کد خبر: ۱۷۲۸
05 شهريور 1403
15:08

این عنکبوت، کرم شب‌تاب نر را وادار به تقلید رفتار ماده می‌کند تا نر‌های بیشتری شکار کند!

این عنکبوت، کرم شب‌تاب نر را وادار به تقلید رفتار ماده می‌کند تا نر‌های بیشتری شکار کند!
یافته‌های پژوهشی جدید نشان می‌دهد که نورافشانی کرم شب‌تاب نر گرفتار در تور عنکبوت شبیه نور تک‌پالسی به نظر می‌رسد که ماده‌ها برای جذب نر‌ها استفاده می‌کنند

راز بقا: دانشمندان چینی دریافته‌اند که عنکبوت گردباف از کرم‌های شب‌تابی که در تارش گرفتار شده‌اند برای فریب و به دام انداختن تعداد بیشتری از این گونه برای وعده غذایی بعدی استفاده می‌کند.

کرم‌های شب‌تاب ابسکوندیتا ترمینالیس (Abscondita terminalis) با استفاده از سلول‌های نورافشان روی شکمشان با سایر کرم‌های شب‌تاب این گونه ارتباط برقرار می‌کنند؛ نر‌های این گونه درخشش چندپالسی و ماده‌ها درخشش تک‌پالسی دارند.

یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد که عنکبوت ارانوس ونتریکوسس (Araneus ventricosus) کرم شب‌تاب‌های نر گرفتار در تارش را فریب می‌دهد تا درخشش‌های ماده‌ها را تقلید کنند که نر‌های دیگر را به دام بیندازد.

پژوهشگران در تحقیقی که در نشریه «زیست‌شناسی امروز» (Current Biology) منتشر شده است، نوشتند: «نتیجه اینکه کرم‌های شب‌تاب نر به‌دام‌افتاده پیام‌های نادرستی پخش می‌کنند که کرم شب‌تاب‌های نر بیشتری را به داخل تار می‌کشاند.»

این عنکبوت، کرم شب‌تاب نر را وادار به تقلید رفتار ماده می‌کند تا نر‌های بیشتری شکار کند!

این پژوهش پس از آن آغاز شد که یکی از نویسندگانش، شین‌هوا فو از دانشگاه کشاورزی هواژونگ در چین، وقتی در مزرعه بود، کرم شب‌تاب‌های نر گرفتار در تار عنکبوت‌های گردباف را مشاهده کرد. او متوجه شد که به‌ندرت کرم شب‌تاب ماده‌ای [در تار]دیده می‌شود.

دانشمندان پژوهش‌های میدانی انجام دادند تا هم رفتار عنکبوت و هم پیام‌های کرم شب‌تاب را مشاهده کنند.

آن‌ها دریافتند که وقتی عنکبوت حضور داشت کرم شب‌تاب‌های نری که در تور به دام می‌افتادند به‌مراتب بیشتر از وقتی بود که عنکبوت آن اطراف نبود.

تحلیل و بررسی بیشتر نشان داد که پیام‌های کرم شب‌تاب‌های نر گرفتار در تور شبیه نور تک‌پالسی به نظر می‌رسد که ماده‌ها برای جذب نر‌ها استفاده می‌کنند.

اما به نظر می‌رسید کرم شب‌تاب‌های گرفتار وقتی در نبود عنکبوت در تور تنها بودند، به‌ندرت نر‌های دیگر را فریب می‌دادند.

دانشمندان احتمال دادند که عنکبوت پیام کرم شب‌تاب نر را تغییر می‌دهد.

این عنکبوت، کرم شب‌تاب نر را وادار به تقلید رفتار ماده می‌کند تا نر‌های بیشتری شکار کند!

دایچین لی، نویسنده دیگر این پژوهش، گفت: «در حالی که چشم‌های عنکبوت گردباف معمولا دقت مکانی محدودی دارد، آن‌ها برای تشخیص پیام‌های درخشش نور، به‌جای دقت مکانی به دقت مکانی متکی‌اند.»

او گفت: «عنکبوت با تشخیص پیام‌های زیست‌تابی کرم شب‌تاب‌های نر گرفتار، یک روش تخصصی مدیریت شکار را به کار می‌گیرد که حملات مکرر پیچش و گزش را شامل می‌شود.»

پژوهشگران خواستار انجام پژوهش‌های بیشتر در این زمینه شدند تا مشخص شود که آیا سم عنکبوت در دستکاری الگوی نورافشانی کرم شب‌تاب گرفتار نقشی دارد یا خیر.

این پژوهش نشان می‌دهد که برخی حیوانات می‌توانند رفتار طعمه‌های بسیار خاص را دستکاری کنند و تغییر دهند. هنوز نمونه‌های بیشتر چنین مواردی در سایر موجودات در طبیعت کشف نشده است.

برچسب ها :
عنکبوت
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان