کد خبر: ۳۱۹۴
12 اسفند 1403
07:01

قهرمانان گمنام جاده چالوس؛ چه کسانی زیباترین، سخت‌ترین و پیچیده‌ترین جاده ایران را ساختند؟

قهرمانان گمنام جاده چالوس؛ چه کسانی زیباترین، سخت‌ترین و پیچیده‌ترین جاده ایران را ساختند؟
جاده چالوس یکی از زیباترین و مهم‌ترین جاده‌های ایران است، اما کمتر کسی از کارگران گمنامی که ۹۰ سال پیش با زحمت فراوان آن را ساختند خبر دارد. این مقاله از راز بقا داستان زندگی، تلاش و سختی‌هایی را که این افراد برای ساخت یکی از شگفت‌انگیزترین جاده‌های کشور متحمل شدند، روایت می‌کند.

راز بقا: جاده چالوس، یکی از زیباترین و مهم‌ترین جاده‌های ایران، یادگاری از دورانی است که کشور در مسیر نوسازی و توسعه قرار داشت. این جاده که در دوران رضا شاه پهلوی ساخته شد، نه‌تنها یک شاهکار مهندسی محسوب می‌شود، بلکه نمادی از تلاش و فداکاری هزاران کارگر و مهندسی است که در شرایطی سخت و طاقت‌فرسا، این مسیر را در دل کوه‌های البرز تراشیدند. این مقاله از راز بقا به بررسی تلاش‌های این قهرمانان گمنام و شرایط ساخت جاده چالوس می‌پردازد.

قهرمانان گمنام جاده چالوس؛ کارگرانی که تاریخ را ساختند

تاریخچه ساخت جاده چالوس

به گزارش راز بقا، در دهه ۱۳۱۰ شمسی، ایران به دنبال توسعه زیرساخت‌های خود بود. با توجه به اهمیت ارتباط بین تهران و شمال کشور، ساخت جاده‌ای که این دو منطقه را به هم متصل کند، در دستور کار دولت قرار گرفت. به گزارش راز بقا پروژه ساخت جاده چالوس به طور رسمی در سال ۱۳۱۲ آغاز شد و در سال ۱۳۱۸ به بهره‌برداری رسید. به گزارش راز بقا این جاده، که بعد‌ها به یکی از محبوب‌ترین و پرترددترین جاده‌های ایران تبدیل شد، مسیری پرچالش و پرخطر بود که نیاز به تلاش بی‌وقفه هزاران نفر داشت.

نیروی کار؛ قهرمانان بی‌نام

بخش عمده نیروی کار این پروژه را کارگران ساده، روستاییان و زندانیان تشکیل می‌دادند. به گزارش راز بقا بسیاری از این افراد بدون هیچ شناختی از اصول مهندسی، تنها با تیشه، کلنگ و دست‌های پینه‌بسته خود، مسیر را در دل صخره‌ها و کوه‌های البرز باز کردند. به گزارش راز بقا تجهیزات مکانیکی در آن زمان محدود بود و بسیاری از مراحل ساخت با نیروی انسانی انجام شد.

قهرمانان گمنام جاده چالوس؛ کارگرانی که تاریخ را ساختند

شرایط کار:

کارگران در شرایط جوی سخت، از گرمای تابستان گرفته تا سرمای طاقت‌فرسای زمستان، بدون تجهیزات ایمنی مشغول به کار بودند.

بسیاری از آنها جان خود را بر اثر سقوط از ارتفاع، ریزش کوه، بیماری یا گرسنگی از دست دادند.

حقوق اندک و شرایط نامناسب زندگی، مشکلات بزرگی برای این کارگران ایجاد کرده بود.

تصویری قدیمی از جاده چالوس

نقش مهندسان و متخصصان ایرانی

علاوه بر کارگران، گروهی از مهندسان ایرانی نیز در طراحی و اجرای این پروژه نقش داشتند. به گزارش راز بقا برخلاف پروژه‌های عمرانی پیشین که معمولاً تحت نظارت مهندسان خارجی انجام می‌شد، در ساخت جاده چالوس بیشتر از دانش و تجربه متخصصان داخلی استفاده شد. این امر باعث شد تا ایران در مسیر خودکفایی مهندسی قرار گیرد.

برای مطالعه بیش‌تر بخوانید:

راز تخریب قلعه نهاوند؛ ناصرالدین شاه قاجار در جستجوی بزرگترین گنج تاریخ بود؟!

راز روستای میوند افغانستان؛ لُر‌های بختیاری چگونه تنها روستای لُرنشین افغانستان را ساختند و آنجا ماندند؟

کشف شگفت‌انگیز قالیچه پرنده در ایران باستان؛ ایرانیان باستان چطور می‌جنگیدند؟

قهرمانان گمنام جاده چالوس؛ کارگرانی که تاریخ را ساختند

چالش‌های مهندسی و جغرافیایی

جاده چالوس از میان مناطق کوهستانی عبور می‌کند و در مسیر خود با رودخانه‌ها، دره‌ها و صخره‌های عظیم روبه‌رو است. به گزارش راز بقا مهندسان و کارگران با روش‌های سنتی و حداقل امکانات، تونل‌ها را حفر کردند، پل‌ها را ساختند و مسیر‌های پرپیچ‌وخم را هموار کردند. از جمله مهم‌ترین بخش‌های این پروژه می‌توان به ساخت تونل کندوان اشاره کرد که یکی از پیچیده‌ترین مراحل این پروژه بود.

تصویری قدیمی از جاده چالوس

امروزه جاده چالوس یکی از مهم‌ترین محور‌های مواصلاتی کشور است که هر ساله میزبان میلیون‌ها مسافر است. اما کمتر کسی از جان‌فشانی‌های کارگرانی که این شاهکار را ساختند، خبر دارد. بسیاری از آنها در سکوت و بی‌نامی جان خود را فدا کردند، اما میراث آنها همچنان پا برجا است.

کارگرانی که ۹۰ سال پیش جاده چالوس را ساختند، جزو گمنام‌ترین قهرمانان تاریخ ایران هستند. آنها با دست‌های خالی، اما اراده‌ای استوار، یکی از مهم‌ترین شاهراه‌های کشور را ساختند و نام خود را در تاریخ مهندسی ایران حک کردند. به گزارش راز بقا هر بار که از این مسیر عبور می‌کنیم، باید به یاد داشته باشیم که این جاده نه فقط یک راه ارتباطی، بلکه یادگاری از خون، عرق و تلاش مردمانی است که نامشان در تاریخ ثبت نشد، اما اثرشان جاودانه باقی ماند.

برچسب ها :
تاریخ ایران
خواندنی‌ها
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ایمان چراغی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۱
0
0
عالیه
مشهود حمزه لو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۲
0
0
درود پدر من محمد حمزه لو چند سال تو جاده چالوس کارکرده من بچه زنجان هستم بابای من با هلتیی بادی کارمیکرده روز ۱۲ ریال دست مزد می‌گرفته من خودم از ساله ۵۵ در کرج هستم ساله ۶۰ بابایم اومده بود کرج رفتیم جاده چالوس انجایی که کارمیکرده به ما نشان داد یک میله اهنی زده بود نزدیک به ۱۰۰متر یا بیشتر.. از جاده بالاتر میگفه طناب به کمرم می بستم و یک طرفه طناب را به این میله ازبالا پرت نشم پایین کار میکردم یادت بخیر پدر
فقیران ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹
0
0
رضا شا حداقل اگه خشن بوده اگه بیرحم بوده خدمت کرده اما شاهان قاجار فقط بیرحم بودن و حرمسرا داشتن
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۰
0
0
دیگران کاشتندوماخوردیم ما میخوریمو میخوریمو هرچیهم بمونه از بین می بریم خدا وکیلی این درسته
مهدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۶
0
0
روحشان شاد این عزیزان بااین وسیله های ابتدایی ۵ساله تونل کندوان را بازکردن اما باوسائل پیشرفته ومدرن وهزینه زیاد۶سال زمان برد هین تونل را فقط گشادکند!!
ناشناس
|
Brazil
|
۱۷ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۷
0
0
پدر من هم در اینجا مدتهای طولانی کار کرده بود تعریف می کرد خیلی ها جون خودشون ازدست دادند احل زنجان بود و بیشتر کارگرها هشترودی بودند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۶
0
0
واقعا دست مریزاد با دست خالی با بیل کلنگ چه کارها که نمی کردند حالا چی این همه تجهیزات وتکنولوژی یه پل وجا ده نمی تونند درست کنند حالا ادعاشون گوش فلک را کر میکنه وضعیت ایران از افغانستان هم بدتره ولی قبول نمی کنند تو توهم هستند
علم و کیهان