کد خبر: ۱۸۸۰
05 مهر 1403
15:09

خر نورمن؛ الاغ باستانی فرانسوی که یک باربر حرفه‌ای‌ست و متخصص حمل شیر است

خر نورمن؛ الاغ باستانی فرانسوی که یک باربر حرفه‌ای‌ست و متخصص حمل شیر است
خر نورمن یک نژاد خر فرانسوی است که ریشه محکمی در سنت‌های منطقه نرماندی فرانسه دارد چرا که این خر از اوایل قرن بیستم تا دهه ۱۹۶۰ در مزارع و برای حمل شیر به کار گرفته می‌شد و به این نام مشهور شده است. برای دیدن تصاویر این خر ادامه مطلب را بخوانید.

راز بقا: الاغ نورمن (Norman Donkey)، یک نژاد خر اهلی از نرماندی، در شمال غربی فرانسه است. عمدتاً در نواحی نرماندی سفلی و نورماندی علیا امروزی یافت می‌شود و در بریتانی و «پیز دو لوآر» نیز وجود دارد. این خر مشهور کوچکترین نژاد از هفت نژاد شناخته شده خر‌های فرانسوی است.

خر نورمن؛ خر قدیمی فرانسوی که متخصص حمل شیر است

به گزارش راز بقا، این خر قبلاً به عنوان یک حیوان بارکش در کار‌های کشاورزی و به ویژه عمدتاً برای حمل شیر استفاده می‌شد. در حال حاضر بیشتر برای مالکان در اوقات فراغت و گردش‌ها استفاده می‌شود. این نژاد در سال ۱۹۹۷ توسط وزارت کشاورزی فرانسه به رسمیت شناخته شد.

منشأ این نژاد از سه دپارتمان نرماندی سفلی، کالوادوس، مانچ و اورن است. در سال ۱۹۷۰، ۸۵۰۰ الاغ از همه نژاد‌ها در آن منطقه وجود داشت. الاغ نورمن توسط وزارت کشاورزی در ۲۰ اوت ۱۹۹۷ به رسمیت شناخته شد. در سال ۱۹۹۸ در مجموع ۲۲۵ الاغ نورمن شناسایی شد.

خر نورمن؛ خر قدیمی فرانسوی که متخصص حمل شیر است

رشد سریع صنعت شیر از اواسط قرن بیستم تا دهه ۱۹۶۰ منجر به استفاده فراگیر از آن برای انتقال شیر جمع آوری شده در مزارع به کارخانه‌های تولید لبنیات مزارع شد. تصاویر سنتی فرانسوی از کمون «اپینال» با این الاغ مشخص می‌شود. تصاویر این الاغ را در حال حمل کوزه‌های شیر و گاهاً با شیر دوشی بر پشت نشان می‌دهد که ریشه نه در افسانه بلکه در زندگی روزمره مردمان آن زمان داشت.

خر نورمن؛ خر قدیمی فرانسوی که متخصص حمل شیر است

خصوصیات خر نورمن 

اندازه الاغ نورمن ۱.۱۰-۱.۲۵ متر است. پوشش این خر ممکن است در تمام سایه‌های‌ش، قهوه‌ای شکلاتی یا مشکی، با نوار پشتی تیره‌تر و نوار‌های روی شانه باشد. پا‌ها اغلب گورخری هستند. دور چشم و قسمت پایین پوزه و شکم به رنگ خاکستری مایل به سفید است.

از نظر مورفولوژی، آن‌ها کوچک، اما تنومند، قوی و سخت کوش هستند، نگاهی که در طول سال‌ها با کار‌هایی که انجام دادند به دست آمد. همچنین رنگ این نژاد خر از کهر تا شکلاتی تغییر می‌کند. 

خر نورمن؛ خر قدیمی فرانسوی که متخصص حمل شیر است

برای مطالعه بیشتر بخوانید:

خر پواتو؛ الاغ پشمالو و غول‌پیکر فرانسوی که ۵۰۰ کیلو وزن دارد و کمیاب‌ترین خر جهان است

خر میراندا؛ الاغ پرتغالی معروف به «ماشین فقرا» که اروپا برای آن یارانه می‌دهد

کاربرد خر نورمن

«خر نورمن» مانند الاغ کوتنتین، در قرن نوزدهم به عنوان یک حیوان بارکش برای حمل و نقل محصولات باغی، یا بردن یونجه برای دام در مرتع یا برای حمل شیر گردان در زمانی که گاو‌ها را با دست در مزرعه می‌دوشیدند، استفاده می‌شد. غالباً یک شیردوش نیز همراه با این شیر‌ها این ور و آن ور می‌رفتند. همچنین گاهی اوقات برای کشیدن یک حلقه چرخدار بزرگ، یک گودین زین می‌شد. امروزه این خر البته به عنوان یک حیوان بارکش برای پیاده روی یا پیاده روی استفاده شود. 

خر نورمن؛ خر قدیمی فرانسوی که متخصص حمل شیر است

امروزه، توانایی‌های خاص این نژاد در تمام کاربرد‌های کنونی و امروزین مورد قدردانی قرار گرفته است. برای همه مشاغل کوچک، از باغبانی در بازار گرفته تا چوب بری، عالی است. خلق و خو و اندازه کوچک‌اش او را به یک همراه ایده آل برای کوهنوردی خانوادگی تبدیل کرده است.

خر نورمن؛ خر قدیمی فرانسوی که متخصص حمل شیر است

 

برچسب ها :
الاغ
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان