کد خبر: ۱۴۴۵
17 تير 1403
10:57

بز پیگورا؛ بز دورگه‌ای که برای تولید پشم گران‌قیمت آن را عقیم می‌کنند!

بز پیگورا؛ بز دورگه‌ای که برای تولید پشم گران‌قیمت آن را عقیم می‌کنند!
«بز پیگورا» یک نژاد زیبا از بز اهلی است که از تلاقی بین بز پیگمی ثبت شده و بز سفید آنگورا ایجاد شده است. این بز در ایالات متحده توسعه یافت و عمدتاً برای تولید الیاف پرورش داده می‌شود.

راز بقا: «بز پیگورا» یک نژاد زیبا از بز اهلی است که از تلاقی بین بز پیگمی ثبت شده و بز سفید آنگورا ایجاد شده است. این بز در ایالات متحده توسعه یافت و عمدتاً برای تولید الیاف پرورش داده می‌شود. 

به گزارش راز بقا، بز پیگورا نتیجه یک جفت‌گیری هدفمند بود و توسط «کاترین یورگنسن» از شهر اورگان ایالت اورگان در دهه ۱۹۸۰ پرورش داده شد. «کاترین یورگنسن» می‌خواست یک بز کوچک تولید کند که بتواند الیاف خوبی برای ریسندگی دستی تولید کند.

«بز‌های پیگورا» سه نوع پشم متمایز تولید می‌کنند. آن‌ها الیاف‌های بز متشکل از «بز آنگورا» و «بز کشمیری» هستند. انجمن پرورش دهندگان پیگورا در سال ۱۹۸۷ در ایالات متحده تشکیل شد و انجمن از آن زمان به ثبت و تبلیغ بز پیگورا پرداخته است.

بز پیگورا؛ بز دورگه‌ای که برای تولید پشم بهتر باید عقیم شود

نسل اول تلاقی‌های بز پیگمی و آنگورا، پیگورا‌های واقعی در نظر گرفته نمی‌شوند چرا که آن‌ها احتمالا با سایر بز‌های پیگورا تلاقی داده شده‌اند. یا اینکه برای تولید پیگورا‌های واقعی بز‌های پیگمی خالص یا آنگورای خالص به کار گرفته شده باشند. اگر بیش از ۷۵ درصد پیگورا پیگمی تنها یا آنگورای تنها نباشند حفظ نژاد پیگورا و یکپارچگی آن‌ها امکان‌پذیر است. گاهی به بز پیگورا، بز آنگورای مینیاتوری نیز گفته می‌شود.

این نژاد به دلیل سرسختی و بازیگوشی خود به سرعت در سراسر جهان محبوبیت پیدا کرد. در کنار تولید الیاف، بز «پیگورا» نیز به عنوان حیوان خانگی محبوبیت خاصی دارد. 

برای مطالعه بیشتر بخوانید: 

بز سیاه بنگال؛ بز مردم فقیر بنگلادش که باکیفیت‌ترین گوشت جهان را دارد

بز «سیروهی»؛ بز عجیب هندی که بهترین دام برای درآمدزایی بسیار بالاست

اروندان یا «مارخور» ایرانی؛ بز اصیل ایرانی که بعد از ۲۰۰ سال دوباره دیده شد

ویژگی‌های بز پیگورا

«بز پیگورا» حیوانی با جثه کوچک است. این بز در رنگ‌های مختلفی مانند مشکی، قهوه ای، خاکستری، سفید یا ترکیبی موجود است. پیگورا شباهت‌هایی با بز‌های آنگورا دارد، اما از نظر اندازه کوچکتر است. میانگین قد یک پیگورای نر حدود ۲۳ اینچ و ارتفاع ماده‌ها حدود ۱۸ اینچ است. به طور متوسط وزن بدن یک بز پیگورای نر حدود ۳۴ تا ۴۳ کیلوگرم و میانگین وزن بدن ماده‌ها حدود ۲۹ تا ۳۴ کیلوگرم است.

بز پیگورا؛ بز دورگه‌ای که برای تولید پشم بهتر باید عقیم شود

البته وزن بدن یک بز پیگورا به این بستگی دارد که نر، ماده و یا بزغاله باشد. بیشتر بزغاله‌های پیگورا در زمان تولد حدود ۵ پوند وزن دارند و ماده‌ها در زمان بلوغ ۲۹ تا ۳۴ کیلوگرم و نر‌ها نیز ۳۴ تا ۴۳ کیلوگرم وزن داشته باشند. الیاف پیگورا اغلب توسط هنرمندان برای ریسندگی، دوک نخ‌ریسی، بافندگی، قلاب بافی، ملیله کاری و دیگر هنر‌های مربوط به الیاف استفاده می‌شود. همچنین در دوخت لباس نیز بز پیگورا به وفور استفاده می‌شود. 

بز پیگورا؛ بز دورگه‌ای که برای تولید پشم بهتر باید عقیم شود

به گزارش راز بقا؛ بز‌های پیگورا در طبیعت بسیار هوشیار، دوستانه و کنجکاو هستند. رسیدگی به آن‌ها بسیار آسان است. آن‌ها دارای طبع مطیع بز‌های آنگورا و خوش‌خلقی و بازیگوشی بز‌های پیگمی هستند. پیگورای ماده معمولاً در هر زایمان یک تا چهار فرزند به دنیا می‌آورد. اما شایع‌ترین زایمان معمولاً دوقلوزایی آنهاست. این بز‌ها به عنوان حیوان خانگی حدود ۱۲ تا ۱۵ سال عمر می‌کنند. همچنین دوره بارداری یک بز پیگورا بین ۱۴۵ تا ۱۵۰ روز طول می‌کشد. بزغاله‌های پیگورا در سن ۱۲ هفتگی از شیر گرفته می‌شوند و بین ۸ تا ۱۲ ماهگی به بلوغ کامل می‌رسند. 

کاربرد بز پیگورا

بز پیگورا عمدتا برای تولید الیاف پرورش داده می‌شود. همچنین می‌توان از آن به عنوان یک حیوان شیری استفاده کرد چرا که روزانه حدود یک لیتر شیر تولید می‌کند. امروزه بز‌های پیگورا نیز به عنوان حیوان خانگی پرورش داده می‌شوند. 

بز پیگورا؛ بز دورگه‌ای که برای تولید پشم بهتر باید عقیم شود

بز‌های پیگورا سه نوع پشم تولید می‌کنند: پشم‌های ترمه مانند که از نوع پشم بز کشمیری است، پشم‌های موهرمانند یا همان پشم بز آنقوزه یا ترکیبی از دو نوع پشم. پشم‌های ترمه مانند در نوع C طبقه‌بندی می‌شوند، پشم‌های موهر مانند در نوع A و ترکیب این دو پشم در دسته B طبقه بندی می‌شوند. پشم ترمه نوع C با پشم‌چینی برداشت می‌شود. پشم نوع A از الیافی به طول ۶ اینچ یا بیشتر تشکیل شده که به صورت حلقه‌ای است. ممکن است به صورت یک لایه باشد، اما موی محافظ ابریشمی نیز وجود دارد. این نوع پشم معمولا کمتراز ۲۸ میکرون قطر دارد. 

بز پیگورا؛ بز دورگه‌ای که برای تولید پشم بهتر باید عقیم شود

پشم نوع B حدود ۳ تا ۶ اینچ یعنی تقریبا حدود ۱۵۰ میلمیتر طول دارد و دو لایه محافظ دارد. قطر این نوع پشم کمتر از ۲۴ میکرون است. پشم نوع C بسیار ظریف است و ۱ تا ۳ اینچ طول دارد یعنی معادل ۷۶ میلیمتر. این پشم کمتر از ۱۸.۵ میکرون قطر دارد و به همین دلیل یک پشم ترمه‌مانند بسیار ظریف است. این پشم معمولا خاص بز الیافی کشمیری است. 

نکته جالب در مورد بز پیگورا این است که پیگورای عقیم معمولا الیاف باکیفیت‌تری نسبت به نر‌ها و ماده‌ها تولید می‌کند چرا آن‌ها در این شرایط مجبور نیستند انرژی خود را صرف جفت‌گیری و به دنیا آوردن بزغاله کنند. پیگورا معمولا به خاطر پشم آن پرورش داده می‌شود، اما گا‌ها در نمایشگاه الیاف و همچنین تولید شیر و به عنوان حیوان خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

بز پیگورا؛ بز دورگه‌ای که برای تولید پشم بهتر باید عقیم شود

بز‌های پیگورا یک الیاف مجلل، نرم و ظریف تولید می‌کنند که برای بافندگی دستی فوق العاده است. الیاف این بز برای تولید لباس‌های گرم که برای پوست نرم هستند و همچنین برای تولید اقلام توری ظریف مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

پیگورا‌ها معمولا در پاییز و بهار پشم‌چینی می‌شوند که البته به نوع پشم و بز عقیم شده پیگورا دارد. اگر پشم بز‌های نوع B و C چیده نشود در بهار می‌ریزد و پشم نیمه ریخته می‌تواند باعث هجوم انگل‌های خارجی به بز شود.

برچسب ها :
بز
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان