0
0
باسلام وعرض ادب قیمت این گوسفند گران نیست. جسارتا ارزش پول ما کم شده
علم و کیهان