کد خبر: ۱۵۵۱
05 مرداد 1403
19:30

چرا خروس‌ها «غبغب» و تاج دارند؟

چرا خروس‌ها «غبغب» و تاج دارند؟
داشتن غبغبک یا همان دو آویزه گوشتی زیر گلوی خروس برای آن است که ماده‌ها را جذب می‌کنند، اما این همه ماجرا نیست؟

راز بقا:  داشتن غبغبک یا همان دو آویزه گوشتی زیر گلوی خروس برای آن است که ماده‌ها را جذب می‌کنند، اما این همه ماجرا نیست؟

هرچه تاج یا غبغبک خروس بزرگتر باشد توجه ماده‌ها را بیشتر به خود جلب می‌کند. اما این پوسته‌های گوشتی که از گردن خروس آویزان می‌شود همه آن چیزی نیست که مرغ‌ها واقعاً به آن اهمیت می‌دهند. درعوض خروس‌ها با داشتن تاج و غبغبک پررنگ و سالم به مرغ‌ها این پیام را منتقل می‌کنند که آنها از بدن کاملا سالمی برخوردار هستند.

کارولین اسمیت، زیست شناس رفتاری در دانشگاه مک کواری در سیدنی استرالیا می‌گوید: «همه بر این باور بودند که خروس‌ها تاج و غبغبک  دارند، چون ماده‌ها آن‌ها را دوست دارند.

مرغ‌ها همیشه تاج و غبغبک بزرگ‌تر و قرمزتر را ترجیح دهند، زیرا نشان می‌دهند که نر از سلامت خوبی برخوردار است. این در مورد تاج خروس‌ها در بالای سر او نیز صادق است، اما هیچ کس دقیقا نمی‌داند که مرغ‌ها بر پایه چه اساس یا ویژگی‌هایی یک خروس را انتخاب می‌کنند.

چرا خروس‌ها «غبغب» و تاج دارند؟

اسمیت به همراه همکارش کریس ایوانز تصمیم گرفت نگاهی دیگر به آنچه غبغبک خروس انجام می‌دهند بیاندازد. یک روز، اسمیت خروسی را تماشا کرد که تازه یک تکه غذا پیدا کرده بود.

اسمیت می‌گوید: «به‌جای خوردن آن، بار‌ها آن را برمی‌داشت و رها می‌کرد و مدام سرش را بالا و پایین می‌برد و آن را به پهلو به پهلو می‌چرخاند تا اینکه مرغی آمد و غذا را برد».

دانشمندان با این رفتار غذایی آشنا هستند، حتی داروین آن را توصیف کرد. اما اسمیت و ایوانز همچنین متوجه شدند که غبغبک آویزان از گلوی خروس به طرز وحشیانه‌ای می‌چرخند و گاهی اوقات به پهلوی سر خروس نیز کوبیده می‌شوند.

اسمیت می‌گوید: «شاید خروس‌ها به این دلیل که توجه ماده را به خود جذب کنند، این غبغبک را دارند و در واقع با تکان دادن آن و بدون آواز خواندن می‌توانند تنها با حرکت آن، توجه ماده را به سمت خود جلب کنند.

چرا خروس‌ها «غبغب» و تاج دارند؟

برای آزمایش این نظریه، محققان یک محیط مجازی ایجاد کردند که در آن یک آواتار متحرک سه بعدی از یک خروس با غبغبک‌های مختلف به ماده‌ها نشان دادند. طناب‌ها به ماده‌ها کمک می‌کنند تا به سرعت تشخیص دهند که نر در حال ارائه غذا است.

اسمیت که نتایج خود را در سال ۲۰۰۹ در ژورنال Animal Behavior منتشر کرد، گفت: «تحقیق ما نشان می‌دهد که غبغبک بزرگ‌تر، بهتر است، زیرا باعث می‌شود نر در هنگام غذا خوردن بیشتر نمایان شود». کاسه‌ها ناحیه اطراف سر را افزایش می‌دهند و هدف بزرگ‌تری می‌سازند که تشخیص آن برای مرغ آسان‌تر است.

چرا خروس‌ها «غبغب» و تاج دارند؟

بنابراین، چرا ماده‌ها نیز غبغبک کوچکتری دارند؟ اسمیت گفت هنوز دلیلی برای این مساله کشف نکرده‌ایم اما جالب اینجاست که خروس‌ها در واقع مرغ‌هایی را ترجیح می‌دهند که تاج یا غبغبک قرمزتری داشته باشند، زیرا این نشانگر سلامتی است.»

برچسب ها :
خروس
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان