کد خبر: ۱۳۱۴
23 خرداد 1403
13:40

فیل‌ها نام یکدیگر را صدا می‌زنند!

فیل‌ها نام یکدیگر را صدا می‌زنند!
مایکل پاردو، سرپرست تیم تحقیق: فیل‌ها نه‌تن‌ها از صدا‌های خاصی برای صدا زدن یکدیگر استفاده می‌کنند، بلکه اسم خودشان را تشخیص می‌دهند و در برابر صدا‌هایی که به اسم فیل دیگری اشاره می‌کند، واکنشی نشان نمی‌دهند

راز بقا: نتیجه پژوهشی که در مجله Nature Ecology & Evolution منتشر شد نشان می‌دهد که فیل‌ها هم‌نوعانشان را با نام‌هایی که برایشان انتخاب کرده اند، صدا می‌زنند. 

به گزارش راز بقا به نقل از خبرگزاری فرانسه، محققان می‌گویند در حالی که دلفین و طوطی با تقلید صدا‌های هم‌نوعانشان، یکدیگر را صدا می‌زنند، فیل اولین موجود غیر انسان است که بدون تقلید، از اسامی برای صدا زدن فیل دیگر استفاده می‌کند. در این پژوهش جدید، تیمی از محققان بین‌المللی از الگوریتم هوش مصنوعی استفاده کردند تا صدازدن دو گله فیل‌های ساوانای آفریقایی در کنیا را تجزیه و تحلیل کنند. 

مایکل پاردو، سرپرست تیم تحقیق، گفت: «طبق نتایج این تحقیق، فیل‌ها نه‌تن‌ها از صدا‌های خاصی برای صدا زدن یکدیگر استفاده می‌کنند، بلکه اسم خودشان را موقع صدا زدن تشخیص و به آن واکنش نشان می‌دهند، اما در برابر صدا‌هایی که به اسم فیل دیگری اشاره می‌کند، واکنشی نشان نمی‌دهند.» بدین ترتیب فیل‌ها تنها با شنیدن اسمشان، متوجه می‌شوند که آیا خطاب قرار گرفته‌اند یا خیر؛ حتی اگر این صدا زدن، خارج از موقعیت باشد.

محققان از میان «غرش»‌های ثبت‌شده فیل‌ها در حفاظت‌گاه ملی سامبورو در کنیا و پارک ملی آمبوسلی بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۲۰۲۲، صدا‌هایی را غربال کردند. سپس به کمک الگوریتم یادگیری ماشینی، ۴۶۹ صدا زدن مجزا را شناسایی کردند که ۱۰۱ مورد از آن‌ها برای خطاب کردن فیل‌ها و ۱۱۷ مورد آن‌ها برای دریافت صدا‌ها بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیل‌ها طیف وسیعی از صدا‌ها را تولید می‌کنند؛ از صدا‌های بلند شیپوری گرفته تا غرش‌ها و صدا‌های بسیار پایین که گوش انسان قابلیت شنیدنش را ندارد. البته فیل‌ها، همیشه از نام‌ها برای صدا زدن یکدیگر استفاده نمی‌کنند، آن‌ها معمولا این کار را در فاصله‌های زیاد و همچنین زمانی که فیل‌ها بزرگسال فیل‌های جوان را خطاب می‌کنند، انجام می‌دهد. 

طبق نتایج این پژوهش که در مجله «سیر تکامل و بوم‌شناسی طبیعت» (Nature Ecology & Evolution) منتشر شد، رایج‌ترین نوع صدا زدن فیل‌ها با «صدای کاملا هماهنگ با فرکانس پایین» انجام می‌شود. 

زمانی که محققان صدای ضبط‌شده اعضای خانواده یا دوستان فیل‌ها را که اسمشان را صدا می‌زدند، پخش کردند، واکنش فیل‌هایی که صدا‌های پخش‌شده را می‌شنیدند، «مثبت» و «پرانرژی» بود. اما همین فیل‌ها زمانی که اسم فیل دیگری غیر از خودشان را می‌شنیدند، اشتیاق چندانی نشان نمی‌دادند. 

این تحقیق نشان داد که فیل‌ها و انسان‌ها دو موجودی‌اند که برای صدا زدن و ارتباط با هم، به جای اینکه صدای طرف مقابل را تقلید کنند، از اسامی «اختیاری» و انتخابی استفاده می‌کنند. جورج ویتمیر، نویسنده ارشد این پژوهش، می‌گوید که این نشان‌دهنده توانایی تفکر انتزاعی در فیل‌ها است.

برچسب ها :
فیل
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان