کد خبر: ۱۴۲۳
12 تير 1403
11:44

محصولات الاغ ایرانی گران‌تر از طلا؛ پنیر ۶۰ میلیونی این الاغ صبحانه ثروتمندان تهرانی است!

محصولات الاغ ایرانی گران‌تر از طلا؛ پنیر ۶۰ میلیونی این الاغ صبحانه ثروتمندان تهرانی است!
تولید پنیر الاغ فرآیند بسیار پیچیده‌ای دارد و یک کیلو پنیر الاغ از ۳۵ کیلو شیر الاغ به دست می‌آید و دست کم برای تولید پنیر حداقل سه ماه زمان لازم است.

راز بقا: همان طور که مشهور است محصولات الاغ ارزش بالایی دارند چرا که آن‌ها بیشتر از آنکه خوراکی باشند بیشتر خاصیت درمانی دارند. اما یکی دوتا از محصولات الاغ ارزش خیلی بالایی دارند و به همین دلیل در شرایط کنونی بسیاری از دامداران به فکر راه‌اندازی مزرعه پرورش الاغ هستند.

به گزارش راز بقا، محصولات زیادی از پرورش الاغ تولید می‌شود که دوتا از آن‌ها قیمت‌های نجومی دارند. این دو محصول یکی شامل روغن الاغ است و دیگری شامل پنیر الاغ. هر چند که شیر الاغ نیز در مقایسه با شیر ساییر دام‌ها مانند بز و گوسفند قیمت نجومی‌تری دارد. 

شیر و پنیر الاغ؛ صبحانه لاکچری پولدار‌ها

مزرعه مشهوری در اطراف تهران وجود دارد که به مزرعه پرورش الاغ «شهرکن» مشهور است. حدود چهار سال پیش بود که این مزرعه پرورش الاغ شهرت پیدا کرد آن هم به خاطر یک نوع محصول که ارزش نجومی دارد و تنها بر سر سفره صبحانه ثروتمندان و پولدار‌ها می‌نشیند. 

پنیر الاغ ۶۰ میلیون تومانی در تهران که صبحانه ثروتمندان ایرانی است

«احمدرضا شهرکن» مالک مزرعه پرورش الاغ «شهرکن» که اکنون ۲۲ یا ۲۳ سال دارد با ارائه محصولی به نام «پنیر الاغ» و قیمت نجومی آن، بر سر زبان‌ها افتاد. تولید پنیر الاغ فرآیند بسیار پیچیده‌ای دارد و یک کیلو پنیر الاغ از ۳۵ کیلو شیر الاغ به دست می‌آید. به همین دلیل تولید انبوه این محصول فرآیندی دشوار و پیچیده است. خود «شهرکن» قبلا اعلام کرده که تولید پنیر از شیر الاغ یک فرآیند پیچیده است و دست کم برای تولید یک کیلو پنیر حدود ۳ ماه زمان و ۳۵ کیلو شیر الاغ لازم است. 

برای مطالعه بیشتر بخوانید:

«خر کاتالان»؛ یک خرِ نیم تنی و به شدت سیاسی که بهترین نژاد خر در جهان است!

«الاغ بالکان»؛ الاغی با گران‌ترین پنیر دنیا که «نواک جوکوویچ» مشتری پروپاقرص آن است

قیمت این پنیر قطعا به گونه‌ای است که فقط ثروتمندانی که غذا‌های لاکچری می‌خورند می‌توانند آن را خریداری کنند. در واقع قیمت هر کیلو پنیر این الاغ در حال حاضر ۱۰۰۰ دلار است که معادل ریالی آن برابر حدود ۶۰ میلیون تومان است. به تعبیری هر کیلو پنیر الاغ اکنون ۶۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد. 

پنیر الاغ ۶۰ میلیون تومانی در تهران که صبحانه ثروتمندان ایرانی است

شیر الاغ نیز از جمله محصولات الاغ است که قیمت بسیار بالایی دارد. در پلتفرم‌های خرید و فروش گا‌ها شیر و روغن الاغ با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسد. به عنوان مثال در یک مورد یک فروشنده در پلتفرم مشهور خرید و فروش کالا شیر و روغن الاغ خود را با قیمت ۴ میلیون تومان به فروش می‌رساند و از طرف دیثگر یک فرذوشنده دیگر شیر الاغ را با قیمت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌فروشد. 

پنیر الاغ ۶۰ میلیون تومانی در تهران که صبحانه ثروتمندان ایرانی است

روغن خوراکی الاغ؛ گران‌ترین روغن دنیا

اما پنیر الاغ تنها محصولی نیست که قیمت نجومی دارد بلکه تولید روغن الاغ از گوشت آن نیز با قیمت‌های نجومی به بازار عرضه می‌شود. از آنجا که گوشت الاغ در ایران مکروه است بنابراین به جای خوردن گوشت از آن برای تولید روغن استفاده می‌کنند. دو نوع روغن از گوشت الاغ تهیه می‌شود یکی روغن خوراکی و دیگری روغن مالشی. سال ۱۴۰۰ احمدرضا شهرکن که تولیدکننده روغن الاغ در مزرعه‌اش بود عنوان کرد که هر کیلو روغن الاغ خوراکی ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومن و هر کیلو روغن الاغ مالشی نیز حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. این در حالیست که قیمت روغن‌های خوراکی عادی در بازار بعد از آزادسازی قیمت‌ها در اردیبهشت ۱۴۰۰ به حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان رسید. 

پنیر الاغ ۶۰ میلیون تومانی در تهران که صبحانه ثروتمندان ایرانی است

قیمت هر دلار آمریکا در آذرماه سال ۱۴۰۰ حدود ۲۶ هزار تومان بود و هر کیلو روغن الاغ نیز به قیمت ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید. با دو برابر شدن قیمت دلار از آن زمان تاکنون این احتمال وجود دارد که هر کیلو روغن الاغ خوراکی اکنون بالای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشته باشد. این در حالیست که هر کیلو روغن الاغ در پلتفرم‌های خرید و فروش اکنون بالای ۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. 

پنیر الاغ ۶۰ میلیون تومانی در تهران که صبحانه ثروتمندان ایرانی است

پنیر ۶۰ میلیون تومانی متعلق به چه نژادی از الاغ است؟

حال ممکن است این پرسش ایجاد شود که الاغی که پنیر آن هر کیلو ۱۰۰۰ دلار به فروش می‌رسد از چه نژادی است؟ شاید عجیب باشد، اما باید گفت الاغ‌هایی که روغن‌شان هر کیلو ۴ میلیون تومان و شیرشان هر کیلو ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و پنیرشان هر کیلو ۶۰ میلیون تومان ارزش دارد هیچ نژاد خاصی ندارند و الاغ‌های بومی ایران هستند. 

پنیر الاغ ۶۰ میلیون تومانی در تهران که صبحانه ثروتمندان ایرانی است

خود آقای شهرکن که مزرعه پرورش الاغ در انجم آباد تهران دارد آذرماه سال ۱۴۰۰ در گفتگویی اعلام کرده بود الاغ‌هایی که در مزرعه شیر و پنیر و سایر محصولاتشان ارائه می‌شود بومی هستند و هیچ نژاد خاصی ندارند. اما این الاغ‌ها، خر‌هایی گلچین شده هستند که دارای سیستم بدنی مناسبی هستند و قدرت شیردهی آن‌ها بسیار بالاست. چنین الاغ‌هایی که شیردهی خوبی دارند و بتوانند روزانه ۳ کیلو شیر بدهند بالای ۶۰ میلیون تومان قیمت دارند. 

متوسط قیمت الاغ در حال حاضر بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است که البته قیمت‌های پایین‌تر و بالاتر به تناسب کیفیت الاغ نیز وجود دارند. اما خر‌های شیرده خوب عموما قیمت‌های بسیار بالایی دارند و از ۳۰ میلیون تومان نیز فراتر می‌روند.

برچسب ها :
الاغ
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان