کد خبر: ۱۸۳۹
25 شهريور 1403
17:15

مرغ لهستانی؛ زیباترین مرغ جهان که کسی گوشتش را نمی‌خورد!

مرغ لهستانی؛ زیباترین مرغ جهان که کسی گوشتش را نمی‌خورد!
مرغ و خروس لهستانی یک نژاد اروپایی است که البته به دلیل تاج منحصر به فردشان از بقیه نژاد‌ها متمایز می‌شوند. این مرغ بر اساس نظریات مورخان طیور در قرن هفدهم و از طریق نقاشی‌ها در اروپا کشف شدند.

راز بقا: مرغ لهستانی یک نژاد اروپایی از مرغ کاکل دار است. منشأ این مرغ البته ناشناخته است، اما پرندگان مشابهی در تصاویر مربوط به قرن هفدهم در ایتالیا و هلند به کتاب‌ها راه یافته است که گمان می‌رود تصویری از مرغ لهستانی باشد. 

به گزارش راز بقا، مرغ‌های لهستانی یک شانه کوچک V شکل و یک تاج پر از پر روی سر دارند. این مرغ و خروس‌ها بیشتر جنبه زینتی دارند. انواع ریش دار، بدون ریش و موفرفری از این مرغ و خروس‌ها وجود دارد. این مرغ‌ها به واسطه ساختار شانه و تاجشان از بقیه نژاد‌ها متمایز می‌شوند. این مرغ جنبه زینتی دارد و معمولا پرورش دهندگان برای مصرف گوشت این مرغ را نگهداری نمی‌کنند

مرغ و خروس لهستانی؛ مرغ هلندی‌الاصل که یک کلاه نظامی به سر دارد

تاریخچه مرغ و خروس لهستانی

اگرچه منشا اشتقاق مرغ و خروس نژاد لهستانی نامشخص است، اما نظریه‌ای وجود دارد که می‌گوید اجداد آن‌ها توسط مغول‌های آسیایی در قرون وسطی به اروپای مرکزی و شرقی آورده شده، و بنابراین، این احتمال وجود دارد که از لهستان سرچشمه گرفته باشند. در قرن ۱۵ تصاویر حکاکی شده این مرغ و خروس‌ها دیده شده و در قرن شانزدهم و هیجدهم در نقاشی‌های هلندی و ایتالیایی نیز تصاویر این مرغ‌ها دیده شده است. البته این نظریات همه نیازمند بررسی‌های دقیق‌تر است و نمی‌توان با قطعیت این فکت‌ها را تایید کرد. 

مرغ و خروس لهستانی؛ مرغ هلندی‌الاصل که یک کلاه نظامی به سر دارد

نقاشی‌های قدیمی نشان می‌دهد که مرغ‌های لهستانی از سال ۱۶۰۰ وجود داشته اند. علیرغم نامشان، منشأ آن‌ها لهستان نیست. مورخان طیور معتقدند که آن‌ها از مناطق پست اسپانیا به هلند آورده شدند، جایی که هلندی‌ها انواع مختلفی از مرغ لهستانی را پرورش دادند تا الگو‌های رنگی خود را اصلاح کنند و تاج آن‌ها را توسعه دهند.

در اواسط دهه ۱۸۰۰، مرغ لهستانی وارد ایالات متحده شد و در ابتدا به عنوان تخم‌گذار پرورش داده شد. پس از محبوبیت مرغ لگهورن، مرغ‌های لهستانی به عنوان مرغ‌های نمایشی مورد توجه قرار گرفتند. ویژگی‌های غیر معمول آن‌ها این نژاد را برای نمایشگاه ایده‌آل می‌کند.

مرغ و خروس لهستانی؛ مرغ هلندی‌الاصل که یک کلاه نظامی به سر دارد

مرغ‌های لهستانی یک تاج پردار و باشکوه روی سر خود دارند. این مرغ احتمالاً نام خود را به این دلیل گرفته است که سر آن‌ها شبیه کلاه نظامی لهستانی با تاج پردار است. توضیح جایگزین این است که نام پرنده از کلمه هلندی POL گرفته شده است که به معنای سر بزرگ است. 

اگرچه امروزه معمولاً در بهترین حالت فقط یک نژاد نمایشگاهی و زینتی به شمار می‌رود، اما در فرانسه قبلاً آن‌ها را برای تخم‌هایشان نگهداری می‌کردند. سه نوع رنگ در اولین ویرایش استاندارد این نژاد در سال ۱۸۷۴ گنجانده شد و رنگ‌های دیگر در ویرایش استاندارد در سال‌های ۱۸۸۳، ۱۹۳۸ و ۱۹۶۳ پذیرفته شد. 

مرغ و خروس لهستانی؛ مرغ هلندی‌الاصل که یک کلاه نظامی به سر دارد

خصوصیات مرغ و خروس لهستانی

مرغ لهستانی یک شانه کوچک V شکل دارد که ممکن است توسط تاج پنهان شود. لاله گوش و غبغب این نژاد مرغ کوچک هستند و حتی گا‌ها ممکن است کاملاً پنهان باشند. برخی از گونه‌ها دارای «ریش» هستند و بنابراین ممکن است ظاهر غبغب‌ها را پنهان کنند. لاله گوش سفید، شانه و غبغب قرمز روشن است. 

مرغ‌های لهستانی در واقع اهل لهستان نیستند بلکه آن‌ها یک نژاد هلندی بسیار قدیمی هستند که این روز‌ها بیشتر به عنوان پرندگان نمایشی پرورش داده می‌شوند.

مرغ و خروس لهستانی؛ مرغ هلندی‌الاصل که یک کلاه نظامی به سر دارد

 مرغ‌های این نژاد یک تکه استخوان اضافی دارند که گنبدی در بالای جمجمه آن‌ها ایجاد می‌کند و پر‌های سرشان را به سمت بیرون فشار می‌دهد. این به مرغ‌ها یک ساختار دوست داشتنی می‌دهد و به خروس‌ها یک موی چهره‌های راک اند رول دیوانه کننده می‌دهد.

برای مطالعه بیشتر بخوانید:

خروس لافلِش؛ خروس فرانسوی مشهور به «شیطان چهره» که شاخ دارد!

مرغ آراکانا؛ تنها مرغ جهان که سبیل چخماقی دارد و تخم آبی می‌گذارد!

به گزارش راز بقا یک مرغ لهستانی تاج پَردار مرتبی دارد که شبیه یک «پوم پوم» است، در حالی که یک خروس لهستانی تاج پردار ژولیده‌ای دارد. اگرچه تاج پردار جذاب است، اما می‌توانند روی چشم مرغ‌ها بیفتند و دید آن را محدود کنند. همین امر پرندگان را مستعد حملات هوایی شکارچیانی مانند عقاب می‌کند.

مرغ و خروس لهستانی؛ مرغ هلندی‌الاصل که یک کلاه نظامی به سر دارد

مرغ‌های لهستانی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ تخم سفید متوسط یا بزرگ در سال می‌گذارند. آن‌ها در اواخر فصل شروع به تخم گذاری می‌کنند، اما پس از شروع تخم‌گذار آن‌ها مداوم این کار را انجام می‌دهند. آن‌ها به ندرت روی تخم‌ها می‌نشینند و تا زمانی که جوجه از تخم بیرون نیاید روی تخم‌های خود نمی‌نشینند.

مرغ و خروس لهستانی؛ مرغ هلندی‌الاصل که یک کلاه نظامی به سر دارد

مرغ‌های لهستانی از نظر اندازه شبیه به لگهورن هستند. آن‌ها کوچک هستند، حدود ۱۲ تا ۱۵ اینچ قد دارند. به گزارش راز بقا وزن خروس‌ها حدود ۶ پوند و وزن مرغ‌ها حدود ۴.۵ پوند است. آن‌ها جوجه‌های سبک وزنی هستند و پرواز‌های خوبی انجام می‌دهند. کسانی که این نژاد را پرورش می‌دهند می‌دانند آن‌ها گا‌ها روی شاخه‌های درختان می‌خوابند. 

مرغ‌های لهستانی پرندگانی آرام، ملایم، دوستانه و فعال هستند. اما آن‌ها به راحتی غافلگیر می‌شوند یا می‌ترسند و ممکن است حالت عصبی به خود بگیرند. دلیل این است که آن‌ها به دلیل تاج‌های بزرگ خود نمی‌توانند به درستی ببینند. نگهدارنده‌های طیور همیشه وقتی نزدیکتر هستند با آن‌ها صحبت می‌کنند تا نترسند و پرواز نکنند.

مرغ و خروس لهستانی؛ مرغ هلندی‌الاصل که یک کلاه نظامی به سر دارد

مرغ‌های لهستانی طیف گسترده‌ای از ترکیب رنگ‌ها با تاج‌های مختلف دارند. برخی از آن‌ها تاج‌هایی با پر‌های وز دارند. رنگ‌های این نژاد شامل مشکی، آبی، طلایی، سفید و نقره‌ای است.

مانند اکثر نژاد‌های مرغ، متوسط طول عمر این مرغ‌ها ۷ تا ۸ سال است. این مرغ‌ها می‌توانند ۶ تا ۸ سال به صورت دسته در حیاط خلوت زندگی کنند و ۳ تا ۴ سال تخم‌گذاری کنند. اما تولید، اندازه و کیفیت پوسته تخم با گذشت زمان کاهش می‌یابد.

مرغ لهستانی؛ زیباترین مرغ جهان که کسی گوشتش را نمی‌خورد!

برچسب ها :
مرغ خروس
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان