کد خبر: ۱۵۱
07 اسفند 1402
22:00

۱۰ نکته جالب درباره فیل‌ها که شما را شگفت‌زده می‌کند؛ از عزاداری طولانی تا مادرسالاری!

۱۰ نکته جالب درباره فیل‌ها که شما را شگفت‌زده می‌کند؛ از عزاداری طولانی تا مادرسالاری!
بسیاری از مردم فقط میدانند که فیل‌ها بزرگترین پستانداران خشکی هستند اما حقایق جالب دیگری در مورد آنها وجود دارد که احتمالا بسیاری از شگفت‌زده می‌کند.

راز بقا: اکثر مردم می‌دانند که فیل‌ها بزرگترین پستانداران خشکی هستند، اما غیر از این چه حقایق و فکت‌های دیگری در مورد فیل‌ها می‌دانید؟

به گزارش راز بقا، این غول‌های مهربان، هم نوع آفریقایی و هم آسیایی، قرن‌ها مردم را مجذوب خود کرده‌اند. از هوش آن‌ها گرفته تا بدن منحصر به فرد آنها، چیز‌های زیادی در مورد فیل‌ها وجود دارد! در اینجا قصد داریم حقایق جالب و سرگرم‌کننده‌ای درباره فیل‌ها را به شما معرفی کنیم. 

یک. فیل‌ها بسیار باهوشند؛ خودشان را در آینه می‌شناسند!

یکی از شناخته شده‌ترین حقایق در مورد فیل‌ها این است که آن‌ها باهوش هستند، مغزی با وزن ۴ تا ۶ کیلوگرم. آن‌ها حتی می‌توانند در آینه نگاه کنند و خود را بشناسند - کاری که فقط انسان ها، دلفین‌ها و میمون‌ها می‌توانند انجام دهند. این نشان دهنده خودآگاهی است که تعداد کمی از حیوانات از آن برخوردارند.

دو. فیل‌ها از طریق ارتعاشات صحبت می‌کنند

فیل‌ها می‌توانند از طریق صدای شیپورمانندشان، لمس کردن، زبان بدن و بو‌ها ارتباط برقرار کنند. با این حال، آن‌ها همچنین از طریق صدا‌های با فرکانس بسیار پایین که انسان به سختی قادر به شنیدن آنهاست، پیام‌های مسافتی طولانی ارسال می‌کنند. این صدا‌ها صدا‌های فروصوتی در هوا و ارتعاشات لرزه‌ای در زمین ایجاد می‌کنند که سایر فیل‌ها از طریق استخوان‌ها و پا‌های خود آن‌ها را احساس می‌کنند. این پیام‌ها می‌توانند تا ۲ مایل دورتر نیز بروند. 

سه. سه گونه فیل وجود دارد

ما اغلب در مورد فیل‌های آفریقایی و آسیایی می‌شنویم، اما آیا می‌دانستید که در واقع سه گونه وجود دارد؟ فیل‌های جنگلی آفریقایی، فیل‌های ساوانای آفریقایی و فیل‌های آسیایی سه گونه شناخته شده از انواع فیل هستند. هر سه گونه از نظر ژنتیکی متفاوت هستند، فیل‌های ساوانای آفریقایی بزرگ‌ترین و فیل‌های جنگلی آفریقا و فیل‌های آسیایی کوچک‌تر و از نظر اندازه به هم شبیه‌تر هستند. فیل‌های جنگلی آفریقایی عاج‌های راست‌تر و گوش‌های گردتری نسبت به فیل‌های ساوانا دارند و در جنگل‌های استوایی کنگو آفریقا زندگی می‌کنند.

چهار. فیل‌ها می‌توانند ۱۸ ساعت در روز غذا بخورند

فیل‌ها، چه آسیایی و چه آفریقایی، دائماً در حال غذا خوردن هستند، زیرا روزانه به ۱۵۰ کیلوگرم غذا نیاز دارند. این امر مستلزم آن است که آن‌ها بخش زیادی از روز را در حال خوردن سپری کنند؛ حداقل تا ۷۵ درصد آن. اما جالب‌تر اینکه آن‌ها فقط حدود ۴۴ درصد از چیزی را که می‌خورند هضم می‌کنند، به همین دلیل است که باید زیاد بخورند. این همچنین به این معنی است که آن‌ها به یک زمین و ناحیه بزرگ و وسیعی برای پرسه زدن و تغذیه نیاز دارند.

پنج. فیل‌ها مادرسالار هستند

برای فیل‌های آسیایی و آفریقایی، گله‌ها توسط مادر بزرگ هدایت می‌شوند. مادر بزرگ معمولاً مسن‌ترین و بزرگ‌ترین فیل مؤنث در میان گله است. او یک گله چند نسلی از ماده‌ها را رهبری می‌کند. در همین حال، فیل‌های نر اغلب به تنهایی پرسه می‌زنند یا گله‌های مجردی را تشکیل می‌دهند. این نر‌ها ممکن است گاهی از گله‌های ماده پیروی کنند، اما معمولاً با افزایش سن زمان بیشتری را تنها می‌گذرانند.

شش. مادران مسن‌تر منجر به بقای بهتر می‌شوند

بیش از چهار دهه تحقیق درباره فیل‌ها نشان داده که مادر چقدر برای یک گله فیل اهمیت دارد. محققان دریافته‌اند گله‌هایی با مادران مسن‌تر دارای مزیت بقای بیشتری هستند، زیرا این مادر‌ها تصمیمات بهتری می‌گیرند که نیاز‌های کل گروه را متعادل می‌کند. در طول دوران خشکسالی، مادران مسن‌تر در نواحی بزرگ‌تری سفر می‌کنند - ظاهراً به این دلیل که مادر گله می‌تواند به خاطر بیاورد که کجا می‌تواند غذا و منابع آب کمیاب‌تر پیدا کند. مادر‌های مسن‌تر نیز بهتر می‌دانند که باید از کدام گروه‌های خانواده فیل‌های غریبه دوری کنند - احتمالاً به این دلیل که می‌توانند صدا‌های مختلف خانواده فیل‌هایی را که در طول زندگی خود با آن‌ها مواجه شده‌اند به خاطر بسپارند.

هفت. فیل‌ها شخصیت‌های مختلفی دارند

فیل‌ها ویژگی‌های مختلفی دارند که شخصیت آن‌ها را می‌سازد. محققان چهار بعد شخصیتی را شناسایی کرده اند که از ۲۶ تیپ شخصیتی مختلف تشکیل شده است. این ابعاد شامل بازیگوشی، ملایمت، رهبری و ثبات است.

هشت. همه فیل‌ها عاج قابل مشاهده ندارند

عاج فیل در واقع فقط دندان‌های پیشین بالایی بزرگ شده هستند. آن‌ها در حدود ۲ سالگی ظاهر می‌شوند و در طول زندگی فیل به رشد خود ادامه می‌دهند. فیل‌های نر و ماده آفریقایی عاج‌هایی دارند که قابل مشاهده است. در همین حال، فقط برخی از فیل‌های نر آسیایی عاج‌های بزرگ و متمایز دارند. بیشتر فیل‌های آسیایی، نر یا ماده، عاج‌های کوچکی دارند که به آن‌ها «توش» یا دندان نیش گفته می‌شود. این عاج‌ها فقط حدود یک اینچ بیشتر از خط لب رشد می‌کنند.

نه. فیل‌ها چپ یا راست عاج هستند

مانند انسان‌های چپ یا راست دست، فیل‌ها نیز می‌توانند از عاج چپ یا راست خود بیشتر استفاده کنند. معمولاً می‌توان تشخیص داد که فیل‌ها کدام یک را ترجیح می‌دهند، زیرا یکی از عاج‌ها کوچکتر و با ساییدگی و پارگی بیشتری نسبت به دیگری است. عاج آن‌ها بسیار مهم است، زیرا از آن‌ها برای جمع آوری غذا، جابجایی و بلند کردن اجسام، کندن پوست درختان، حفر چاله در هنگام خشکسالی و دفاع از خود استفاده می‌کنند.

ده. فیل‌ها نشانه‌هایی از غم و اندوه را بروز می‌دهند

خانواده‌های فیل نشانه‌هایی از غم و اندوه برای عزیزان از دست رفته را نشان می‌دهند. آن‌ها گاهی اوقات سال‌ها بعد از استخوان‌های یکی از اعضای خانواده متوفی بازدید می‌کنند و دیده شده که استخوان‌ها را با تنه‌هایشان لمس می‌کنند. برخی از فیل‌ها نیز معروفند به اینکه تا یک هفته اطراف بدن عزیزان درگذشته خود می‌مانند.

برچسب ها :
فیل حیات وحش
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان