کد خبر: ۱۴۳۶
13 تير 1403
12:26

تخم شیطان؛ این مرغ ترسناک آسیایی تخم سیاه می‌گذارد؟!

تخم شیطان؛ این مرغ ترسناک آسیایی تخم سیاه می‌گذارد؟!
کاربرانی که این تصاویر را منتشر کرده‌اند می‌گویند این مرغ‌ها نه تنها رنگ خودشان سیاه است، بلکه تخم‌هایشان هم سیاه‌رنگ است.

راز بقا: کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویری را از تخم‌های سیاه یک نوع مرغ اندونزیایی که به نام «مرغ آیام سمانی» مشهور است، منتشر کرده‌اند.

به گزارش راز بقا؛ کاربرانی که این تصاویر را منتشر کرده‌اند می‌گویند این مرغ‌ها نه تنها رنگ خودشان سیاه است، بلکه تخم‌هایشان هم سیاه‌رنگ است.

با این حال اگرچه این گونه از پرندگان سیاه رنگ هستند، اما تخم‌هایی که می‌گذارند شبیه تخم‌های دیگر است و سیاه نیست.

تخم شیطان؛ این مرغ ترسناک آسیایی تخم سیاه می‌گذارد؟!

رئیس اداره مرکزی باغ وحش‌ها در مصر، می‌گوید: «تخم مرغ سیاه فقط در رسانه‌های اجتماعی یافت می‌شود. مرغ‌ها از هر نوعی که باشند، تخم سیاه نمی‌گذارند.»

تخم شیطان؛ این مرغ ترسناک آسیایی تخم سیاه می‌گذارد؟!

وی می‌گوید مرغ سیاه اندونزیایی معروف به ایام سیمانی یکی از انواع مرغ نسبتاً جدید است که از استان جاوه مرکزی اندونزی نشات گرفته و به همین دلیل به مرغ اندونزیایی معروف شده است.

او توضیح می‌دهد این مرغ به رنگ سیاه تیره‌اش معروف است و «از پر و منقار تا چشم، پوست، گوشت، استخوان و حتی اندام‌های داخلی‌اش سیاه‌رنگند.»

با این حال، او تاکید می‌کند که تخم‌هایش مانند سایر مرغ‌ها عادی هستند و «به رنگ خامه‌ای» نزدیک‌ترند. او در پایان می‌گوید: شما هیچ تفاوتی بین تخم‌های این مرغ و تخم مرغ معمولی احساس نخواهید کرد.

تخم شیطان؛ این مرغ ترسناک آسیایی تخم سیاه می‌گذارد؟!

«آیام سمانی»؛ عجیب‌ترین مرغ و خروس دنیا که نماد اندونزی است

یک نژاد کمیاب و عجیب و غریب مرغ و خروس در جهان وجود دارد که همه علاقه‌مندان و پرورش‌دهندگان طیور در سراسر جهان را شیفته خود کرده است؛ آیام سمانی (Ayam Cemani). این پرنده‌ها به دلیل ظاهر چشمگیر و تاریخ جذاب‌شان به عنوان نژادی که مانند هیچ نژاد دیگری نیست، متمایز می‌شوند.

به دلیل شگفتی‌های‌شان برخی از شیفتگان، به این حیوان به خصوص به جنس نرشان یعنی خروس‌ها (به دلیل تاج بلند و جذاب)، می‌گویند: «لامبورگینی».

به گزارش راز بقا، جوجه‌های «آیام سمانی»، بومی اندونزی، به ویژه جزیره جاوه هستند. آن‌ها به خاطر پرها، پوست و حتی اندام‌های داخلی سیاه خود مشهورند.

تخم شیطان؛ این مرغ ترسناک آسیایی تخم سیاه می‌گذارد؟!

چرا آیام سمانی سیاه است؟

این رنگ سیاه متمایز ناشی از یک بیماری ژنتیکی به نام «فیبروملانوزیس» است که منجر به افزایش رنگدانه ملانین می‌شود.

شدت رنگ سیاه آن‌ها به قدری عمیق است که باعث شده این مرغ و خروس‌ها با اسم‌های مختلفی نامیده و توصیف شوند؛ از جمله «جت سیاه» یا «سیاه مانند شب» و....

تاریخچه مرغ سیاه چیست؟

به گزارش راز بقا؛ افسانه‌ها پیرامون ایام سمانی فراتر از ظاهر آن است. این جوجه‌ها دارای اهمیت تاریخی غنی در فرهنگ اندونزی هستند. زمانی آن‌ها را مقدس می‌دانستند و اعتقاد بر این بود که این خروس‌ها دارای قدرت‌های عرفانی‌اند.

تخم شیطان؛ این مرغ ترسناک آسیایی تخم سیاه می‌گذارد؟!

در زمان‌های قدیم جوجه‌های آیام سمانی توسط اشراف جاوه نگهداری می‌شد و در آیین‌ها و مراسم مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت. باور عمومی این بود که این حیوانات خوش‌شانسی می‌آورند و اغلب با اعتقادات معنوی و عرفانی مرتبط بودند.

طبق افسانه‌های محلی، آیام سمانی اولین‌بار توسط خانواده سلطنتی جاوه در زمان امپراتوری ماجاپاهیت (Majapahit) کشف شد که از قرن سیزدهم تا قرن شانزدهم بر جاوه حکومت می‌کردند.

گفته می‌شود که خانواده سلطنتی، اسیر ظاهر سیاه منحصر به فرد این نژاد شده بودند و معتقد بودند که این نژاد دارای خواص جادویی است. در نتیجه ایام سمانی به نماد قدرت، ثروت و اعتبار در میان اشراف تبدیل شد.

تخم شیطان؛ این مرغ ترسناک آسیایی تخم سیاه می‌گذارد؟!

آیام سمانی علاوه بر ارتباط با سلطنت، در مراسم و آیین‌های سنتی نیز نقش به‌سزایی داشت. این جوجه‌ها اغلب به عنوان قربانی در مراسم‌های مهمی مثل عروسی ها، مراسم خاکسپاری و مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اعتقاد بر این بود که رنگ سیاه آیام سمانی نمایانگر قلمرو معنوی است و به پُرکردن شکاف بین دنیای فیزیکی و معنوی کمک می‌کند.

اهمیت فرهنگی آیام سمانی فراتر از استفاده از آن در مراسم است. این جوجه‌ها در میان مردم جاوه نیز به عنوان نماد به شمار می‌روند.داشتن مرغ و خروس‌های این نژاد، نشانه‌ای از ثروت و موقعیت اجتماعی است، چراکه آن‌ها نسبتاً کمیاب و بسیار مورد توجه هستند.

تخم شیطان؛ این مرغ ترسناک آسیایی تخم سیاه می‌گذارد؟!

آیام سمانی علی‌‎رغم اهمیت تاریخی و فرهنگی‌اش در گذشته با چالش‌هایی نیز مواجه بود که موجودیتش را تهدید می‌کرد. در طول دوره استعمار اندونزی توسط هلندی‌ها، این نژاد به دلیل معرفی نژاد‌های مرغ خارجی و کاهش شیوه‌های کشاورزی سنتی تقریباً از بین رفت.

با این حال، به لطف تلاش‌های پرورش‌دهندگان متعهد و حافظان محیط زیست، آیام سمانی در سال‌های اخیر تجدید حیات را تجربه کرده است.

تخم شیطان؛ این مرغ ترسناک آسیایی تخم سیاه می‌گذارد؟!

نه تنها در اندونزی بلکه در کشور‌های دیگری که علاقه‌مندان و کلکسیونر‌های مرغ از نادر بودن و ویژگی‌های متمایز آن قدردانی می‌کنند، محبوبیت پیدا کرده است. اهمیت تاریخی و ارتباطات فرهنگی این نژاد آن را به موضوعی جذاب برای مطالعه و تحسین تبدیل کرده است.

امروزه نیز مرغ و خروس‌های آیام سمانی همچنان در اندونزی مورد توجه قرار می‌گیرند و در سراسر جهان محبوبیت پیدا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: «آیام سمانی»؛ عجیب‌ترین خروس دنیا که نماد اندونزی است و حتی گوشتش نیز سیاه است!

برچسب ها :
مرغ
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان