کد خبر: ۱۹۲۵
10 مهر 1403
13:58

مرغ و خروس فریزین؛ مرغ و خروس باستانی هلندی که به اشتباه یارانه‌اش قطع شد!

مرغ و خروس فریزین؛ مرغ و خروس باستانی هلندی که به اشتباه یارانه‌اش قطع شد!
مرغ و خروس فریزین یک نژاد اروپایی مرغ و خروس است که ریشه آن به ۱۰۰۰ سال پیش در شمال هلند باز می‌گردد. این مرغ و خروس به دلیل رنگ منحصر به فرد و همچنین انشعاب برخی نژاد‌های اروپایی از آن بسیار مشهور است. برای دانستن ویژگی‌های ظاهری این نژاد مرغ و خروس و همچنین دیدن تصاویر ادامه مطلب را بخوانید.

راز بقا: مرغ و خروس فریزین یا فریزی، یک نژاد مرغ باستانی هلندی است. منشأ آن در فریزلند، در سواحل دریای شمال در شمال هلند است. 

تاریخچه مرغ و خروس فریزین

به گزارش راز بقا، مرغ و خروس فریزین در فریزلند در شمال هلند منشا گرفته و تصور می‌شود که یک نژاد باستانی باشد. ظاهراً مربوط به نژاد‌های دیگر در منطقه مانند «آسندلفتز هون» «درنتسی هون»، «گرونینگر میون»، «هالندز هون» «اُستفریزیش مو» «وستفالیشر توتلگر» است.

مرغ و خروس فریزین؛ مرغ و خروس باستانی هلندی که اروپا را در نوردید

اولین توصیف نوشته شده درباره این نژاد ممکن است در سال ۱۹۰۹ باشد. از اوایل قرن بیستم، نژاد فریزین به عنوان یک مرغ تخمگذار با نژاد‌های پربارتری مانند بارنولدر، لگهورن، رود آیلند رد و وِلسامر جایگزین شد. در طول جنگ جهانی اول، این نژاد در میان نژاد‌هایی نبود که برای آن‌ها یارانه خوراک در دسترس بود و به همین دلیل تعداد آن‌ها کاهش یافت. 

یک انجمن نژاد برای این نژاد مرغ و خروس به نام Fryske Hinne Klub، در سال ۱۹۲۲ تشکیل شد. همچنین یک تک نگاری در مورد این نژاد در سال ۱۹۴۷ منتشر شد. یک انجمن نژاد آلمانی هم در سال ۱۹۹۸ تأسیس شد.

مقامات هلند ادعا کرده‌اند که هر دو نژاد هامبورگ و در سال‌های بعد سیلور کمپاین بلژیکی از مرغان فریزین قدیمی هلند به وجود آمده‌اند. بر اساس شواهد باستان شناسی، فریزین برای مدت طولانی در هلند وجود داشته و قدمت ان تقریبا به حدود ۱۰۰۰ سال می‌رسد. 

مرغ و خروس فریزین؛ مرغ و خروس باستانی هلندی که اروپا را در نوردید

مرغ فریزین همان مرغ «تخم‌گذار روزمره» هلندی‌ها بود، نامی که از آن زمان به هامبورگ، کمپاین و «لیکن‌ولدر» اطلاق شد. بدون شک همه این نژاد‌ها به پایه قدیمی فریزیان بازمی‌گردند. نژاد‌های مشتق شده از ریشه فریزین خیلی سریع پر می‌گیرند و زود بالغ می‌شوند.

برای مطالعه بیشتر بخوانید:

«مرغ کشیش»؛ مرغ و خروس بلژیکی نژاد براکل که به «تخم‌گذار هرروزه» معروف است

مرغ و خروس کاداکنات؛ مرغی با گوشت سیاه که مرده را زنده می‌کند و ۱۵۰ میلیون تومان می‌ارزد!

خصوصیات مرغ و خروس فریزین

نژاد مرغ و خروس فریزین هم در اندازه استاندارد و هم در قالب بانتم وجود دارد. مرغ و خروس نوع استاندارد یک نژاد سبک است به طوری که خروس‌ها ۱.۴ تا ۱.۶ کیلوگرم و مرغ‌ها ۱.۲ تا ۱.۴ کیلوگرم وزن دارند. با توجه به اندازه کوچک استاندارد این نزاد بانتم آن‌ها نیز بسیار کوچک است.

مرغ و خروس فریزین؛ مرغ و خروس باستانی هلندی که اروپا را در نوردید

این پرندگان نسبتاً راست می‌ایستند و دم خود را بالا نگه می‌دارند. چشم های‌شان درشت و نارنجی تیره است. لاله گوش کوچک، بیضی شکل و سفید است. شانه تک، قرمز، نسبتا کوچک است و دارای پنج یا شش دندانه است. منقار به رنگ شاخی است. پا‌ها در انواع طرح فاخته‌ای آن سفید است و در بقیه رنگ‌ها پا‌ها به رنگ آبی است. 

دوازده نوع رنگ در هلند، یازده رنگ در آلمان، و سه رنگ در بریتانیا شناسایی شده است. این سه رنگ عبارتند از قهوه‌ای مایل به زرد، طلایی و نقره‌ای هستند.

مرغ و خروس فریزین؛ مرغ و خروس باستانی هلندی که اروپا را در نوردید 

این نژاد مرغ‌ها تخم‌گذار‌های خوبی هستند و تخم‌های سفید می‌گذارند. آن‌ها ممکن است تقریباً ۲۰۰ تخم در سال با وزن متوسط هر تخم ۵۲ گرم بدهند. مرغ‌های بانتام سالیانه حدود ۱۲۰ تخم می‌گذارند و وزن متوسط آن‌ها ۳۰ گرم است. 

مرغ و خروس فریزین یک پرنده با جثه متوسط و پر‌های نزدیک به هم و فشرده است. اکثر خروس‌های فریزین دارای یک مرغ فریزین طلایی با خال‌هایی از پر‌های سفید هستند. تاج آن‌ها به شکل تک با غبغب قرمز و لاله گوش سفید هستند. 

مرغ و خروس فریزین؛ مرغ و خروس باستانی هلندی که اروپا را در نوردید

ساق‌ها اسطوخودوسی کم رنگ یا خاکستری هستند. رنگ پوست سفید تاریک و تقریباً خاکستری تیره‌تر است. نوع زرد از تلاقی نقره‌ای و طلایی یا از طریق تلاقی نقره‌ای و سفید و طلایی تولید می‌شود. این رنگ ترکیبی یک رنگ زمینی نرم و لطیف در ماده ایجاد می‌کند و در نر سیاهی دم تحت تأثیر تلاقی قرار می‌گیرد.

برچسب ها :
مرغ خروس
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان