کد خبر: ۱۱۸۲
07 خرداد 1403
14:21

کشف ناگهانی محققان؛ قدیمی‌ترین جد عقرب و عنکبوت پیدا شد

کشف ناگهانی محققان؛ قدیمی‌ترین جد عقرب و عنکبوت پیدا شد
حیوان کوچکی که نزدیک به نیم میلیارد سال پیش در دریا‌ها شنا کرده، اکنون به عنوان ابرجد عنکبوت، عقرب و خرچنگ نعل اسبی شناخته شده است.

راز بقا: حیوان کوچکی که نزدیک به نیم میلیارد سال پیش در دریا‌های روی زمین شنا کرده، اکنون به عنوان ابرجد عنکبوت، عقرب و خرچنگ نعل اسبی شناخته شده است.

به گزارش راز بقا، این حیوان کوچک «Setapedites abundantis» نام دارد، یک موجود بسیار کوچک به طول حدود ۵ میلی متر، و در اقیانوسی رشد می‌کرد که زمانی مراکش کنونی را در حدود ۴۷۸ میلیون سال پیش را پوشانده بود.

اکنون، با تجزیه و تحلیل فسیل‌های این موجود کوچک بعد از ۲۰ سال پس از کشف اولیه، دیرینه‌شناسان متوجه شده‌اند که این فسیل متعلق به بندپایان شاخه «شلی سراتا» (Euchelicerata) هست. 

«لورنزو لوستری» دیرینه‌شناس دانشگاه لوزان سوئیس می‌گوید: «در ابتدا، ما فقط قصد داشتیم این فسیل را توصیف و نام‌گذاری کنیم و مطلقاً نمی‌دانستیم که این فسیل اسرار زیادی دارد. بنابراین، پس از مشاهدات و تجزیه و تحلیل دقیق متوجه شدیم که این جانور ریز شکاف مهمی را در درخت تکاملی زندگی پر کرده است و این شگفت‌انگیز بود.»

کشف ناگهانی محققان؛ قدیمی‌ترین جد عقرب و عنکبوت پیدا شد

بندپایان گروه بسیار متنوع و فراوانی از بی مهرگان هستند که حشرات، صدفان، سخت‌پوستان و عنکبوتیان را پوشش می‌دهند که با هم حدود ۷۵ درصد از حیات جانوری جهان را تشکیل می‌دهند. در این گروه، زیر گروه‌هایی نیز وجود دارد. «شلی سرات‌ها» بندپایانی هستند که دارای «شلی سرا» هستند؛ یعنی اجزای دهانی به شکل دندان نیش یا انبر، که برای گرفتن و مسموم کردن طعمه استفاده می‌شود.

این گروه شامل عنکبوت ها، عقرب ها، خرچنگ‌های نعل اسبی، کنه‌ها و همچنین چندین گروه منقرض شده مانند عقرب‌های دریایی است. اما ما دقیقاً مطمئن نیستیم که این حیوانات مختلف چه زمانی و چگونه از هم جدا شدند و به چه شکلی مسیر تکاملی متمایز خود را جدا از بقیه بندپایان آغاز کردند.

کشف ناگهانی محققان؛ قدیمی‌ترین جد عقرب و عنکبوت پیدا شد

جانور «Setapedites abundantis» اولین بار در اوایل دهه ۲۰۰۰ در سازه‌ای به نام «فزواتا شیل» (Fezouata Shale) مراکش کشف شد. در واقع، این فراوان‌ترین نوع فسیل این گونه بود، اما مطالعه و شناسایی فسیل‌ها کار زمان‌بری است و مدتی طول کشید تا محققان به آن برسند. 

لوستری و همکارانش چندین نمونه فسیل این موجود را مطالعه کردند که به خوبی در شیل نرم و ظریفی که زمانی لجن کف دریا بوده حفظ شده بود. آن‌ها ویژگی‌های تشریحی به نام زائده‌های دو شاخه‌ای را در پشت حیوان پیدا کردند. این ضمائم و موقعیت آن‌ها به محققان این امکان را داد تا با اطمینان این گونه را به عنوان عضوی از خانواده «اوفاکولیدا» (Offacolidae) قرار دهند - سرده‌ای که فقط شامل یک گونه دیگر به نام «اوفاکلوس کینجی» (Offacolus kingi) است که در دوره سیلورین بین ۴۴۴ تا ۴۲۰ میلیون سال پیش می‌زیسته است. 

کشف ناگهانی محققان؛ قدیمی‌ترین جد عقرب و عنکبوت پیدا شد

«اوفا کولیدا» گونه‌ای از «شلی سرات‌ها» هستند، بدین معنا که Setapedites abundantis اکنون نشان دهنده اولین عضو شناخته شده این شاخه خاص از درخت خانواده بندپایان است که شکاف بین بندپایان اولیه و «شلی سراتا» را پر می‌کند.

در حال حاضر، موقعیت این فسیل شناسایی شده است، گام بعدی مطالعه بیشتر آن برای درک بهتر ظهور و تکامل ویژگی‌های منحصر به فرد آن است و اینکه عنکبوت‌هایی را که امروزه می‌شناسیم و دوست داریم چگونه به وجود آمدند.

برچسب ها :
عنکبوت عقرب
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان