کد خبر: ۱۸۲۳
23 شهريور 1403
12:10

خروس لافلِش؛ خروس فرانسوی مشهور به «شیطان چهره» که شاخ دارد!

خروس لافلِش؛ خروس فرانسوی مشهور به «شیطان چهره» که شاخ دارد!
مرغ و خروس لافلش یکی از عجیب‌ترین نژاد‌های دنیاست و از معدود نژاد‌هایی است که تمایل به پرواز دارد و به همین دلیل از انسان دوری می‌کند. اما اگر می‌خواهید بدانید که چرا این نژاد جزء عجیب‌ترین نژاد‌ها در طبقه‌بندی مرغ و خروس است حتما ادامه مطلب را بخوانید.

راز بقا: مرغ و خروس لافلش (Poule de La Flèche) یک نژاد نادر فرانسوی از مرغ و خروس‌های خانگی دو منظوره است. این خروس در کمون لافلش شهرستان Sarthe در استان Pays de la Loire سرچشمه می‌گیرد و به خاطر محل زیست این خروس به این نام خوانده می‌شود.

به گزارش راز بقا، این نژاد زمانی به دلیل کیفیت خوب گوشتش معروف بود. از زمان جنگ جهانی دوم، تعداد آن‌ها بسیار کم شده است. 

خروس لافلِش؛ خروس فرانسوی معروف به «شیطان‌چهره» که از بچه‌هایش متنفر است

تاریخچه مرغ و خروس لافلش

به گزارش راز بقا بسیاری از نویسندگان و متخصصان طیور منشاء نژاد La Flèche را قرن پانزدهم می‌دانند. شرح اولیه این نژاد مربوط به سال ۱۸۴۶ است. این نژاد در نیمه اول قرن بیستم در مقطعی از شهرت و موفقیت برخوردار بود اما، مانند تمام نژاد‌های بومی فرانسوی به جز برس، پس از جنگ جهانی دوم، تعداد آن‌ها به شدت کاهش یافت.

در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ نزدیک این نژاد مرغ و خروس به ناپدید شدن بود. از آن زمان بهبودی تدریجی در رشد و گسترش این نژاد وجود داشته است. در سال ۲۰۱۱ یک پروژه نجات توسط سازمان منطقه‌ای حفاظت از نژاد حیوانات در منطقه Pays de la Loire، راه اندازی شد.

خروس لافلِش؛ خروس فرانسوی مشهور به «شیطان چهره» که شاخ دارد!

برخی از این مرغ و خروس‌های لافلش در دهه ۱۸۵۰ به ایالات متحده صادر شدند، اما نسبت به آب و هوای آن منطقه بسیار حساس بودند. برخی هم در حدود سال ۱۸۶۰ به آلمان صادر شدند و برخی دیگر توسط «ویلیام برنهارت تگت مایر» در سال ۱۸۸۲ وارد بریتانیا شدند.

خصوصیات مرغ و خروس لافلش

وجه تمایز اصلی این نژاد مرغ و خروس با سایر نژاد‌ها شانه V شکل غیرمعمول آنهاست. اندازه آن‌ها متوسط است، خروس‌ها معمولاً بین ۳.۵ تا ۴ کیلوگرم و مرغ‌ها بین ۳ تا ۳.۵ کیلوگرم وزن دارند. مرغ‌ها حدود ۱۸۰ تخم سفید در سال با وزن متوسط ۶۰ گرم بگذارند.

خروس لافلِش؛ خروس فرانسوی مشهور به «شیطان چهره» که شاخ دارد!

برای مطالعه بیشتر بخوانید:

مرغ و خروس کوشین؛ مرغ ۵ کیلویی چینی که پا ندارد!

مرغ آراکانا؛ تنها مرغ جهان که سبیل چخماقی دارد و تخم آبی می‌گذارد!

«لافلش» یک پرنده با جثه متوسط و دو منظوره با پر‌های سیاه (تن‌ها تنوع رنگ آنها) و دمی پردار و خمیده است. آن‌ها دارای طول متوسط، تنومند، ساق‌های تخته سنگی تیره، چشم‌های قرمز روشن، سوراخ‌های بینی بزرگ، لاله‌های گوش سفید، صورت قرمز و غبغب‌های قرمز بزرگ و تاج V شکل هستند. آن‌ها به جز تاج‌شان شبیه مرغ‌های اسپانیایی هستند. این نژاد از نظر اندازه فریبنده است - بسیار سنگین‌تر از آن چیزی است که پر‌های محکم آن به نظر می‌رسد. نر‌ها ۸ پوند وزن دارند؛ و ماده‌ها ۶.۵ پوند وزن دارند.

خروس لافلِش؛ خروس فرانسوی معروف به «شیطان‌چهره» که از بچه‌هایش متنفر است

مرغ‌های این نژاد از ماه مارس تا اکتبر ۱۴۰-۲۲۰ تخم سفید بزرگ/ بسیار بزرگ می‌گذارند. آن‌ها روی تخم‌ها نمی‌خوابند و مادران خوبی به شمار نمی‌روند. جوجه‌های لافلش نسبتاً آهسته رشد می‌کنند، اما این نژاد به دلیل تولید کاپون‌های باشکوه (خروس‌های اخته) و پولارد‌ها (جوجه‌های چاق) مشهورند و در بازار‌های پاریس و آنژو به شدت محبوب هستند. 

از بین تمام نژاد‌های مرغ فرانسوی، برخی بر این باورند که لافلش نژاد اصلی برای قرار گرفتن روی سفره است. آن‌ها دارای پوست نازک و سفید با گوشت لطیف، آبدار هستند. سینه‌های آن‌ها گوشتی و پر و پیمان است. این نژاد به خوبی چاق می‌شود و چربی در سینه ها، پاها، ران‌ها و حتی پشت این مرغ و خروس توزیع می‌شود. 

یکی دیگر از دلایل محبوبیت این نژاد و پرورش آن در فرانسه این است که نسبت کله پاچه به گوشت جوجه‌های لافلش کم است. کسانی که به دنبال مرغ خانگی هستند، این نژاد اصلا مناسب پرورش به عنوان حیوان خانگی نیست. آن‌ها تمایل به پرواز دارند و اغلب ترجیح می‌دهند از انسان دوری کنند. آن‌ها حبس را تحمل می‌کنند، اما ترجیح می‌دهند که در محدوده آزاد قرار بگیرند.

خروس لافلِش؛ خروس فرانسوی معروف به «شیطان‌چهره» که از بچه‌هایش متنفر است

 اگر آن‌ها در اسارت نگهداری شوند، باید فضای زیادی برای پرسه زدن و کاوش داشته باشند تا از خستگی آن‌ها جلوگیری شود. آن‌ها می‌توانند پرواز کنند، بنابراین برای جلوگیری از خروج از محوطه نگهداری باید حتما حصار بسیار بزرگی برای آن‌ها ایجاد شود. آن‌ها آب و هوای گرم را ترجیح می‌دهند و معمولاً در سرما عملکرد خوبی ندارند. آن‌ها تهاجمی نیستند و تا زمانی که خروس دیگری وجود نداشته باشد، می‌توانند با سایر نژاد‌های مشابه به خوبی رفتار کنند.

خروس لافلِش؛ خروس فرانسوی معروف به «شیطان‌چهره» که از بچه‌هایش متنفر است

برچسب ها :
مرغ خروس
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان